Netop som man troede, at situationen ikke kunne blive meget værre for Microsofts smartphone-markedsandel, har den nu taget endnu et katastrofalt dyk.
Den seneste Gartner-opgørelse over det globale salg af smartphones viser, at Windows-telefonerne i første kvartal 2016 fyldte blot 0,7 procent af det globale marked.
"Microsofts salg er faldet signifikant. Globalt er Windows-markedsandelen faldet fra 2,5 procent til mindre end én procent," siger Gartner-analytiker Anshul Gupta til Computerworld.
Derfor står det så galt til
Der er ikke kun tale om et dramatisk fald i markedsandelen for Microsoft, men også i antal solgte smartphones.
Hvor der i første kvartal 2015 blev solgt 8,2 millioner Windows-smartphones på globalt plan, faldt det i første kvartal i år til 2,4 millioner smartphones.
"Microsoft har nu en defensiv kurs, når det kommer til smartphones. Vi har ikke set Microsoft være aggressiv på hardware-fronten," forklarer Gartner-analytikeren.
Har mistet grebet i forbrugerne
Han peger på, at Microsoft i stedet har fokus på at forfølge den nye Windows-strategi, hvor Windows 10 og Windows-apps skal kunne køre på tværs af pc'er, tablets og smartphones.
"Microsoft fokuserer mere på services og på OS-delen. Når det kommer til smartphone-hardware, har vi ikke set Microsoft lancere et signifikant antal enheder, og derfor har selskabet mistet grebet i forbrugermarkedet."
Anshul Gupta fremhæver, at Microsoft stadig har en vis position hos virksomhederne med mobilprodukterne, men generelt er der ikke lyse fremtidsudsigter for Microsoft på mobil-fronten.
"Vi ser ikke rigtig, at Microsoft vil hente markedsandele på smartphone-markedet i de kommende år," siger Anshul Gupta til Computerworld.
"Hvis du skal have en meningsfuld markedsandel, vil det sige over fire-fem procent, og for at få det, skal du have fat i forbrugerne."
"Jeg ser, at Windows som et smartphone-økosystem mister tiltrækningskraften i forbrugersegmentet," lyder konklusionen fra Gartner-analytikeren.
Her er de mest solgte mærker
Android opnåede i første kvartal 2016 en global smartphone-markedsandel på 84,1 procent i forhold til 78,8 procent i samme kvartal sidste år.
Apples iOS ligger nu på 14,8 procent mod 17,9 procent i samme kvartal i 2015.
De mest solgte smartphones på verdensplan i første kvartal i år var:
Samsung (23,2 procent)
Apple (14,8 procent)
Huawei (8,3 procent)
OPPO (4,6 procent)
Xiaomi (4,6 procent)
Andre (44,8 procent)
Ser man på det samlede salg af både smartphones og mere primitive mobiltelefoner, klarer Microsoft sig lidt bedre end på det rene smartphone-marked.
Her havde Microsoft i første kvartal i år en markedsandel på 3,7 procent.
I samme kvartal sidste år var markedsandelen dog på 7,2 procent.
Microsoft nægter at give op
Selvom Gartner altså ikke ser de store fremtidsmuligheder for Microsofts mobil-forretning, afviste Microsoft selv for nylig i en lækket mail, at smartphone-satsningen skulle være på vej i graven.
I den lækkede mail forholdt Windows-topchef Terry Myerson til bekymringer hos forskellige partnere om, hvordan Microsofts indsats på mobil-området vil være i fremtiden.
"Lad mig være meget direkte: Vi er 'committed' til levere Windows 10 på mobile enheder med små skærme, der kører med ARM-processorer," skrev Terry Myerson i mailen.
Læs også:
Steve Ballmer kritiserer Microsofts nye mobilstrategi: "Jeg havde sat kursen"
Historien om Windows Phone og den barske kamp mod Android og iOS
Windows Phone elimineret: Sådan skal Windows 10 køre på din smartphone