Lad mig indlede denne artikel med en personlig anekdote.
Jeg er kørestolsbruger og ejer et Apple Watch, og det betyder, at jeg mange gange dagligt får en notifikation på mit ur, der fortæller mig, at det "er tid til at stå."
Mit ur er nemlig udviklet til at måle aktivitetsniveauet og kalorieforbrændingen hos folk, der går eller løber. Ikke folk der ruller.
Men det vil Apple ændre på med den næste generation af styresystemet til Apple Watch.
Her lancerer Apple en ny "kørestolsfunktion." Det betyder, at jeg i fremtiden får notitikationen "time to roll" i stedet for "tid til at stå". Men vigtigst af alt vil uret også kunne måle kørestolsbrugeres præcise aktivitetsniveau og kalorieforbrænding.
Kompleks udvikling
Til den årlige udvikler-konference, WWDC, der løb af stablen i sidste uge, forklarede Apple, hvor krævende en proces det har været at udvikle kørestolsfunktion.
Ifølge Apple har det krævet, at der bliver taget hensyn til variabler som underlag, hjulstørrelse og de enkelte kørestolsbrugeres forskellige "rulle-tekniker".
Det er ikke nogen ny historie, at Apple bruger store ressourcer på at udvikle denne type funktioner.
For Apple er også førende, når det handler om at gøre sine telefoner tilgængelige for brugere med handicap. Især blinde.
Men hvorfor vælger Apple at bruge dyrebare udviklingsressourcer på den slags funktioner, der kun henvender sig til et stærkt begrænset udsnit af virksomhedens brugere?
Bekymrer sig ikke om "the bloody ROI"
Apples administrerende direktør Tim Cook gav et indlbik i årsagerne, da en investor til et aktionærmøde for få år siden bad ham at forsvare, hvorfor Apple bruger ressourcer på grøn energi, der ikke giver noget klart "return of investment" (ROI):
"Når vi gør vores enheder tilgængelige for blinde mennesker, så gør vi det heller ikke på grund af 'the bloody ROI," lød fra Cook, der afsluttede med følgende opfordring til investoren.
"Hvis du vil have, at jeg udelukkende handler på baggrund af ROI, så bør du sælge dine aktier," lød det ifølge flere medier fra en tydeligt ophidset Tim Cook.
Hvor kyniske er de store virksomheder?
Apple vil gerne sælge historien om, at Apple ikke er nået til der, hvor virksomheden er i dag ved at ved være en kynisk virksomhed, der kun fokuserer på ROI'en.
Sandheden er dog formodentligt, at Apple er mindst lige så kyniske som alle andre virksomheder.
Virksomheder som Apple er i dag bare i stigende grad bevidste om, at de bedst profitmaksimerer på den lange bane ved at vise omverden et venligt ansigt.
Et af de bedste eksempler på denne strategi er Google, der i mange år slog sig op på sloganet "Don't be evil."
Må ikke opfattes som bøller
For som der står i Astrid Lindgrens børnebøger om verdens stærkeste pige, Pippi Langstrømpe: ‘Når man er meget stærk, skal man også være meget sød.'
På samme måde kræver omverdenen, at verdens stærkeste virksomheder fremstår søde. For det værste, der kan ske for store dominerende virksomheder som Apple, er, hvis de bliver opfattet som bøller.
Det vil ikke alene betyde at kunderne flygter. Det vil også gøre dem til et endnu mere attraktivt bytte for myndigheder og politikere, der er på jagt efter virksomheder, som misbruger deres markedsposition.
Læs også:
Analyse: Google tager førertrøjen, Apple satser på det sikre, og Microsoft er hægtet af
Tech-giganter er mere arrogante end nogensinde