ComputerViews: Nokia er blevet opkøbt og splittet til atomer. Blackberry er døden nær, og Microsoft har gennem de seneste år befundet sig i en eksistentiel krise.
De tre virksomheders kvaler har alle samme velkendte årsag.
Det skyldes det tektoniske skift, der i 2007 ramte den internationale it-branche, da Apples iPhone blev lanceret.
Monopolet der forsvandt
For få år siden talte vi stadig om Microsoft berømte monopol i it-verden. Men det monopol er i dag forsvundet som dug for solen.
For fremkomsten af de nye dominerende mobilplatforme, iOS og Android, betyder, at Windows i dag har mistet en stor del af sin relevans som platform.
Denne udvikling betyder, at Microsoft - under den nye administrerende direktør Satya Nadellas ledelse - har udviklet sig til et interessant stilstudie i, hvordan en stor gigant kan manøvrere sig ud af en truende disruption.
For modsat mange andre virksomheder i samme situation er Microsoft nu på vej til at genopfinde sig selv.
Under Microsofts netop overståede Build-konference fik vi et interessant indblik i den strategi, som Nadella har lagt.
For i erkendelsen af, at Microsoft kan være på vej ind i en tidsalder, hvor virksomheden ikke længere ejer den underliggende platform på folks computere, forsøger Microsoft derfor at lægge et ekstra og uundværligt lag oven på konkurrenternes platforme.
Vi har allerede set antydninger af den strategi i Microsofts systematiske opkøb af populære produktivitetsapps til iOS og Android.
Chatrobotterne kommer
Men det bedste eksempel indtil videre så vil til Build, hvor Satya Nadella præsenterede Microsofts seneste satsning på intelligente chatrobotter. Eller bare "bots".
De har ifølge Microsoft potentialet til at blive det fremtidige interface på computere, og Microsoft har døbt det "conversation as a platform".
"Vi tror, at det vil have lige så stor en påvirkning på verden, som den grafiske interface, mus og tastatur og touch på telefoner har haft," lød det selvtilliddsfuldt fra Satya Nadella til Build-konference, hvor Computerworld var tilstede.
Det kan vi lære
Microsoft har indset, at virksomheden ikke kan vinde en direkte styrkeprøve med Apple og Google på nuværende tidspunkt.
Så i stedet for at kaste sig ud i endnu en bekostelige ildkamp, som virksomheden med stor sandsynlighed vil tabe, så har Microsoft gjort noget andet.
Virksomheden forsøger i stedet at udvikle et nyt interface, der kan lægges oven på konkurrenternes eksisterende tjenester.
Det kan vise sig at være ganske smerteligt for Microsofts konkurrenter, hvis strategien er succesfuld.
For i stedet for med et trylleslag at forvandle konkurrenterne til støv, bliver de forvandlet til det, der på engelsk kaldes en commodity. En let udskiftelig råvare.
Denne skæbne kan ikke blot overgå Microsofts konkurrenter. I fremtiden bør hæderkronede banker, teleselskaber og producenter af tv-indhold også frygte at ende som en commodity.