"Der var engang, hvor kunderne bare ringede for at få et økonomisystem. Så sendte vi en konsulent ud for at fortælle, hvordan det skulle skrues sammen. Sådan er det bestemt ikke længere. I dag ved kunderne præcis, hvad de vil have."
Sådan fortæller Thomas Klavsen, direktør i Herlev-firmaet Inventio.it, som i Computerworlds Top 100/2016 løber med første-pladsen i kategorien MBS-integratorer (Microsoft Business Solutions).
Netop Microsofts teknologier indenfor ERP (C5 og NAV) og hosting er nu på 15. år hjertet i Inventio.it's forretning. Med omkring 75 ansatte er firmaet skarpt fokuseret på at nå ud til især mindre erhvervskunder. Udover de to centrale forretningsben supplerer it-firmaet også sin forretning med traditionelt salg af hardware, software og anden it-infrastruktur.
Især når det gælder cloud, presser Microsoft på for at få kundernes løsninger til at køre på Azure-platformen - i nogle tilfælde i konkurrence med serverne i Inventios eget hostingcenter.
"Fra at systemerne engang var installeret ude hos kunderne, ligger meget i dag hostet hos os som standardsystemer, som vi driver for kunderne. Vi har jo set vores konkurrenter hos e-conomics lykkedes godt med at levere et firkantet system. Det siges jo, at det er det, kunderne vil have, og det virker også sådan, når vi er ude i hos dem," siger Thomas Klavsen, som derfor har taget konsekvensen med en kraftig satsning på onlinesalg direkte til kunderne.
Læs også:
E-conomic blæser til kamp: Sådan vil vi snuppe kunder fra Microsoft i stor stil
Satser på online-salg
Men voksende krav og forventninger fra kunderne er ikke det eneste markedsvilkår, der er blevet skærpet gennem tiden. Kerneteknologien i ERP og hosting er efterhånden så veludviklet, at de fleste kunder kan klare sig med en standardløsning, som kører enten i en hostet version eller som ren cloud.
"Når vores kunder finder os på nettet, forventer de at kunne finde svar på deres spørgsmål. Vi tjener jo ikke de store penge på det enkelte software-abonnement, så hvis kunden har brug for at tale yderligere med os, har vi i virkelighenden fejlet," siger Thomas Klavsen.
Han gør sig dog ingen illusioner om, at forandringer i både teknologi og marked pludselig stopper.
"Så længe, vi fortsat skal have noget kørende i vores eget hosting-center, kan det ikke betale sig for kunderne at vælge en ren cloud-løsning, selv om Azure-platformen på nogle områder isoleret set er billigere. Men jeg er da ikke i tvivl om, at vi med tiden ender med, at store dele af vores leverance kører via Microsoft Azure," siger han.
Det lyder som om, du har en meget pragmatisk tilgang til de udfordringer?
"Ja, når Microsoft kommer med en ny teknologi, er det ikke nødvendigvis rentabelt for os helt fra starten, men vi er da indstillet på at følge med. Når de har kastet så mange penge efter cloud, skal økonomien nok også komme til at hænge sammen for kunderne en dag."
"Vi læner os meget op ad Microsoft, og et eller andet sted lever vi jo af dem. Sådan noget som Azuere eller Office 365 for den sags skyld; det er da ikke fordi, vi syntes, det var helt vildt sjovt i starten. Men Microsofts bliver jo også selv nødt til at følge med. Ellers bliver de overhalet af nogle andre som for eksempel Amazon eller Google," siger Thomas Klavsen.
Læs også:
Microsoft satser på comeback for C5: Vil vinde de små danske kunder tilbage
"Når nye produkter bliver præsenteret, tager det lidt tid, før vi og vores kunder er der. Man skal passe på ikke at gå hjem og ændre sin forretning i samme øjeblik, man ser et nyt produkt. Jeg vil gerne se det virke i praksis, før jeg ændrer for meget. Men skulle jeg starte fra nul i dag, ville jeg da nok bygge forretningen op på en platform som Azure, fremfor at have mit eget hostingcenter. Det er en historik, vi har med os, og så er det svært at skifte fra den ene dag til den anden," siger han."
Ledelsesopgaven har ændret sig
Inventio.it er som nævnt en af de stille successer i it-branchen, som i høj grad er afhængig af partnerskabet med Microsoft. Det har gennem tiden kastet par partnerpriser af sig.
Firmaets organiske vækst er gået hånd i hånd med mindre opkøb, som løbende har bragt både flere kunder og medarbejdere til huse. Men med 75 ansatte er opgaven som øverste chef for butikken en anden, end dengang firmaet havde den halve størrelse.
"Det bliver noget andet, når man bliver så mange. Men jeg prøver at undgå alle mulige ledelsesdiagrammer, som man ser det i store virksomheder med fire fem ledelseslag dernedad," siger Thomas Klavsen.
"Der er sikkert nogle, der vil ryste på hovedet, når de ser mig sidde og tjekke bilag eller være med til at ansætte folk. Det er for at komme tæt på folk. Jeg tror på, at jeg binder medarbejderne mere til virksomheden, når vi er mere i øjenhøjde. Jeg tror, der er mange af vores medarbejdere, som er her, fordi vi gør tingene, som vi gør. Folk kan altid sige, hvis der er noget, de er trætte af."
"Men det ER svært. Og jeg kan mærke, det bliver sværere. Der er nogle ting, der bliver lidt rodede, når vi ikke har alle de ledelseslag. Der er mange mennesker og opgaver, der skal styres. Men vi har nogle gode folk, der tager fra, uden at det bliver alt for hierarkisk. Men på et eller andet tidspunkt bliver vi nok alligevel nødt til at styrke vores processer. Men det bliver aldrig, som i en stor virksomhed. Så bliver tingene for firkantede" siger Thomas Klavsen.
Læs også:
Udviklet i Danmark: Her er Microsofts nye økonomisystem - Madeira
Microsoft skruer gevaldigt op for dansk udviklingscenter: Hyrer udviklere i bundter