Sundhedsplatformen har to en halv uge efter udrulningen på Herlev-Gentofte Hospital været mødt med harsk kritik fra Dansk Sygeplejeråd (DSR) og Overlægeforeningen.
Den kritik kan du læse mere om her: "Jeg kender til flere situationer, hvor læger og sygeplejersker græder af frustration"
Programdirektør for sundhedsplatformen i både Region Hovedstaden og senere i Region Sjælland, Gitte Fangel, erkender, at der i begyndelsen har været tekniske og brugervenlighedsmæssige problemer med den store, nye it-platform.
Disse problemer skulle dog ifølge Gitte Fangel være godt i gang med at blive fejlrettet, og så snart der kommer nye tekniske problemstillinger ind, bliver de også rettet løbende, forklarer hun.
Dermed skulle der være kommet nogenlunde styr på eksempelvis blodprøvebestillinger, som der har været en del knas med. Udover blodprøvebestillinger har Computerworld også fået meldinger om, at ordination af medicin for patienter, der kommer ind via akutmodtagelsen, skulle volde problemer.
"Blodprøvebestillingen var på nogle områder ikke særlig smart, så det er naturligvis rettet til. Problemstillingen med medicin til akutpatienter på sengeafsnit har jeg ikke hørt om før, men det gør vi gerne noget ved, hvis det meldes til os," siger Gitte Fangel til Computerworld.
Planen i halvanden uges tid
Hun peger samtidig på et andet stort problem, som der skal tages hånd om i den kommende tid.
"Lige nu er den største udfordring systemets indbyggede workflows, som altså betyder, at nogle medarbejdere skal ændre arbejdsgange. Lige nu har vi derfor fokus på at undersøge, om disse workflow-udfordringer skyldes, at der er indbygget besværlige arbejdsgange, eller om det er et træningsproblem," siger hun.
Workflowet er den arbejdsgang, som man benytter i den nye sundhedsplatform.
Hun forklarer, at repræsentanter fra sundhedsplatformen i den kommende halvanden uges tid vil besøge samtlige afdelinger på Herlev-Gentofte Hospital for at undersøge brugen af konkrete workflows.
"Vi begynder med en overordnet gennemgang af afdelingernes udfordringer, hvorefter vi vil gå i dybden med særlige udfordringer på specifikke afdelinger i den kommende tid," bedyrer Gitte Fangel.
Ændringer støder folk
Fra starten af arbejdet med sundhedsplatformen har der ellers været stort fokus på at ensrette workflows, så alle i en hospitalskittel gør ting på samme facon.
"Det støder nogle folk, at de skal ændre deres arbejdsgange, men ensretning og standardisering er altså et af formålene med sundhedsplatformen," siger Gitte Fangel og fortsætter:
"Vi vil gerne skynde lidt på processen, hvor vi identicerer, om det drejer sig om skidt opbygning eller træning, for det vil jo være dumt at introducere de samme problemer ved udrulning på eksempelvis Rigshospitalet."
Konkret vil sundhedsplatformens folk opsamle informationer fra afdelingerne og se, hvordan systemet kan tilpasses alle på den mest hensigtsmæssige måde.
Det betyder så også, at hvis en enkelt læge eller to har sine helt egne måder at gøre tingene på, kan de næppe få dette indføjet i platformens generelle workflows.
Klik, klik, klik og klik
Gitte Fangel forklarer, at kritikken af (for) mange museklik for at komme ind til væsentlige funktioner også er et område, som hun og resten af organisationen har kig på.
Overordnet set inddeler hun disse mange klik i tre kategorier, som først og fremmest omhandler certifikationskrav, så eksempelvis det Fælles Medicinkort kan kobles til sundhedsplatformen.
Dernæst kan overforbruget af klik skyldes, at sundhedsplatformen på visse områder er konfigureret forkert.
"Det kan være, vi har været for overambitiøse med folks forståelse af workflows, hvilket naturligvis også skal undersøges, når vi i den næste halvanden uges tid er rundt på afdelingerne," siger Gitte Fangel.
Et sidste område omkring uhensigtsmæssig brug af den store it-platform er ifølge Gitte Fangel, at ikke alle medarbejdere endnu har hittet ud af at sætte deres it-system op til personligt brug - som det eksempelvis kendes med favoritliste i en internetbrowser.
Læs også:
Splinternyt dansk sundhedssystem plages af fejl: Får 700 fejlmeldinger om dagen