Salesforce har gennem de senere år katapulteret sig op fra at være CRM-leverandør og op til at blive både et af de største og et af de mest indflydelsesrige it-selskaber i verden.
I den forgangne uge afviklede selskabet sin årlige kæmpekonference Dreamforce, der i med deltagelse af ikke mindre end 170.000 deltagere overgår det meste, der ellers finder sted i den dyre ende af it-branchen.
Computerworld var med på Dreamforce-konferencen i San Francisco, som bærer tydelige præg af, at Salesforce for tiden rider på en solid succes-bølge og skovler penge ind.
Men hvad er det egentligt der sker? Her får du svar på tre centrale spørgsmål om en af de hurtigt voksende it-succeser lige nu:
1. Hvorfor er det vigtigt at holde øje med Salesforce lige nu?
Selv om Salesforce efterhånden er et 18 år gammelt firma, så sker der - i lighed med et firma som Microsoft - rigtigt meget lige nu.
Firmaet var et af de første på cloud-bølgen og har levet godt af, at det tidligt høstede fordele på virksomhederns udrulning mod skyen.
Måske især fordi Salesforce med selskabets CRM-løsning traditionelt har henvendt sig til marketings- og salgsafdelinger, som med en cloud-baseret løsning ikke har haft behov for at rende it-afdelingen på dørene.
Men især én ting driver Salesforce-udviklingen lige nu:
Etableringen af Salesforce som komplet platform, der håndterer (næsten) alt fra avancerede kundetrackings-funktioner på nettet over lagerstyring til app-produktion og analyseværktøjer.
Den slags integrerede løsninger elsker de lidt større kunder som i den grad har brug for at bryde siloer ned – og det giver vækst, selv om Salesforce selv indrømmer, at selskabets løsninger ikke er specielt billige.
Skiftet fra enkeltstående løsninger til en mere integreret platform sker i øvrigt samtidig med, at Salesforce har haft travlt med at indgå i partnerskaber med virksomheder som IBM, Google, Microsoft og Amazon – virksomheder, der normalt regnes for konkurrenter til Salesforce.
Det sidste er en helt klar strategi om at være tilgængelig overalt, hvilket også det ambitiøse uddannelsesprogram, Salesforce lancerede til Dreamforce sender et tydeligt signal om.
Salesforce vil være en platform, der tiltrækker udviklere og specialister på samme måde, som det er tilfældet med Windows og diverse app-stores.
2. Hvad er de tre vigtigste elementer for Salesforce nu og i de kommende år
Det vigtigste element er det aggressive ryk mod at være en stor og bredt dækkende platform for erhvervslivet, som er omtalt oven for.
Den næstvigtigste ting, vi hørte om i San Francisco, var opdateringen af Salesforces Einstein-løsning, som er et selskabets bud på kunstig intelligens.
Einstein blev lanceret sidste år, men med opdateringen bliver Einstein en slags drag-and-drop-løsning, som kunder med nok data kan trække ned over alle slags datasæt.
I bedste fald kan kunden, uden at skrive en linje kode, derefter få rangordet kunderne efter potentielle mersalg, få vist om en elev er ved at droppe ud af skolen eller blive præsenteret for forudsigelser om eksempelvis vinterens salg.
Det tredje punkt handler om mennesker.
For få it-virksomheder taler så meget om mennesker og så lidt om teknologi som Salesforce.
Noget af det handler om kultur, men meget af det handler også om, at Salesforces brugere og kunder ikke nødvendigvis kommer fra det traditionelle it-miljø.
Men vigtigst af alt, så var meldingen fra både Salesforce og Salesforce-kunderne på konferencen, at det går rigtigt stærkt derude.
Så stærkt at det kan være svært at få folk med den fornødne blanding af kundefokus og teknologisk indsigt.
Det er en mangel, som kan være med til at bremse væksten.
3. Hvilke overordnede mål sigter Salesforce efter i de kommende år?
Salesforce fokuserer internt på at vokse i bredden og dermed få etableret sin platform, som den reelt styrende kunde- og afsætningsløsning på markedet.
Og selskabet vil udvide i dybden med dets løsninger inden for kunstig intelligens.
Rent vækstmæssigt er den offentlige sektor sandsynligvis interessant, for her er Salesforce ikke stærkt repræsenteret.
Udfordringen er, at man i Danmark og flere andre steder i Europa ikke er specielt begejstrede for at opbevare borgernes data i delte cloud-tjenester.
Så den barriere skal ryddes bort på politisk plan - og her har Salesforce endnu ikke de lobby- og pr-muskler, som Microsoft og Google kan fremvise.
Sidst - men ikke mindst - vil vi se flere partnerskaber i takt me, at Salesforce vil køre på alt og sammen med alle.
Sidste år var Satya Nadella fra Microsoft på scenen med Marc Benioff. I år var det Googles cloud-chef, Dianne Green.