Skal der være råd til velfærd, skattelettelser, grænsebevogtning, omlægning af registreringsafgift eller nogle af de andre ting, som politikere holder af at love vælgerne, så skal omkostningerne i det offentlige ned.
Og digitalisering længe være politikernes yndlingsværktøj når der skal effektiviseres.
Men den omfattende digitalisering har også en pris, advarer Københavns Kommunes Københavns Kommunes borgerrådgiver Johan Busse i det seneste nummer af HK Samdatas magasin.
Det er især i de tilfælde, hvor der skal foretages skøn, at Johan Busse ser en udfordring, fortæller han til magasinet:
”Tag for eksempel folkepension. Man har ret til fuld folkepension, hvis man har haft mindst 40 års fast bopæl i landet. Men hvad betyder fast bopæl?Tæller det med, hvis man har haft fast adresse i landet, men reelt har været udenlands det meste af tiden? Eller omvendt, hvis man har haft en lejlighed i udlandet, men har opholdt sig det meste af tiden på dansk grund? Hvordan skal et stykke software håndtere det? Ting, der ser enkle ud på overfladen, har tit nogle nuancer, og det er også derfor, at man formulerer lovene, så der kan tages individuelle hensyn.”
At systemerne kan medvirker til at eliminere fejl og sikre enklere regler erkender Johan Busse dog også. Men han er samtidig netop også bekymret for, at de digitaliseringsvenlige enkle regler bliver for firkantede:
”Juristerne kan godt argumentere for, at retssikkerheden er blevet større, fordi simple regler, der passer til et it-system, resulterer i færre skøn. Men det mindsker netop den individuelle hensyntagen og dermed borgernes opfattelse af retfærdighed.”, forklarer han.
Også en social slagside
Johan Busse påpeger også, at han gennem sit job som borgerrådgiver har set, at den omfattende digitalisering kan ende med en klar social slagsside:
”Vi har stadig eksempler på, at folk bliver trukket i deres hjælp, blot fordi de ikke har forstået eller vidst, at de var forpligtede til at læse e-post. Nogle gange går myndighederne for langt. Vi har en enhed i Københavns Kommune, som skrev, at alle der ville søge en bestemt ydelse, skulle bruge deres nye it-system. Det kan kommunen ikke bare bestemme. Hvis borgerne har lyst til at aflevere en ansøgning på en serviet, så har de lov til det.”, advarer han og understreger at offentlige myndigheder let kan miste opbakningen til digitaliseringen hvis ikke de griber det rigtigt an.