Taastrup.
Tankerne vandrer mod City2 og Ikea, og så spillede Høje Taastrup da vidst nok også en nøglerolle i den såkaldte Fingerplan. Gjorde den ikke?
Der er nok få, der kender Taastrup som hovedkvarteret for den franske it-gigant Atos, der på europæisk plan er næststørst efter IBM. Men det skal de komme til.
Det er visionen på direktørkontoret, hvor Peter Vermehren-Poulsen sidder.
“Jeg tror ikke, at vores konkurrenter er bekymrede for os. Måske kender de os, men vi er ikke en faktor endnu. Men det arbejder vi på at blive, og det bliver vi ved at vinde noget fra de andre."
Han vil have Atos i top 10 i Danmark og vejen skal banes via en øget omsætning drevet af erobrede markedsandele.
“Hvis vi skal ind i Top 10, så skal vi vinde to-tre store sager i 2018 i både den offentlige og den private sektor. Vi tror, at der er plads til en ny spiller i markedet. Det andre er jo også dygtige, men vi er bare bedre,” siger direktøren.
Læs mere om Atos her: It-giganter ville hemmeligholde danske priser
Med en omsætning i 2016 på 434 millioner kroner, er der stadig et stykke op til en omsætning, der giver en adgangsbillet til Top 10.
Direktøren forventer, at han skal op på mellem 450 millioner og 500 millioner kroner, hvis den ambition skal indfries.
“Vores ambition er at vinde markedsandele, for vi skal vokse. Vi skal være i Top 10 i Danmark, så vi skal ud og vinde markedsandele. Vi skal nok vokse omkring fem procent og at have en omsætning på omkring 450 millioner kroner,“ siger direktøren, der har stået i spidsen for Atos siden 2014.
Går den rigtige vej
Det går dog den rigtige vej for franske Atos, der kæmper en hård kamp mod sine primære konkurrenter i Danmark. Chefen peger selv på KMD, NNIT, IBM og DXC som de største modstandere, når der kæmpes fra udbud til udbud - opgave til opgave.
De seneste to år har Vermehren-Poulsen genereret et overskud for franskmændene, og i december 2017 tog virksomheden ordrer ind for 200 millioner kroner.
Det skete, da virksomheden i julens travlhed landede i alt fire ordrer - blandt andet fra Statens It.
“I december måned havde vi en ordre-indgang på 200 millioner kroner. Vi omsætter årligt for omkring 400 millioner kroner, så det var en god måned. En af ordrerne var hos Statens It, som vi underskrev mellem jul og nytår,“ siger han.
Læs om en anden stor it-spiller her: Her er CGI-direktørs strategi efter katastroferegnskab: "Det handler om fokusering, og det handler om at have en anden tilgang"
Går kun efter de tunge stik
Hvis omsætningen skal stige, så Atos bliver en Top 10-virksomhed i den danske it-verden målt på omsætning, så kræver det flere store ordrer.
Startegien hos Atos er, at man skal vinde få, men markante, ordrer, da organisationen ikke er gearet til de mindre opgaver hos en mindre omegnskommune.
“I tre ud af de fire sager, som vi vandt i december, var vores direkte konkurrenter med i feltet, så vi taber nogle sager, men det er de virksomheder, vi møder. Det er sjældent, at det er sagerne i mellemlaget, vi går efter,“ siger Peter Vermehren-Poulsen og fortsætter:
“Hvis en mellemstor kommune skal implementere et ERP-system, så vil vi typisk ikke byde på det. Det vel Fujitsu og CGI, der byder på de opgaver. Der spiller vi ikke. Vi skal op på opgaver hos Forsvaret, nogle nye toldsystemer eller MitID - altså ofte sager i den statslige sektor.“
Læs om en Simcorp her: SimCorp-regnskab afslører, at kundetørken er slut: Direktør Klaus Holse forventer travlhed op til jul
Den slags sager har virksomheden da også kig på, og blandt andet MitID er en brandvarm sag netop nu. Derfor kunne det også meget vel tænkes, at netop det projekt står i den øvre del af Atos-direktørens ønskeliste.
“Vi skal vinde to-tre sager om året. Arbejdet med at vinde en sag til 20 millioner kroner er ikke meget mindre, end det er ved at vinde en ordre til 70 millioner kroner. Der skal bruges lige så meget krudt," siger han.
Læs om en af konkurrenterne her: IBM åbner helt ny afdeling i Danmark - bliver 'hub' for hele Norden
Selvom det kan være spændende at gætte på, hvor de store ordre, der skal give væksten hos franskmændene skal komme fra, så klapper direktøren i, når det kommer til at lægge sin slagplan på bordet.
“Jeg ved godt, hvilke ordrer det er, men det kan jeg ikke fortælle dig. Jeg kan sige, at vi har valgt dem ud. Vi har tre sager, hvor vi er i dialog og som vi er i gang med. Det kunne være MitID. Det kunne også være et toldsystem. I de to sager har vi viden og indsigt, der er relevante til opgaven,” siger Peter Vermehren-Poulsen.