Mobilselskabet Plenti tabte fra marts til december 2017 hele 58,1 millioner kroner og hele sin egenkapital, viser selskabets netop offentliggjorte årsregnskab.
Plenti betegner i årsregnskabet da også resultatet som ‘utilfredsstillende.’
Plenti tabte i selskabets første årsregnskab - 2016 - 46,9 millioner kroner.
Det betyder altså, at Plenti i sin levetid som selvstændigt selskab i alt nåede at brænde omkring 105 millioner kroner af, inden selskabet blev solgt til TDC.
Det skete i september i fjor, da TDC lagde 74 millioner kroner plus dækning af selskabets gæld på 48,7 millioner kroner på bordet.
Med i købet fulgte Plentis omkring 83.000 kunder. TDC har efterfølgende besluttet at dreje nøglen om på Plenti og overføre samtlige kunder til TDC’s lavpris-selskab, Telmore.
Det kan du læse mere om her: TDC drejer nøglen om på Plenti - alle kunder tvangs-overflyttes til Telmore.
Plenti blev grundlagt i 2016 af de to mobil-iværksættere Peter Mægbæk og Morten Strunge.
Peter Mægbæk har tidligere været med til at etablere Fullrate (købt af TDC i 2009), mens Morten Strunge stod bag Onfone (købt af TDC i 2011 for 300 millioner kroner).
Plenti debuterede på telemarkedet i marts 2016 med et pakkeprodukt og fri data.
Relativt hurtigt formåede selskabet at skrabe en god portion kunder ind. Målsætningen var at nå op på 100.000 kunder inden for de første to år, hvilket næsten lykkedes, da TDC købte selskabet i efteråret 2017.
Det har hele tiden været strategien, at Plenti hurtigt skulle at opbygge en så stor kundebase, at selskabet ville blive attraktivt for en stor spiller som TDC.
TDC endte med at betale 822 kroner for hver Plenti-kunde, viste Computerworlds udregning efter handlen.
TDC's køb af Plenti blev iøvrigt dengang rost af markeds-analytikeren Morten Imsgard.
Han pegede blandt andet på, at TDC med købet fik '90.000 nye kunder, som i dag benytter 3's danske telenetværk. Derudover fjerner TDC en konkurrent fra konkurrentlandskabet, hvilket bør dæmpe priskonkurrencen fremadrettet..'
“Det er vores vurdering, at TDC inden for meget kort tid kan gøre Plenti til en lønsom forretning ved at flytte de 90.000 kunder over på TDC’s netværk og udnytte TDCs eksisterende administrative funktioner til at betjene de 90.000 Plenti-kunder," lød det dengang fra Morten Imsgard.
Det kan du læse mere om her: Ekspert ikke i tvivl: TDC rammer plet med købet af Plenti - derfor står TDC nu langt stærkere.
Læs også:
Tre vigtige pointer om TDC's køb af Plenti: Hver mobilkunde har kostet 822 kroner
Hård kamp om de danske mobilkunder: Sådan går det TDC, Telenor, Telia og 3