Gennem de seneste årtier har forbrugere såvel som tech-journalister dyrket Apples produkter med en nærmest fetichistisk ihærdighed.
Men hvordan har Apple båret sig ad med at skabe produkter, der vækker denne begejstring hos folk over hele verden.
Det spørgsmål findes der næppe en entydig forklaring på, men den amerikanske iværksætter Bob Messerschmidt, der gennem en årrække har arbejdet hos Apple, forsøger alligevel at løfte en del af sløret i en ny artikel hos det amerikanske magasin Fast Company.
Bob Messerschmidt drev frem til 2010 virksomheden Newco, der endte med at blive opkøbt af Apple. Og efter opkøbet fortsatte han karrieren hos Apple, hvor han kom til at arbejde med udviklingen af pulsmåleren på Apple Watch.
I den forbindelse arbejdede han sammen med Apples chefdesigners Jonathan Ives berømte designteam, og i Fast Company-artiklen, fortæller han om, hvad han har lært af det samarbejde.
Herunder opsummerer vi de vigtigste lektier, som Bob Messerschmidt har lært - og som vi andre måske også kan lade os inspirere af.
1. Brugeroplevelsen er afgørende
Hos Apple trumfer brugerglæde og brugeroplevelse alt - også teknologi, fortæller Bob Messerschmidt.
Han forklarer eksempelvis, at han under et møde med Jonathan Ives design-team argumenterede for, at han ønskede at placere Apple Watch pulsmåler i urremmen på undersiden af armen, fordi det giver de mest præcise målinger.
Men det blev afvist af designerne, fordi de ønskede et ur, hvor brugerne kunne skifte urremme løbende.
2. Alt er vigtigt, men ikke lige vigtigt
Ifølge Bob Messerschmidt tror mange fejlagtigt, at Steve Jobs berømte besættelse af selv små detaljer betød, at at han anså alle detaljer for at være lige vigtige. Men ifølge Bob Messerschmidt er den korrekte lære af Steve Jobs "at alt er vigtigt, men nogle ting er vigtigere end andre".
Han forklarer at hos Apple er det især de ting, der handler om design og brugeroplevelse, der bliver prioriteret højest.
3. Sig nej, nej og atter nej
God ledelse handler om at fokusere på det rigtige, og det fokus opnår du ved at sige nej, nej og atter nej, når du hele tiden bliver mødt en flodbølge af ideer.
Det var omtrent sådan forklaringen fra Steve Jobs lød, da han til den årlige udviklerkonferencen WWDC i 1997 blev spurgt om, hvorfor Apple valgt dræbe dokumentstandarden OpenDoc.
Det har Bob Messerschmidt også erfaret:
"Hos Apple lærte jeg, at blive ved med at sige nej, indtil det var helt, som det skulle være," lyder det i Fast Company-artiklen
4. Balancer magten mellem ingeniører og marketing-folk
Ifølge Bob Messerschmidt kan der ofte opstå konflikter mellem ingeniørerne og marketingfolkene. Derfor arbejder de i hver deres bygningen i Apples hovedkvarter på Infinite Loop i Cupertino i Californien.
Og ifølge Bob Messerschmidt betyder denne struktur, at begge grupper hver især går rundt med en lykkelig - og fejlagtig - overbevisning om, at netop de har al magten i Apple, mens den anden gruppen ingen indflydelse har.
5. Apple er opbygget som en iværksætter-virksomhed
Det er mange år siden, at Apple kunne bryste sig af at være en fremadstormende iværksætter-virksomhed.
Men den californiske gigant fastholder dog stadigvæk en del af den struktur, der kendetegner iværksættervirksomheder.
Ben Messerschmidt forklarer, at der hos Apple grundlæggende kun er én kasse, hvor pengenes tages og gives til. Det er ifølge Bob Messerschmidt en mere enkel organisationsform, der betyder, at der ikke er samme kamp om ressourcerne de forskellige forretningsenheder i mellem.
"Når du tænker over det, så er det lidt samme måde, som en iværksættervirksomhed er bygget op på. Så Apple har måske fundet en måde, hvorpå virksomheden kan være et stort selskab, men stadigvæk være en lille smule som et iværksætterfirma," skriver han.
6. Steve Jobs er død, og du bliver aldrig som ham
Få år før Steve Jobs død oprettede Apple et internt universitet, der havde til opgave at virksomhedens ansatte blev introduceret til den helt særlige Apple-kultur, som Steve Jobs havde grundlagt.
Læs også: Avis afslører Apple-hemmelighed: Sådan lever Steve Jobs' DNA videre
Også uden for Apple har mange iværksættere forgæves forsøgt at efterligne Steve Jobs gøren og laden i håbet om, at de på denne måde kunne tilegne sig lidt af det magiske touch, som Steve Jobs angiveligt besad.
Ja, man kan måske endda argumentere for, at Bob Messerschmidt selv går i fælden i artiklen fra Fast Company.
Men ikke desto mindre slutter Messerschmidt med at konkludere, at en af de vigtigste ting, som han har lært hos Apple er, at man trods mange forsøg ikke kan destilliere essensen af Steve Jobs og komme det på en flaske.
Selv ikke hos Apple, som ifølge Bob Messerschmidt også har forandret sig markant efter Steve Jobs død.
Læs også:
Gør alt for at undgå læk: Så vanvittigt er Apples hemmelighedskræmmeri