ComputerViews: Alt for ofte har folk, der beskæftiger sig indgående med teknologi, en tendens til at forvente, at al innovationen ligger i teknologien.
Men ligeså vel som et bygningsdesign ikke fødes af tømrerens hammer eller murerens murske, så ligger innovationen i digitale løsninger også sjældent i de bagvedliggende værktøjer
Den bagvedliggende teknologi er i dag en selvfølge. På lige fod med det værktøj, en håndværker bruger til at opføre en bygning.
Et glimrende eksempel på den tankegang så vi tidligere på ugen, da hackathonet Hack4Girls løb af stablen på Papirøen i København.
Her dystede deltagerne om at udvikle en løsning, der skal forbedre vilkårerne for piger og kvinder, som lever i flygtningelejre i den tredje verden.
Det er en målgruppe, som ikke har adgang til den nyeste hardware og som kun sporadisk har adgang til strøm og internetforbindelser.
Innovative - og low tech
De løsninger, der blev udviklet, var derfor karakteriseret ved både at være innovative og low-tech.
“Innovationen i denne type løsninger ligger derfor heller ikke i teknologien men i interaktionen, bruger-involvereringen og distributionen. Det vil sige, at det i høj grad er designmekanismerne, der er fokus på,” fortalte Natasja Friis Saxberg, initiativtager til Hack4Girls, til Computerworld.
Det kan du læse mere om her: Anna, Ade, Isabell og Silvia vinder stor hackathon med smart ide: En app der kan anvendes af analfabeter - og folk på alle sprog
Lignende toner har vi de seneste dage hørt fra Salesforce Dreamforce-konferencen i San Francisco og til IBM’s Watson Summit i København.
Her har der også været fokus på cloud og kunstig intelligens som et værktøj, der skaber mulighed for brugerrettet innovation.
Teknologi vinder, når den ikke bemærkes
Fra Dreamforce-konferencen fortæller Computerworlds udsendte reporter eksempelvis, at hovedbudskabet ikke handlede om teknologien, men om brugeroplevelserne og de kreative udviklingsprocesser, som teknologien danner grundlaget for.
For den bedste teknologi er den, du ikke bemærker.
Det kan du læse mere om her: Til it-kæmpefest med 170.000 deltagere og stenrige Salesforce: Handler det overhovedet om it længere?
Det er ikke blot tilfældet for produkter, der ligesom dem, der blev udviklet til Hack4Girls, henvender sig til folk, som lever under vanskellige vilkår.
De produkter, der vinder i vores egne overflodssamfund, er ligeledes dem, der baserer sig på teknologi, du ikke bemærker.
Det ser vi, når Google automatisk importerer oplysninger om dine flyafgange til Google Trips, når din telefon øjeblikkeligt låser op, så snart du kigger på den, og når din taxichauffør automatisk modtager sin betaling i det øjeblik, du stiger ud af vognen.