Det danske taxi-selskab 4x48 TaxiNord tager nu kampen op mod Uber, og lancerer en ny taxi-app med navnet Moove, der har næsten samme funktionalitet som den amerikanske konkurrent.
"Vores app har været undervejs i to år, og vores mål har været at lave en app, der som minimum er på niveau med Ubers - og gerne lidt mere lækker," siger Carsten Aastrup, der er administrerende direktør hos taxaselskaberne 4x48 Taxinord og DanTaxi, der tidligere på året slog sig sammen.
Ligesom det længe har været muligt med Uber, kan Moove-brugerne få oplysninger om chaufførens identitet, få rute-udregninger via gps og automatisk betaling direkte via appen.
Derudover er det også muligt for brugerne at give chaufføren karakterer.
Men er det her ikke en åbenlys erkendelse af, at Uber hele tiden har haft et teknologi-produkt, der har været jeres overlegent?
"Jo, det er det helt sikkert," siger Carsten Aarestrup og uddyber:
"Men vi har sådan set været interesseret at kunne tilbyde de her muligheder, allerede før Uber kom til Danmark. Jeg kørte selv med Uber for første gang i London for fire år siden og kom hjem med mange af de her ideer. Vi begyndte så at designe appen for to år siden, og det er udelukkende på grund af reguleringen af taxamarkedet, at den først er blevet klar nu. Appen har mere eller mindre været færdig det seneste år, men vi har været forhindret i at lancere den, fordi den skulle leve op til nogle reguleringskrav," siger han.
Hvad er det helt præcis for nogle reguleringskrav?
"Det har handlet om både nogle tekniske og organisatoriske ting. Helt generelt handler det bare om, at lovgivningen er forældet," siger han.
Læs også: Taxa-direktør: Uber kan ikke noget, som taxabranchen ikke har været i stand til i fem år
Krav om taxameter
Et af kravene i taxiloven er blandt andet, at taxaerne skal være udstyret med et taxameter.
Det vil sige, at selvom ruten udregnes via Google Maps bliver turen også registreret via et taxameter.
Derfor har det ifølge Carsten Aarestrup også været nødvendigt, at den nye app har kunne spille sammen med taxameteret i vognene.
Uber har jo længe virket uden brug af taxameter. Vil det på den baggrund være en fordel, hvis lovkravet om et taxameter helt blev fjernet og I bare kunne erstatte taxameteret med en app, der bruger telefonens gps?
"Der er både fordele og ulemper ved et taxameter. Lige nu fungerer taxameteret sådan set bare som et kontrolapparat, der sikrer, at vi ved at en chauffør ikke slukker for gps'en og selv stikker pengene i lommen. I øjeblikket er taxameteret efter vores mening den teknologi, der bedst sikrer, at den slags ikke sker, " siger han.
Med Moove gør I det muligt at give chaufførerne karakterer. Hos Uber bliver chaufførerne udelukket, hvis de har et dårligt karaktersnit. Hvad er konsekvensen for chaufførerne med dårlige karakterer på Moove?
"Der er konsekvensen helt den samme. Vi har en algortime, der sørger for at chauffører, der har et karaktergennemsnit under et givent niveau bliver smidt af appen. De kan fortsat godt køre taxa for os, men de kan ikke længere få ture via Moove-appen. "
Læs også: DF afviser al snak om at lovliggøre Uber: "Hør nu her. Jeg har ikke tænkt mig at lave en lov, der rummer Uber eller andre pirat-taxifirmaer."
Så det vil sige, at konsekvensen kan blive, at jeg får en bedre service, hvis jeg bruger appen, fremfor hvis jeg prajer en taxa eller bestiller en taxa ved at ringe til centralen?
"Ja, det er sådan set en del af tanken bag. Det handler om, at vi skal fjerne alle elementer af utrygheder, der kan være forbundet ved at bruge en taxa," siger han.
Udover muligheden for at udelukke dårlige chauffører, nævner Carsten Aarestrup også muligheden for at få en kvittering, der indeholder et kort med ruten samt oplysninger om bil og chauffør som andre tiltag, der kan være med til at gøre taxaoplevelsen mere tryg.
Moove-appen er i denne uge blevet lanceret i Aarhus, og på mandag bliver det muligt at bruge den i København.
I løbet af den næste måned bliver den udrullet i de andre byer i Danmark, hvor DanTaxi og 4x48 er tilstede.
Udover forbedret teknologi byder den nye Moove-app også på lavere priser, der ligger mellem 5 og 15 procent under de normale taxi-priser.
Læs også:
Årets vigtigste it-personlighed: Her er manden i Ubers førersæde
Uanset hvad Københavns Byret kommer frem til, vil Uber ende som den store vinder