ComputerViews: Aarhusianske Systematic løftede mandag sløret for selskabets flotteste regnskab i mands minde. For første gang nogensinde runder selskabet en milliard kroner i omsætning, mens bundlinien lander på 375 millioner kroner - mod blot 73 millioner kroner året før.
Det kan du læse mere om her: Systematic runder en milliard i omsætning: Særlig udlandet trækker væksten.
Ikke overraskende er Systematic svært tilfreds. Det er der også god grund til. I spidsen for selskabet står (stadig) Michael Holm, der grundlagde Systematic i 1985 og som stadig ejer en væsentlig del af butikken.
Resultatet cementerer en gang for alle, at Systematic hører til i den nye elite af top-selskaber i det danske it-landskab, som vi har set manifestere sig i de senere år.
Fælles for dem er, at de er relativt unge, er grundlagt af ambitiøse danske iværksættere og i dag har mere end 1.000 ansatte og omsætter fra omkring en milliard kroner og op.
Fælles for dem er også, at de leverer service-løsninger, breder sig over flere brancher og industrier, er skarpe på priser og leverancer og i de senere år har haft helt forrygende vind i sejlene med markante stigninger i både omsætning og bundlinie.
De tæller foruden Systematic selskaber som Netcompany (grundlagt i 1999 af André Rogaczewski, Claus Jørgensen og Carsten Gomard), Columbus (grundlagt 1989 af Michael Gaardboe), NNIT (grundlagt 1994), EG (grundlagt som EDB Gruppen i 1977, men ), og Atea (som jo ganske vist er norsk, men tung i Danmark).
Heftig konkurrence
Disse ‘nye store’ it-selskaber gør nu 'de gamle store' selskab i den øverste liga herhjemme.
Her fandt vi for 10 år siden selskaber som IBM, Dell, TDC, CSC, KMD, Cisco, Intel, Microsoft, SAP, Oracle, HP og flere andre af de ‘store gamle’ (man fristes til at sige ‘navnkundige’) selskaber, som dengang dominerede it-landskabet.
Det var dengang, hvor det hed sig, at en it-chef aldrig blev fyret for at 'vælge blåt' [altså IBM].
De ‘gamle, store’ it-selskaber - der stadig er store - har alle i de senere år fået heftig konkurrence af denne nye bølge af fremadstormende selskaber i takt med, at alle virksomheder - store som små - har været tvunget til at igangsætte store og dybdegående transformationsprocesser for at følge med markedsudviklingen, der jo går mod agilitet, cloud, service - og mod øget værdiskabelse for kunderne.
Alle virksomheder vil selvfølgelig hævde, at deres primære fokus er og altid har været at skabe værdi for deres kunder, fordi de ellers ikke ville have kunnet sælge noget som helst.
For mange it-virksomheder har udfordringen imidlertid ikke mindst været, at værdiskabelsen har ændret sig ganske hurtigt over de senere år.
Før i tiden byggede it-selskaberne vid udstrækning deres forretning op på salg af licenser og målte deres succes på ‘sale.'
I dag skal it-virksomheder i et foranderligt og komplekst it-landskab med skarpe måleinstrumenter som udgangspunkt bygges op på brugen af deres løsninger [‘consumption’]. Der bliver målt og evalueret hele tiden, og der skal leveres hele tiden.
Det betyder med andre ord, at succes i dag kræver, at man som selskab fokuserer ret indædt på at skabe værdi for sine kunder - samt for kundernes kunder, mens det tidligere var et primært tegn på succes, at man kunne sælge mange licenser.
Omstillingen fra ‘sale’ til ‘consumption’ er stor, svær og omfattende og den koster i en årrække både penge, kunder og ansatte, hvilket alle de store, gamle it-selskaber kan skrive under på - også selv om nogle af dem er godt igang med transformationen.
IBM har eksempelvis globalt haft faldende omsætning i mere end 20 kvartaler i træk, CSC har skåret markant ned, HP er blevet splittet op, Dell er fusioneret. Og så videre.
Det kan du læse mere om her: Tre vigtige årsager til at tusindvis af job er forsvundet fra IBM Danmark.
Nye store - hold øje med dem
Når markeds-behovene ændrer sig, giver det plads til nye spillere, mens mindre spillere får mulighed for at vokse sig rigtigt store. Det er det, som vi ser i disse år,, hvor rækken af 'nye store' spillere' i den grad har fundet frem til en effektiv succesformel.
De er alle skarpe på værdiskabelse - og selvfølgelig på at læse, hvad markedet efterspørger. De er agile. Leveringsdygtige. Effektive. Og så har de været rigtigt dygtige til at fokusere på at blive større og dygtigere hele tiden.
Det er vigtigt, da det i sagens natur kræver en vis størrelse at lande de rigtigt store ordrer - både fordi det kræver forskelligtartede kompetencer, og fordi det kræver leverings-sikkerhed over en længere årrække.
Hos Netcompany har opskriften eksempelvis været klar: Selskabet har en ‘leverance-kultur,’ har direktør André Rogaczewski tidligere fortalt til Computerworld.
Det kan du læse mere om her: Netcompany er vokset fra startup til sværvægter og forklaringen er simpel: Vores kultur er andres overlegen.
I alle markeder er der store virksomheder og små virksomheder, og udviklingen fortsætter selvfølgelig, for der er rigtigt godt gang i den i den danske it-branche.
Inden for de kommende år vil vi derfor se selskaber, der udfordrer de 'nye store' spillere med deres milliard-omsætninger. Hvem bliver de? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.
Læs også:
Rekord: Aldrig har den danske it-branche haft så høj en omsætning - men eksporten halter efter
Her er den danske it-branches største komet: Har 10-doblet bundlinien på blot fire år
Her er Danmarks bedste it-virksomhed: Hosting-firmaet Zitcom vinder Computerworlds Top 100
De bedste af de største it-virksomheder i Danmark er grundlagt i Danmark: Se listen her.