Spilkonceptet Boomtown er langt fra blevet den succes, som TDC havde håbet på, for danskerne vil ikke betale for adgangen til servere, hvor de kan spille online.
Forventningerne om vækst fik forrige år TDC til at udskille Boomtown i et selvstændigt selskab. Det tabte sidste år 20,5 millioner kroner på driften.
Positiv skattepost
Selve bundlinien lyder dog kun på et minus på 12,8 millioner kroner, fordi Boomtown løftes lidt af en positiv skattepost, der skyldes sambeskatning med resten af telekoncernen.
- Tingene har ikke udviklet sig, som vi havde forventet, for betalingsvilligheden på internet er ikke så stor, som vi havde regnet med, fortæller Jens Østerby.
Han står som direktør for Boomtown-selskabet, men det er en stakket frist. TDC lukker nemlig selskabet og tager Boomtown tilbage under sine egne vinger oven på det skuffende regnskab.
Ifølge Jens Østerby har Boomtown 100.000 brugere. Kun 10.000 af dem er betalende, selv om de får en bedre service.
Ikke den store fidus
Faktisk risikerer brugere, der ikke betaler, at blive smidt af eksempelvis en server til spillet Counterstrike, når der kommer betalende kunder på.
Men problemet for TDC er, fortæller Jens Østerby, at masser af andre udbydere stiller Counterstrike-servere gratis til rådighed, og der derfor ikke er den helt store fidus ved at betale TDC for tjenesten.
Derimod mener Jens Østerby, at andre typer af spil, som brugerne kun besøger en gang imellem, har en fremtidig som betalingstjeneste. Udbyderne af for eksempel hjerterfri og skak på nettet forbereder sig til at tage penge, og derfor vil TDC også ind på det marked.
Det kræver dog en langt større kundemasse, da brugerne kun spiller en gang imellem, og det er en af grundene til, at det giver mening at lægge Boomtown sammen med TDC igen, forklarer Jens Østerby.
Boomtown A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003 | |
Omsætning | 25,7 | |
Resultat før finansielle poster (EBIT) | -20,5 | |
Resultat før skat | -20,8 | |
Resultat | -12,8 | |
Egenkapital | 13,8 | |
Antal ansatte | 58 |
På vej til udlandet
TDC arbejder stadig på at eksportere sit spilkoncept til udlandet. Der er allerede åbnet en spilcafé i Schweiz, og Jens Østerby håber, at et samarbejde i Mellemøsten kaster noget konkret af sig i år.
Men endnu større forhåbninger knytter der sig til et samarbejde med en tv-kanal i Frankrig, som musikkanalen MTV og spilproducenten Atari står bag.
Den sender udelukkende nyheder om spil til unge franskmænd 24 timer i døgnet, og TDC skal levere de tjenester, som gør det muligt for seerne at blive online-spillere.
- Når vi koder og forretningsudvikler software, så gør vi det ikke kun til fem millioner danskere, men også til 60 millioner franskmænd, siger Jens Østerby.