Artikel top billede

De tre stiftere af Zendesk Alexander Aghassipour (tv), Morten Primdahl (mf) og Mikkel Svane (th).

Stifter af dansk milliard-succes og bosat i USA siden 2009: "Jeg siger ikke, at det er entydigt positivt, men amerikanerne har en 'commitment' og et 'drive', som vi ikke i samme grad ser hos danskere"

I Silicon Valley har man gennem årene forfinet den tradition, der hedder produktudvikling. Det er en af de ting fra Silicon Valley, som danske virksomheder kan lære af, lyder det fra Morten Primdahl fra Zendesk.

Selv om den danske startup-scene udvikler sig hastigt, er der meget, som danske iværksættere kan lære fra Silicon Valley.

Det mener Morten Primdahl, der er medstifter og CTO i den danske iværksætter-succes Zendesk, der i dag har over 1.000 ansatte på globalt plan og en børsværdi på knap 19 milliarder kroner. 

I 2009 var han selv med til at tage rejsen fra København til San Francisco, hvor Zendesk i dag har hovedkvarter.

Her blev virksomheden konfronteret med en ny kultur, hvor produktet og brugeren er i absolut centrum.

For er der én ting, som virksomhederne i Silicon Valley er specialister i, så er det at bygge produkter, der ikke bare er innovative, men også er en fryd at bruge og se på.

"Herovre er produktudvikling en selvstændig disciplin, men da vi flyttede Zendesk til USA, eksisterede den disciplin slet ikke i Danmark," siger han og uddyber:

"Dengang havde du som softwareudvikler i Danmark groft sagt to muligheder. Du kunne blive konsulent i et konsulenthus, eller du kunne komme til at arbejde med et projekt i en bank eller en anden stor virksomhed. Men der var ingen, der byggede egentlige produkter."

I Silicon Valley lærte Zendesk-stifterne disciplinen fra bunden, og her fik Morten Primdahl som CTO ansvaret for at hyre udviklere til organisationen. 

"Men vi skulle først lære, hvordan en produktudviklings-organisation skulle se ud. I begyndelsen vidste vi ikke, hvilke roller, der skulle udfyldes. Eksempelvis vidste vi ikke, at vi skulle ansætte en VP for product management, en VP for enterprisesoftware, en director of product management og så videre. Det var alt sammen noget, som vi skulle lære," siger han. 

Læs også: Dansker bag milliard-firma i Silicon Valley: Vi var desperate og måtte låne penge af familien

Viden fra Silicon Valley hjælper 

Computerworld møder Morten Primdahl til den store danske tech-konference TechBBQ, der bliver afholdt i Operaen i København. 

Konferencen samler 1.700 deltager, hvor størstedelen kommer fra den danske iværksætterverden, og det er ifølge Morten Primdahl i sig selv et vidnesbyrd om, hvor meget den danske tech-scene har udviklet sig siden 2009, da Zendesk rykkede teltpælene op og flyttede fra København til USA.

"Jeg tror, at den danske iværksætterscene er blevet modnet i takt med, at der gennem de seneste år er kommet stadigvæk mere viden og erfaring tilbage fra Silicon Valley," forklarer han. 

Det betyder blandt andet, at der i dag er en øget bevidsthed om, at du som iværksætter bør kære dig for dit produkt.

Han forklarer, at det for enterprise-virksomheder som Zendesk i dag er mere afgørende end nogensinde før. 

"Gmail og Facebook har været med til at sætte standarden for, hvordan et godt produkt i browseren skal fungere, og det betyder, at kunderne i dag forventer, at deres enterprisesoftware har samme høje standard som deres forbrugersoftware," siger han. 

Hvordan definerer man et godt produkt. Altså findes der ligefrem noget, der minder om en opskrift på det? 

"Ja, det mener jeg sådan set, at der gør. Banalt set skal et godt produkt løse et problem, og det skal løse det bedre, end det hidtil er blevet løst. Derudover skal det have "rene linjer", være behageligt at bruge og brugeren skal være tænkt ind i det. Det er i hvert fald min filosofi om, hvordan et godt produkt skal være," siger han. 

Læs også: "Dengang jeg var til møde hos Amazon i Seattle og aldrig mødte Jeff Bezoz - som de aldrig havde set"

Mange kulturforskelle

Selvom den danske startup-scene ifølge Morten Primdahl er under hastig udvikling i disse år, så mener han stadigvæk, at der er en række markante forskelle på Silicon Valley og Danmark.

Her peger han især på de kulturforskelle, der er formet af det omgivende samfundet.

"Jeg siger ikke, at det er entydigt positivt, men jeg oplever, at amerikanerne har en 'commitment' og et 'drive', som vi ikke i samme grad ser hos danskere. Jeg ved ikke, om det er, fordi vi er opvokset i velfærdssamfund, mens amerikanerne er vokset op i samfund uden sikkerhedsnet og derfor er de blevet presset til at tage et ansvar for deres egen skæbne," siger Morten Primdahl. 

Han forklarer, at det især er tydeligt i lønforhandlingerne, hvor de ansatte i Silicon Valley bekymrer sig mindre om, hvad de får i lønposen her og nu, men i stedet er fokuseret på at få del i den store gevinst på lang sigt. 

Derfor er det ifølge Morten Primdahl helt normalt, at folk i Silicon Valley kræver at få mindre i løn mod til gengæld at få flere aktier i selskabet. 

"De vil have del i det, hvis virksomheden bliver en succes. Til gengæld er der heller ingen loyalitet, hvis virksomheden ikke udvikler sig hurtigt nok, så skrider de bare," forklarer han.

Unik talentmasse

Samtidig påpeger Morten Primdahl, at der i Silicon Valley er en helt unik talentmasse.

Det skyldes ifølge ham ikke så meget det faktum, at der er flere højtuddannede softwareudviklere og ingeniører i den californiske dal, men det skyldes snarere den erfaring, der gennem årene er blevet ophobet i området. 

"I Silicon Valley vil mange af de folk, du ansætter, have været gennem de første to, tre eller fire exits. Gode såvel som dårlige. Det giver dem en helt unik indsigt, der også kan hjælpe dig som dansk founder med at tænke anderledes - og tænke større," siger han. 

Hvad kan vi gøre for, at vi få en større og mere erfaren talentmasse her i Danmark? 

"Jeg tror, at det kommer af sig selv, når flere danske startups får vokset sig store, og folk derfra begynder at give deres erfaring videre. Jeg ser sådan set ret optimistisk på det, men vi skal rubbe neglene, hvis vi ønsker, at der inden for en overskuelig fremtid opstår en tech-virksomed med mere end 1.000 ansatte i Danmark."

Når vi sammenligner USA og Danmark. Er der så nogle områder, hvor Danmark står stærkere som iværksætter-nation? 

"For det første betyder den amerikanske samfundsmodel, at der ikke bliver taget hånd nok om de svageste. Her mener jeg, at amerikanerne kan lære meget af Danmark. Men jeg tror heller ikke, at der findes et mere kreativt og fleksibelt folkefærd end det danske, når det handler om at sætte sig ind i en problemstilling og løse det på en god måde. Det er virkeligt noget, som vi kan bruge til noget. Ikke mindst når vi kombinerer det med vores tradition for design og æstetik," siger han.

Læs også:
De glemte og fascinerende historier bag otte banebrydende danske iværksætter-eventyr
 
21-årige Daniel bor på et værelse i San Francisco med to venner og drømmer om succes: "En del investorer har allerede taget kontakt"