Et udspekuleret phising-angreb ramte i sidste uge medarbejdere i Region Hovedstaden, mere specifikt på Rigshospitalet.
Computerworld har fået oplyst af en kilde, at de it-kriminelle også forsøger at presse medarbejderne til at udlevere fortrolige login-oplysninger via telefonopkald.
Mikael Skov Mikkelsen, direktør i Center for It, Medico og Telefoni, der står for at levere it til hospitalerne i Region Hovedstaden, bekræfter, at der har været gang i et phishing-angreb.
"Desværre er det jo noget, der fra tid til anden forekommer. Vi lever jo i sådan en verden. Uanset hvor stor en indsats, man gør, vil der altid kunne forekomme spam og forsøg på phishing. Det, der tæller - udover at have et professionelt sikkerheds-setup generelt - er, hvor god man er til at reagere på det.
"Og her mener jeg, at vi i Region Hovedstaden har et udmærket beredskab," siger Mikael Skov Mikkelsen.
"Nogle gange er der noget, der smutter igennem spamfilteret. Når det sker, sender vores folk en skrivelse ud til hospitalet eller hele regionen om, at man skal passe på de her mails. Samtidig blokerer vi afsenderen, så der hverken kan sendes mails til eller fra phishing-mailadressen."
"Det er klart, at hvis der også er telefonopkald involveret, er det noget, vi tager ekstra seriøst og følger op på."
Sådan ser mailen ud
Center for It, Medico og Telefoni har derudover sendt en skriftlig orientering om phishing-angrebet til Computerworld.
Her oplyses det, at nogle af medarbejderne i Region Hovedstaden tirsdag aften i sidste uge, den 19. april, modtog en phishing-mail, hvor de blev opfordret til at udlevere deres fortrolige medarbejderoplysninger.
Mailen ser således ud:
Fra: Alice Pedersen
Dato: 19. april 2016 kl. 17.22.40 CEST
Til: Undisclosed recipients:;
Emne: Admin notits
Denne mail blev sendt af Regionh Admin Center for at meddele, at vimidlertidigt har forhindret adgang til din konto, fordi Vi har bemærket et login forsøg på din konto fra en ukendt enhed.
Vi har grund til at tro, at din Regionh e-mail-konto kan være blevet adgang til en anden, og det var for ulovlige aktiviteter, du skal sende Administration nedenstående oplysninger ellers vil vi blokere denne konto permanent, skal du svare på denne Regionh e-mail med det samme og indtast din detaljer nedenfor.
Navn:
Brugernavn:
Adgangskode:
Bekræft Adgangskode:
Samtidig har de it-kriminelle efterfølgende kontaktet medarbejdere i Region Hovedstaden på telefonen for at forsøge at presse dem yderligere til at udlevere oplysningerne.
"Der er til vores orientering et par enkelte medarbejdere, som - på et meget gebrokkent engelsk - efterfølgende også er blevet kontaktet telefonisk."
"Der er dog ingen af dem, der faldt i fælden," oplyser Center for It, Medico og Telefoni.
Sådan svarede regionen igen
Center for It, Medico og Telefoni i Region Hovedstaden valgte på grund af phishing-angrebet at iværksatte en række modforanstaltninger:
For det første blev der udsendt en popup-besked til alle medarbejdere, der automatisk og af flere omgange dukkede op på alle medarbejderes skærm:
Der bliver for tiden modtaget mange e-mails i bl.a. RegionH fra alma@faaborgmidtfyn.dk, hvor f.eks. brugernavn og password til ens postkasse efterspørges. Der trues med at der bliver lukket for postkassen, hvis der ikke svares tilbage. Disse e-mails skal der IKKE svares tilbage på og de kan blot slettes. CIMT vil aldrig bede om dit password.
MVh CIMT Servicedesk.
Samtidig har Region Hovedstaden blokeret for at medarbejderne kan svare på mailen.
"For det tredje fjernede man muligheden for, at pågældende mailadresse nogensinde igen vil kunne sende mails til Region Hovedstaden - eller at medarbejderne omvendt kan sende mails til denne mail."
"For det fjerde gik man systematisk i gang med at fjerne pågældende mail fra medarbejdernes indbakker," lyder orienteringen fra Center for It, Medico og Telefoni i Region Hovedstaden til Computerworld.
"Vi har ikke viden om, at det er lykkes at få medarbejdere til at udlevere information," sluttes orienteringen af.
Læs også: