Stemningen er høj i den danske taxibranche, efter at Uber tidligere i dag meddelte, at tjenesten lukker for sin danske forretning.
"Vi er selvfølgelig glade for, at Uber efter to et halvt år indser, at den danske taxilovgivning også gælder for dem, og jeg kan ikke afvise, at vi også skåler i et glas ‘gåsevin' til frokosten," siger Trine Wollenberg, der er direktør for Dansk Taxi Råd.
Læs også: Uber lukker i Danmark, men aarhusiansk it-afdeling overlever
Hos Dansk Taxi Råd er det forventningen, at Ubers farvel til det danske marked vil betyde, at de københavnske taxachauffører vil få mere travlt i de kommende måneder.
"Vi tror på, at en stor del af de kunder, som Uber har stjålet fra taxibranchen, nu vil komme tilbage og rette op på den faldende omsætning, som branchen har oplevet."
I hvilket omfang frygter I, at københavnerne nu har fået smag for alternativer til den traditionelle taxi, og i stedet vil kaste sig over andre "alternative tjenester" som eksempelvis Taxify eller Haxi?
"Vi frygter ikke nye tjenester, så længe de følger taxilovgivningen. Det, der er vigtigt for os, er, at alle spillerne på markedet spiller efter samme vilkår."
Men det I for alvor bør frygte er vel derfor netop dem, som ikke spiller efter samme vilkår. Det kan også være en spiller som amerikanske Lyft.
Hvordan ser I på risikoen for, at der dukker flere af denne typer tjenester op i Ubers fravær?
"Uber har nu i to og et halvt år forsøgt at udfordre taxilovgivningen, og det har de ikke haft held med. Tværtimod efterlader de nu en lang række chauffører, der har fået bødestraf og i nogle tilfælde konfiskeret deres nummerplader. Jeg tror og håber, at det gør indtryk på lignende tjeneste, der overvejer at gå ind på det danske marked."
Vi hører ofte folk kritisere taxibranchen for at have manglet vilje til innovation før Ubers ankomst. Hvad betyder det for innovationen i branchen, at Uber nu siger farvel?
"Den gamle taxilov har indtil nu været en spændetrøje, der har begrænset muligheden for innovation. "
"Det, tror vi på, ændrer sig nu, hvor der kommer en ny taxilov, der giver taxivognmænd fri etableringsret og mulighed for at lave app-baserede bestillingskontorer. De muligheder håber vi så sandelig, at taxibranchen griber."
Så hvad er dit svar til dem, der frygter, at Ubers farvel nu betyder at taxibranchen igen begynder at hvile på laurbæerne?
"Det er der ingen grund til at frygte. Taxibranchen er klar over, at liberaliseringerne i den nye taxilov betyder, at selvom Uber nu forsvinder så bliver konkurrencen mellem taxiselskaberne hårdere."
I Tyskland arbejder den etablerede taxibranchen sammen med Uber. Eksempelvis er det i Berlin muligt at bestille en traditionel taxi via Ubers app. Hvordan vil stemningen i taxibranchen være for sådan et samarbejde, hvis Uber henvender sig?
"Jeg tror ikke, at branchen vil have et problem med sådan et samarbejde, hvis der ellers ligger en god forretningsmodel bag. "
"Taxivognmændene er helt almindelige forretningsmænd- og kvinder og de skeler til hvem, der kan tilbyde dem den bedste løsning, og vi ved at Uber har en velfungerende app."
Læs også:
Efter nederlag i Danmark - her er Ubers næste træk fra drejebogen
Kampen mellem taxa og Uber ender 4-1 - her er vores kampreferat