For første gang siden finanskrisen kan ERP-koncernen Norriq præsentere et regnskab, der bare tilnærmelsesvis lever op til ambitionerne om at skabe en international it-succes.
I sidste måned kunne koncernchef Bo Martinsen præsentere et regnskab, der viser et plus på driften (EBITDA) på 12,5 millioner kroner ud af en omsætning på 225 millioner kroner. Nede på bundlinien må Norriq-koncernen dog indkassere et lille minus - før skat - på 1,5 millioner.
Ikke noget prangende regnskab, men for Norriq er det en milepæl, der viser, at man er på vej i den rigtige retning.
Udviklingen er dels resultatet af en turnaround, som har reduceret antallet af ansatte fra et toppunkt på 400 medarbejdere til i dag 300, hvoraf godt halvdelen arbejder i Danmark.
Men resultatet vidner ifølge Bo Martinsen også om, at ERP-markedet over tid har bevæget sig derhen, hvor Norriq hele tiden har været.
Historien om Norriq går tilbage til 2007, hvor Bo Martinsen blandt andet med penge fra den færøske Eik Bank i ryggen tog fat på at opbygge koncernen på resterne af det tidligere Munk IT. Dertil kom en række opkøb af mindre ERP-virksomheder både i Danmark og i udlandet.
Købte på toppen
Men så brød finanskrisen ud, og det gjorde tilværelsen for det nye firma mere end almindeligt broget.
"Vi købte virksomheder op kort før krisen, mens markedet var på toppen. Det gav en finansiel struktur, som ikke passede til Norriqs evne til at tjene penge," fortæller Bo Martinsen til Computerworld.
Du kan læse mere om Norriqs fortid her:
Derfor gik det galt for Norriq
Efter Eik Banks konkurs i 2010 blev der for alvor tumult i Norriq, som på grund af store afskrivninger måtte lægge ryg til en stribe to-cifrede millionunderskud.
Kulminationen kom i november 2011, hvor Bo Martinsen forlod direktørposten i selskabet. Dog kun for en kort bemærkning.
I oktober 2012 vendte han tilbage med nye investorer i ryggen.
Siden da har han efter eget udsagn "fokuseret" Norriq gennem en turnaround, som nu her fire år senere altså er begyndt at give resultater.
Kombinerer med andre teknologier
På mandskabssiden er der som nævnt skåret ned, men det er lykkedes at holde omsætningen på den rigtige side af de 200 millioner kroner. Og vigtigst af alt: Norriq er begyndt at tjene sine egne penge.
"Nerven i vores forretning er stadig ERP. Men vi kigger altid på, om det giver mere mening, at vi i stedet afvikler kundernes processer i kombination med andre systemer, løsninger eller platforme som for eksempel business intelligence, web, CRM eller Sharepoint i stedet for at bygge løsningen inden i ERP-systemer som C5 eller NAV," siger Bo Martinsen.
Udover de knubs, som finanskrisen gav, har en af udfordringerne ifølge Bo Martinsen været, at Norriq var for tidligt ude med sit forretningsmæssige setup. Men nu har markedet for ERP-løsnigner flyttet sig derhen hvor Norriq altid gerne har villet være.
"Efterspørgslen efter den 360 graders-strategi, som vi i sin tid designede Norriq efter, er i mellemtiden blevet til virkelighed, samtidig med at vi har lavet en turnaround for hele koncernen,"siger han.
"Flere og flere virksomheder ønsker at reducere kompleksiteten i driften af deres IT. Men det er stadig almindeligt, at ERP-konsulenthuse sælger et standardsystem og et stort udviklingsprojekt i samme leverance."
"I starten fungerer løsningen, men snart kommer problemerne i form af høje udgifter til vedligehold og opgraderingerne til nye versioner. Kunden sidder med andre ord fast og får ikke det optimale udbytte af sin investering. Vi tager i stedet udgangspunkt i standardsystemer. Det giver kundernes en langt større fleksibilitet og mobilitet som er vigtigt i en verden, hvor både virksomhederne og teknologien udvikler sig hurtigt. I dag er markedet mere modent overfor den tankegang," siger Bo Martinsen.
Læs også: