Internettets fader er dybt bekymret: Disse tre udfordringer står internettet over for i dag

Tim Berners-Lee, WWW's fader, frygter for internettets fremtid. Især tre stor udfordringer truer.

Artikel top billede

Brugerne skal have kontrollen over deres privatliv tilbage, "Fake News" skal stoppes og de politiske partier skal stoppe med at føre valgkampagner på makroniveau.


Det er løsnignerne på de tre store udfordringer, som internettet som åben platform står over for på sin 28-års fødselsdag ifølge opfinderen af "World Wide Web, den 61-årige it-ingeniør, Tim Berners-Lee.

Målet for World Wide Web var i tidernes morgen en åben, fri platform til alle, hvor information kan deles og kulturer mødes, skriver den 61-årige britiske it-ingeniør Tim Berners-Lee i et blogindlæg hos sin organisation, Web Foundation.

"På mange måder har nettet levet op til mine forventninger, men over de seneste 12 måneder bekymres jeg i stigende grad over tre nye trends, som vi må få afklaret, før internettet kan udnyttes til sit fulde potentiale," skriver Tim Berners-Lee.

"Vi har mistet kontrollen over vores personlige data"

Den førende valuta online er hverken yen, dollars eller bitcoins, men persondata.

Mængden af "gratis" indhold på nettet er stigende, men betalingen sker i form af en grundig og altomfattende dataindsamling om din gøren og laden.

Ifølge Tim Berners-Lee, er det afgørende, at forbrugerne igen får kontrollen over deres egne data og selv kan bestemme, hvilke data der deles frit - og hvilke data der ikke deles - fremfor at al data ender i store siloer hos it-giganter som Facebook og Google.

Ligeledes frygter Tim Berners-Lee også, at de store mængder data kan blive udnyttet.

"Regeringer kigger i stigende grad med i, hvad borgerne foretager sig online, hvilket sker i selv civiliserede samfund, som vi egentlig troede varetog borgernes bedste interesser," siger Tim Berners-Lee.

Tim Berners-Lee og Web Foundation foreslår, at virksomheder i højere grad bør omfavne abonnementsordninger og sætter hælene i over for regeringer, der vil have indblik og bagdøre i virksomhedernes systemer og data.

Læs også: Internet-fader: Internettet bør være en menneskeret

Misinformation og politisk marketing

De fleste danskere har hørt om udtrykket "fake news", falske nyhedshistorier på nettet.

Imens Tim Berners-Lee ikke kalder det fake news, men misinformation, er det et stigende problem, der spreder sig som en steppebrand, skriver internettets faderfigur.

"Med teknologiens hjælp er det blevet alt for let at sprede falske informationer, og dem med onde intentioner kan snyde systemet til udnytte misinformationer til enten politisk eller økonomisk vinding," skriver Tim Berners-Lee.

Tim Berners-Lee ser desuden et stort problem i trenden om politisk marketing og valgkampagner, der er målrettet personer med helt specifikke holdninger, der igen suger løs af al den indsamlede data.

Metoden benyttes i USA og i andre dele af verden til at pode politiske tanker i specifikke befolkningsgrupper og kan i yderste tilfælde peges mod hjemmesider med falske nyheder for at tegne et bestemt politisk billede.

Du kan læse hele Tim Berners-Lee's åbne brev her, hvor han også siger tak til de mange bidragere til nettet, hvad end du er blogger, vlogger, skribent, koder, fotograf eller almindelig borger.

Læs også: Sikkerhedsekspert advarer: Vi er i gang med at smadre det internet, vi kender i dag

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    TV2

    iOS udvikler til TV 2 Teknologi

    Københavnsområdet

    Epona A/S

    Senior Developer

    Sydjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Midtjylland

    Statens IT

    VMware-specialist til Statens It

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil