Sebastian Krause, der er general manager for IBM Cloud i Europa, har over de seneste år registreret en ganske opsigtsvækkende ændring i måden, man anskuer cloud computing på.
For få år fokuserede mange, både leverandører og kunder, på muligheden for at opnå stordriftsfordele og effektiviseringer med cloud computing - og dermed på de potentielle besparelser.
I de senere år er cloud-markedet dog modnet markant, og nye digitale løsninger og koncepter har været med til at køre hele besparelses-diskussionen ud på sidelinjen.
"Jeg mener helt klart at den primære 'driver' på dette tidspunkt er innovation," lyder det fra Sebastian Krause, da Computerworld spørger han, hvad den primære drivkraft for at satse på cloud computing er her i 2016.
Farligt at stå stille
IBM-topchefen forklarer, at det hænger sammen med det marked, mange virksomheder i dag befinder sig på:
"Det er ekstremt farligt grundlæggende at tro, at du kan blive på din plads i industrien, og så vil alt blive ved med at være, som det er nu. Det er den traditionelle måde at anskue markedet og industrien på med de traditionelle styrker, svagheder og trusler."
"I en digitaliseret industri skal du overveje nogle fuldstændig andre ting."
Cloud handler ikke om at spare penge
"De fleste af de virksomheder, der hopper med på cognitive og cloud-vognen, gør det, fordi de ved, at de er nødt til at innovere, fordi de ellers risikerer at blive disruptet," lyder det fra Sebastian Krause, da vi møder ham i forbindelse med IBM's Business Connect-konference i København, hvor netop cloud, cognitive business og Watson er hovedemnerne.
Det bringer os tilbage til det med primært at satse på skyen i håbet om at kunne opnå besparelser:
"Omkostnings-aspektet er interessant i forhold til cloud. For to til tre år siden blev cloud primært set som en måde at få lavere omkostninger på eller til at øge effektiviteten. Diskussionen handlede om billigere regnekraft, storage og netværk."
"Den diskussionen er set fra mit perspektiv nu fuldstændig forsvundet," lyder det fra Sebastian Krause fra IBM.
"Det betyder ikke, at cloud ikke kan give omkostningsmæssige fordele for virksomheder og kunder - for det kan stadig føre til effektiviseringer. Men cloud har udviklet sig på dets industri-livscyklus, og nu handler det om at drive innovationen og om værdi for forretningen."
"Det er baseret på det faktum, at du nu kan få adgang til alle de her data-kilder og -muligheder. Virksomhedslederne er i dag optagede af, hvordan de kan disrupte industrien eller undgå at blive disruptet."
Cloud sammen med legacy-systemer
Så må spørgsmålet hos mange virksomheder vel være, hvordan man laver en business case på at investere i cloud-løsninger til at blive disruptiv - de forventer vel at kunne tjene investeringerne ind igen?
"De fleste kunder ønsker vel at få pengene igen på under 12 måneder for mindre projekter. Og det er sådan, du starter - du udvælger et område, hvor du ønsker at gøre en forskel."
"Den gode nyhed er, at du ikke betaler for en masse infrastruktur, da cognitive og Watson per definition er cloud," siger Sebastian Krause og forklarer, hvordan man så kommer i gang:
"Du skal have idéen til, hvor du vil starte og så udnytte de data og den indsigt, du får, til at ændre din forretningsmodel og komme op med en anden form for fleksibilitet og kundeværdi."
"Vi ser denne proces udvikle sig i virksomhederne via Watson, cognitive og cloud, og de bliver langt mere fleksible i forhold til den hurtige udvikling på markedet."
Med legacy-systemer i baggagen
Mange virksomheder har legacy-systemer og -data. I hvilken grad er det en udfordring i forhold til at udnytte de nye teknologiske muligheder?
"Jeg vil sige, at det er en udfordring, du er nødt til at tage med i overvejelserne. Vores enterprise-kunder her i Europa har over de seneste årtier investeret store summer for at nå dertil, hvor de er i dag med forretningsprocesser og kritiske applikationer. Det ønsker man selvfølgelig ikke at smide væk."
"Det er også derfor, vi taler om mulighederne med hybrid cloud."
"Du ønsker at udnytte de investeringer, du har foretaget, og du ønsker at åbne de forretningsprocesser og den forretningslogik op i forhold til skyen - og så forbinde det med nutidens digitale verden."
"På den måde kan du udvide i forhold til den digitale verden ved at udnytte alle de aktiver, du har opbygget igennem årene," lyder det fra Sebastian Krause.
It-organisationen ændrer sig
Tror du, at den typiske danske it-organisation er klar til skiftet fra at købe, bygge og drifte egne it-løsninger lokalt til at forbruge it fra internationale cloud-leverandører som IBM?
"I forhold til, om it-medarbejderne frygter, at it-organisationen vil forsvinde, så tror jeg ikke, at den frygt eksisterer længere."
"Jeg mener, at det hele handler om at forstærke det nuværende miljø med de nye cloud- og cognitive-muligheder. Du vil altid have en it-organisation, der sikrer den tætte integration med forretningen."
Læs også: Cloud-markedet boomer: Slut med overvejelser for og imod cloud - nu sker det store ryk ud i skyen
Sebastian Krause tilføjer, at selvom cloud-væksten er meget markant i disse år, er der - og det vil der være i mange år frem - stadig et behov for at have en lokal it-infrastruktur, som den lokale it-organisation vil skulle tage sig af.
"Men der er samtidig en forandring i it-organisationen - det gælder ikke mindst udvikleren, der i stigende grad bliver en innovator."
"Pludselig har du fået et agilt miljø, hvor du med et tryk på en knap kan starte op i skyen. Det betyder, at udviklerne kan fokusere på de vigtigste ting i forhold til virksomheden."
Rådgivningsfirmaet McKinsey har for nylig i en rapport udtalt, at de virksomheder, der er længst fremme med at flytte workloads til skyen - og har succes med det - blandt andet er kendetegnet ved at fokusere mere på de organisatoriske kompetencer, der faciliteter udbredelsen af cloud, end på specifikke cloud-teknologier.
Læs om det her: Masser af virksomheder rykker nu i skyen: Her er fire vigtige cloud-tendenser
Vi spørger derfor Sebastian Krause, hvilke organisatoriske kompetencer, der især er brug for i en cloud-verden?
"Teknologi alene bringer dig ikke nogen steder. Hvis du bare har teknologi for teknologiens skyld, uden at det er i en forretningskontekst, vil det ikke have nogen indflydelse."
"Det er også derfor, at vi kalder cloud og cognitive for 'enablere' for forretningen. Det er helt klart forretningen, du skal fokusere på, og som du skal strukturere dine tanker omkring. Men teknologien gør det muligt for dig, at du kan handle her og nu på dine idéer og tanker," siger IBM-topchefen.
"Så ja, det er det vigtigste at forstå markedet og det konkurrencemæssige landskab, dynamikkerne, trends og selvfølgelig din egen forretningsmodel. Og at du har idéer til i hvilken retning, at den skal udvikles."
"Det er der, det hele starter - men uden teknologi og denne her 'enabling'-faktor ville du ikke være i stand til at rykke noget."
"Forretningsledere skal i dag have evnen til at være fleksible og til at handle hurtigt, og de digitale teknologier gør dem grundlæggende i stand til at følge med på et marked, der ændrer sig meget hurtigt," lyder det fra Sebastian Krause fra IBM.
Læs også:
It-folk tvivler ikke længere på sikkerheden ved cloud: Nu kan cloud ligefrem forbedre sikkerheden
Masser af virksomheder rykker nu i skyen: Her er fire vigtige cloud-tendenser
Cloud-markedet boomer: Slut med overvejelser for og imod cloud - nu sker det store ryk ud i skyen
Datacenter-kapløb i Norden: Nu rykker flere it-giganter ind med store datacentre