Budgetterne er ved at være brugt op, og der begynder at være tyndt med tomme felter på kontorets hvide og blå Mayland-kalender.
Det betyder også, at man som it-chef skal til at kigge frem mod 2018, der om blot en måneds tid tager sin begyndelse.
Det er i følge Torben Kjær, der er CIO hos Rambøll og kåret af os på Computerworld som Årets CIO 2017, en gylden mulighed for it-chefer til at genoverveje deres egen rolle i organisationen.
"De danske it-chefer skal tænke over, hvilken rolle de gerne vil spille i fremtiden. De skal overveje, om de skal køre forretningen, som de altid har gjort, eller om de vil være med til at forretningsudvikle med hjælp fra it," siger Torben Kjær og fortsætter:
"Vi står lige nu ved en skillevej, hvor muligheden er der. Om lidt er der måske andre i virksomheden, der tager de roller, så det er vigtigt, at man afklarer, hvordan man tjener virksomheden bedst."
Læs mere om Torben Kjær her: Torben Kjær har som CIO i Rambøll skrottet næsten alle it-systemer i koncernen: "Vi er gået fra at være 10-12 organisationer til at blive én"
Har været på samme rejse
Når Torben Kjær anbefaler de danske it-chefer at genoverveje, hvilken plads de skal have i virksomheden, så tager det udgangspunkt i den udvikling, som Torben Kjær selv har været med til at stå for hos Rambøll.
Fra en spredt it-afdeling med forskellige systemer på tværs af landegrænser har Torben Kjær samlet og strømlinet hele it-organisationen, så driften nu kører ensartet i hele forretningen.
Det har i følge ham selv været med til at opbygge den tillid, der ligger til grund for, at man fra ledelsen i Rambølls side har valgt at give it-chefen mulighed for at rykke væk fra driften og hen mod forretningsudviklingen.
Det er en udvikling, som Torben Kjær mener andre it-chefer burde overveje. Derfor peger han på følgende tre ting, som han mener, at it-cheferne i Danmark bør forholde sig til efter nytår.
"Man kan sørge for det, der altid skal være på plads nemlig, at man har en solid drift. Det er en forudsætning. Uden det er der ild overalt, og det skal man ikke have," siger han som det første og fortsætter:
"Derudover synes jeg, at man skal overveje, hvordan man kan tage en mere aktiv rolle og påvirke definitionen af virksomhedens forretningsstrategi. Man skal gøre opmærksom på, at man har noget at byde ind med."
Derfor hylder vi Torben Kjær, CIO i Rambøll: Det handler ikke kun om it-hygiejne, men om meget større ting
"Den tredje ting man skal gøre er at sørge for at få diskussionen i it-ledergruppen, og når der er klarhed der så gå videre til ledelsen og spørge, om man skal have ”business as usual-it”, eller om man har ambitioner om, at man skal have it-afdelingen til at være med til at påvirke virksomhedens digitale transformationsrejse."
Tal så topchefen forstår det
Tager man beslutningen om, at man som it-chef gerne vil være med til at forme den digitale fremtid for virksomheden, så drejer det sig om at skære tungebåndet til, inden man banker på mahognidøren ind til direktionslokalet.
"Man skal snakke ind i forretningen på en måde som ledelsen forstår. Det vil sige med strategitermer som forretningen forstår. Man skal ikke komme og tale om ERP, netværk, service, storrage og alle de andre ting vi driver og hvor svært det er med de får penge, vi har," siger Torben Kjær.
Læs mere her: Her er de fem dygtigste it-topchefer i Danmark: Er nomineret til Årets CIO 2017
Han understreger, at det naturligvis ikke er alle virksomheder eller it-chefer, der skal følge samme plan, som han har gjort med Rambøll. Men har man lyst og mod på at forsøge at bidrage til forretningen på en anden måde, så tror Torben Kjær, at man skal pakke de tekniske termer væk.
"Det er ikke den måde man får lov til at komme ind og spille med. Man skal i stedet tale om, hvordan man bidrage med nye teknologien kan være med til at skabe nye serviceydelser og nye forretningsmodeller," siger Torben Kjær, der i dag har skiftet ansvaret for hele Rambølls drift ud med at lede et lillebitte hold - et hold der fra en teknologisk udkigspost holder øje med tendenser og teknologi, der kan hjælpe Rambøll på vej ind i en mere digital fremtid.