Omkring ti danske teleselskaber har fået dagbøder, fordi de ikke har afleveret en række data om deres kunder og forretning til IT- og Telestyrelsen til tiden.
Dagbøderne, som er på beskedne 1.000 kroner, har sat streg under IT- og Telestyrelsens krav på materialet.
Styrelsen skal bruge en lang række fakta om det danske telemarked til 18 forskellige analyser af de forskellige segmenter på det danske telemarked. De skal afløse den nuværende teleregulering, og resultaterne ventes klar i slutningen af året.
Telestyrelsen kunne ikke gå i gang med analyserne uden materialet fra teleselskaberne.
- Første gang sendte vi derfor en rykker og mindede pænt om det, men i omkring ti tilfælde har vi været nødt til at skride til dagbøder, fortæller kontorchef Lars Sten Jørgensen.
Han tilføjer, at de teleselskaber, som har været længst om at aflevere materialet, har fået dagbøder i nogle uger. Han vil ikke oplyse, hvilke selskaber det drejer sig om.
- Men det er en række af de lidt mindre selskaber, fortæller han.
Det ser Lars Sten Jørgensen intet mærkværdigt i. Det er nemlig langt mere byrdefuldt for dem at skulle stille så mange data til rådighed for Telestyrelsen end for de store teleselskaber.
Ifølge Lars Sten Jørgensen mangler IT- og Telestyrelsen nu kun enkelte data fra nogle få delmarkeder for at have indsamlet alt, hvad der er brug for, når de 18 analyser skal gennemføres.
Styrelsens direktør, Jørgen Abild Andersen, understreger, at der ikke har været fokus på at løfte pegefingre og udstede bøder, men derimod på at hjælpe teleselskaberne med at svare på de omfattende spørgsmål.
IT- og Telestyrelsen analyserer i alt 60-70 teleselskaber herhjemme. De første konklusioner fra de første markedsanalyser blev offentliggjort mandag uden at indeholde noget overraskende.
De næste analyser kan derimod få store konsekvenser for det danske telemarked, særligt når styrelsen kommer til markeder som bredbånd og opkald til mobiltelefoner.