Artikel top billede

Spotify vil straffe musikere der satser på Apple Music: Blacklistes og begraves dybt nede i søgeresultaterne

Der er krig om verdens om musikere. Med en ny plan vil Spotify forsøge at ramme Apple: Alle musikere, der vælger Apple Music til at præsentere ny musik, bliver black-listet på Spotify.

Musik-tjenesten Spotify vil med ny plan forsøge at ramme alle de musikere, der kun vil levere musik til konkurrenten Apple Music.

Planen går kort og godt ud på, at Spotify vil gøre det næsten umuligt at finde al musik fra kunstnere, der vælger, at ny musik fra deres hånd skal præsenteres pål Apple Music.

Spotify har således meddelt til en række pladeselskaber, at selskabet vil sørge for, at kunstnere, der giver Apple eksklusiv-retten til ny musik, ikke vil optræde på playlister og lignende, når først materialet bliver tilgængeligt for Spotify, når Apples ekslusiv-ret udløber.

Sådan lyder det ifølge nyhedsbureauet Bloomberg, der ligeledes skriver, at Spotify allerede i mindst et år har begravet de pågældende kunstnere langt nede i søgeresultaterne, når der søges på emner, hvor de ellers burde optræde.

Det samme gælder for kunstnere, der har valgt musiktjenesten Tidal fremfor Spotify til at lancere ny musik.

Spotify meddeler dog, at selskabet ikke piller ved søgeresultaterne, skriver Bloomberg.

Verdens største

Spotify er verdens største musik-streamingtjeneste med godt 30 millioner abonnenter. Apple Music har siden lanceringen i sommeren 2015 fået 15 millioner abonnenter, og er i dag den måske største udfordrer til Spotify.

Du kan læse mere om lanceringen af Apple Music her: En aften i selskab med Apple Music: Et dragende alternativ til Spotify

Blandt de pågældende musikere, der er blevet blacklistet hos Spotify, finder vi Drake, Katy Perry og Frank Ocean, der har givet Apple ekslusiv-ret til ny musik.

Blandt andre Rihanna, Kanye West og Beyonce har lanceret ny musik med eksklusiv-ret til Tidal.

Det er tvivlsomt, om blacklistningen vil ramme disse topnavne hårdt.

Det kan imidlertid hurtigt komme til at se helt anderledes ud for mindre navne, der er afhængige af at få deres musik hurtigt ud til så mange som muligt - og ligeledes komme med på Spotifys playlister, så de når ud til nye ører.

Både Apple Music og Tidal satser målrettet på at markere sig som de steder, som kunderne skal anvende, hvis de vil have adgang til ny musik.

Begge tjenesterne betaler således pænt for ekslusiv-retten til ny musik.

Spotify har hele tiden protesteret mod eneretten til at bringe ny musik.

Det er sket med den begrundelse, at det skader både kunstnerne og musikindustrien, at kun enkelte tjenester har lov til at bringe bestemt musik.

Læs også:

Apple efter hård kritik: Store ændringer på vej til Apple Music

Derfor ender du altid med at høre det samme musik på Spotify

Rundspørge: Halvdelen af Apple Music-brugerne dropper tjenesten igen

Apple i heftige forhandlinger om Apple Music: Nægter at betale musik-selskaber for brugernes gratis prøvetid

Den danske musikbranche raser over Youtube-betingelser: Google betaler ikke nok




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere