Artikel top billede

(Foto: Yannis Ntousiopoulos)

Gartner: It-leverandører oversælger kunstig intelligens og skaber betydelig forvirring blandt kunderne

Analysefirmaet Gartner siger i en usædvanlig kritik, at it-leverandører er fuld gang med at give deres produkter en “kunstig intelligens-vask” for at få del i det, som Gartner kalder den største guldfeber i de senere år.

It-leverandørerne er i fuld sving med at oversælge deres produkters features, når det gælder kunstig intelligens (AI). Formålet er at få del i den guldfeber, der lige nu omgiver teknologien, lyder det i en rimelig skarp advarsel fra analysefirmaet Gartner ifølge Computerworlds australske søstermagasin CIO.

Mange leverandører har indkorporeret AI i deres produktstrategier, og det har skabt betydelig forvirring blandt kunderne, lyder det fra Gartner.

“I takt med, at kunstig intelligens når maksimal opmærksomhed fra markedet, er mange it-leverandører optaget af at få deres del af den største guldfeber i de seneste år, “ siger Jim Hare, der er research vice president hos Gartner.

Kunstig intelligens-vask

“AI giver spændende muligheder, men desværre er de fleste it-leverandører kun fokuseret på at fremstille og markedsføre et AI-produkt, i stedet for først at identificere kundernes behov, udnyttelsesmuligheder og forretningsmuligheder,” siger han til CIO-magasinet.

Resultatet er i følge Gartner blevet en “kunstig intelligens-vask” af produkter, hvor leverandører lidt for ukritisk har sat en AI-mærkat på pakken. Lidt på linje med den “grøn teknologi-vask”, og senest en “cloud-vask”, som flere produkter har gennemgået.

Enorm interesse for AI

It-leverandørernes adfærd afspejler den enorme interesse, der er for kunstig intelligens. Alene søgestatistikken på Gartners site er et eksempel og et udtryk for interessen.

I januar 2016 var AI overhovedet ikke blandt de 100 mest søgte termer, men i maj i år var AI den syvende mest søgte.

I følge Gartner er der nu over 1.000 it-leverandører, som enten beskriver sig som AI-leverandører, eller som hævder at udnytte AI i deres produkter. Det gælder både nystartede og etablerede leverandører.

Men kunderne køber ikke påstanden om AI-kapacitet, mener Gartner.

“Jeg vil anbefale en varsom brug af termen AI i markedsførings-materialet, og at man er helt klar i kommunikationen af, hvordan produktet differentierer sig med hensyn til AI i forhold til andre, og hvilke problemer det søger at løse,” siger Jim Hare fra Gartner til CIO-magasinet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere