Google havde indtil for nyligt en klar vision om at storsælge af sine digitale briller til private forbrugere.
Selskabet fik dog knald på brillen med beskyldninger om, at Google Glasses med et indbygget kamera var intimiderende i privatsfæren, og designet var klodset.
Herefter blev minicomputeren Google Glasses udset til at være et nicheprodukt til erhvervslivet.
Den historik skræmmer åbenbart ikke verdens mest værdifulde it-selskab, Apple.
Ifølge flere anonyme kilder hos det normalt velunderrettede amerikanske nyhedsmagasin Bloomberg er Apple en del længere fremme end tegnebrættet med at producere og teste sine egne digitale briller, hvor augmented reality (AR) er omdrejningspunktet.
Netop AR er et teknologiområde, som Apples topdirektør Tim Cook tidligere har udtrykt stor begejstring over, mens han skal finde et nyt hit for Apple, som oplever vigende salg af sine mobil- og tablet-flagskibe.
Det kan du læse mere om her: Hvor skal Apples næste store hit komme fra? Her er alle de revolutionerende teknologier, som Apple arbejder med
Har bestilt brilleskærme
Ifølge Bloomberg er Apples AR-briller stadig i en testfase, hvor der er bestilt en række brilleskærme hos en specifik leverandør, mens andre leverandører er sat i sving med at levere andre dele til brillerne.
Rygterne får desuden næring af, at Apple i 2013 købte det israelske it-selskab PrimeSense, der har specialiseret sig i 3D-sensorteknologi. I første omgang mente mange, at det var den stensikre vej til Apple TV'et, men det kan nu vise sig (også) at være briller, som PrimeSense-folkene skal kaste sig over.
Endnu er der dog ikke bestilt komponent-mængder, der indikerer en masseproduktion af brillerne, fortæller de anonyme kilder til Bloomberg.
Ikke desto mindre forlyder det, at meningen med Apples AR-briller, at brugerne kan forbinde dem til deres iPhone, som trådløst viser dem udsnit af telefonen i deres synsfelt. Hvordan brugerne benytter og kommunikerer med deres Apple-briller er der endnu ikke forlydender om.
Hvis Apple-brillerne viser sig som et hit i testfasen, vil de formentligt tidligst være i butikkerne i 2018.
Den helt store udfordring
Apple-brillerne kan blive en vigtig brik i selskabets wearables-strategi, hvor det ikke ligefrem går som smurt med at få langet Apple Watches over disken.
Den helt store udfordring for Apple bliver dog præcis det samme, som var tilfældet for Google:
Hvordan fabrikerer man briller med en indbygget computer, der ligner noget fra catwalken i Milano, samtidig med de at de er brugervenlige, diskrete og uden at vække folks paranoia med det måske-tændte brille-kamera?
Her kan Apple eventuelt lade sig inspirere af Snapchat, der netop har lanceret kamera-solbrillerne Spectacles. Et par relativt moderigtige solbriller med et indbygget kamera.
Læs også: Google på vej med ny type Google Glass - sådan bliver de nye briller
Apple har flere gange vist vejen på netop designfronten, og hvis det også lykkedes denne gang, kan selskabets briller blive chefdesigner Jonathan Ives mesterværk.
Han har som få andre formået design- lækkerbiskner med kendte teknologier som eksempelvis multitouch i selskabets første iPhone.
Derfor er det også opsigtsvækkende, at Apple-direktør Tim Cook så sent som i sidste måned fortalte, at AR får det det helt store mainstreamgennembrud efter noget tid, hvor vi derefter vil undre os over, hvordan vi levede uden den teknologi.
Det smager lidt af livet før og efter, at Apple skabte smartphone-markedet med sin første telefon.
Læs også:
Gigantisk skattesmæk til Apple for irsk skatteaftale - skal betale 97 milliarder kroner
Efter fire måneders test af Apple Macbook: Flot skærm og vild batterilevetid - men alt for dyr