På trods af en markant tilbagegang i både omsætning og resultat er den danske del af konsulent-koncernen HiQ både tilfreds og optimistisk.
- Vi er lønsomme og har allerede ansat seks nye medarbejdere i år, fortæller Gilbert Jensen, der ikke må sige noget om, hvordan første kvartal 2004 er gået i det danske selskab.
Vender i 2004
For koncernen som helhed ser 2004 ud til at blive vendepunktet for den tilbagegang, der har præget HiQ gennem de seneste par år.
Omsætningen er øget med 7,5 millioner svenske kroner til 113,3 millioner, og resultatet før skat er fordoblet i første kvartal 2004 set i forhold til samme periode sidste år fra 3,6 millioner kroner til 7,2 millioner svenske kroner.
HiQ Wise er et it-konsulentfirma med speciale i kommunikation, softwareudvikling og ?simulering. Markedsfokus er telekommunikation, forsvar, medico og industrien. HiQ Wise er et helejet datterselskab af svenske HiQ International.
Salg til telekommunikationssektoren er ansvarlig for 51 procent af koncernens omsætning, mens forsvaret og industrien hver bidrager med 13 procent af omsætningen.
HiQ Wise A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003 | 2002 |
Omsætning | 36,9 | 50,7 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 3,2 | 7,5 |
Resultat før skat | 3,3 | 7,6 |
Resultat | 2,3 | 5,3 |
Egenkapital | 6,5 | 5,2 |
Antal ansatte | 38 | 40 |
Sidste år lykkedes det HiQ Wise at hale en kontrakt i land med producenten af det internationale jagerfly Joint Strike Fighter (JSF). Opgaven gik ud på at analysere muligheden for at bruge flyets software til at bygge simulatorer.
- Der var tale om en enkeltstående opgave. Den er overstået og havde ikke en størrelse, der rykker ved 2003-regnskabet, siger Gilbert Jensen.
Han tilføjer, at HiQ fortsat er meget interesseret i at arbejde for forsvaret og bruger en del ressourcer på at bearbejde det marked.
- At vi ikke voksede sidste år, hænger sammen med træghed i markedet. Især teleoperatørerne flyttede sig
stort set ikke i 2003, der var ikke megen forretning at hente der, siger HiQ-direktøren.
HiQ's langsigtede mål er er ifølge Gilbert Jensen at nå et årligt overskud på 15 procent af omsætningen og at øge omsætningen med 30 procent om året.