Den danske hostingleverandør It-afdelingen A/S vinder specialkategorien 'Outsourcing, hosting og drift" i 2016-udgaven af Computerworlds Top 100-konkurrence.
Der er vækst på alle parametre hos It-afdelingen, som blandt andet har hævet sit bruttoresultat fra 15,8 millioner kroner i 2014 til 22,6 millioner kroner i 2015.
Dertil kommer, at It-afdelingen har fordoblet bundlinjen fra 2 millioner kroner til 4,2 millioner efter skat. Succesen skyldes ifølge It-afdelingens direktør Dennis Nørgaard, at virksomheden er tro mod sin filosofi.
Må ikke miste kunder
Strategien for succesen er egentlig ganske simpel: It-afdelingen må ikke tabe kunder.
"Vi har en no-churn-politik," forklarer selskabets direktør Dennis Nørgaard til Computerworld.
Han peger på, at mange virksomheder i jagten på vækst stirrer sig blinde på at kapre nye kunder.
"Vi har vendt situationen 180 grader på hovedet og satser udelukkende på eksisterende kunder. For det sjove er jo, at når man behandler folk pænt, så fortæller de det til andre, som så ringer til os."
"Og ja, vi tager da telefonen, når nye kunder ringer ind til os," lyder det fra Dennis Nørgaard.
Ingen bullshit-bingo
Direktøren for It-afdelingen understreger, at det sommetider sker, at virksomheden alligevel taber eksisterende kunder, hvilket gør rigtig ondt.
Alligevel bedyrer han, at tallene for 2016 kommer til at overgå 2015-regnskabet, og han forklarer også, hvorfor det i hans optik er lykkedes at sikre en endnu bedre forretning i år end i de forgangne år.
"Vi holder, hvad vi lover, og selvom vi ikke er markedets billigste, er vi heller ikke de ringeste. Pris og kvalitet har det jo med at følges ad, og det gælder også hos os," siger han.
It-afdelingens direktør har flere gange skævet til den voksende cloud-industri og undret sig over, hvorfor folk valfarter til dette fænomen hos især store, amerikanske it-giganter.
"Vi har på et tidspunkt selv lejet en helikopter til vores kunder, så vi kunne flyve op og se nærmere på det der cloud-fænomen, men vi forstod det stadig ikke," spøger han og bliver straks mere alvorlig:
"Mange kalder outsourcing for cloud, men hos os spiller vi dog ikke bullshit-bingo med en masse fagbegreber, der ikke helt giver mening. Cloud er et buzz-ord med mange marketing-kroner bag sig. Men hvis kunden vil kalde det cloud, så kalder vi det også cloud," fortsætter Dennis Nørgaard.
Cloud versus hosting
Han nævner flere konkrete forskelligheder mellem traditionel hosting og så den nye cloud-verden.
De vigtigste forskelle er vel nok volumen og tilpasningen mellem de to it-platforme, som igen bliver afspejlet i selskabernes kundeservice - eller mangel på samme.
"Man skal naturligvis vælge den platform, som man har brug for. Jeg ser cloud som produktion af mange enslignende kasser, hvilket eksempelvis passer godt til en postkasse-løsning. Hosting handler derimod om skræddersyede løsninger, der passer lige præcis til kundens behov," siger Dennis Nørgaard.
"Af helt naturlige årsager kan en stor cloududbyder ikke bare bevæge sig uden for sine firkantede kasser. Vi har selv prøvet at efterligne cloud-tilgangen med standardprodukter, men vi har ikke to kunder, der minder så meget om hinanden, så nu har vi skrottet vores standardprodukter," fortsætter han.
Dennis Nørgaard har med afsæt i It-afdelingens egen succes stor tiltro til, at den danske hostingbranche vil overleve cloud-æraen mange år endnu.
Han peger dog især på én udfordring, som It-afdelingen og selskabets 'konkollegaer' skal tage seriøst:
"Jeg kan se, at det kræver en stadig større kunde-volumen for at kunne konkurrere herhjemme, men jeg er sikker på, at de bedste og de mest lydhøre over for kundernes behov nok skal overleve," siger han.
Læs også:
Opsang til dansk hosting-branche: Vi kan jo sagtens konkurrere med Amazon
Dansk hosting-direktør: På disse tre områder banker danske hosting-firmaer Microsoft og Amazon af banen