Den norske browser-producent Opera har frigivet en ny udviklerversion af firmaets software.
Udviklerversionerne indeholder gerne nye eller eksperimenterende funktioner, og det er der så sandelig også i denne udgave.
Udviklerne har nemlig valgt at bygge annonceblokering ind i browseren, hvilket er en kontroversiel beslutning, som annoncefolkene nok ikke bliver så glade for.
I de øvrige browsere skal annonceblokering da også installeres som tredjepart.
Læs også: Online-reklamekonge: Adblockers er et angreb på ytringsfriheden
Selv om du ikke modtager de 'gode tilbud' på de netsider, som du besøger, så får du til gengæld masser af hastighed, lover firmaet.
I de test som Opera selv har foretaget, og som selvfølgelig derfor skal tages med et gran salt, oplever brugeren en hastighedsforøgelse på 40 procent sammenlignet med tredjepartsblokering i form af indstiksprogrammer til de store browsere.
"Annoncerne er som bekendt en del af grundlaget for, at internettet kan forblive gratis for brugerne, men vores undersøgelser viser også, at mange websider bliver betydeligt langsommere af annoncer og sporingstjenester," siger Krystian Kolondra, der er direktør softwareudvikling i Opera til tek.no.
Læs også: Sådan fortæller din browser alt om dig på 100 millisekunder
Krig mod annoncer
Og annoncerne står ikke højt på hans liste over ting, han godt kan lide.
"Opera er et selskab, der skal give brugerne en god internetoplevelse. Vi accepterer ikke, at nettet fungerer dårligere fordi, der er annoncer," lyder det fra Opera-manden.
Ved at bygge annonceblokeringen ind i selv programmet slipper brugerne for at installere et ekstra program/indstik, hvilket naturligvis gør det lettere.
Den store fordel ved denne fremgangsmåde er dog, at filtreringen sker i selve browserens motor, hvor browseren kan kan kontrollere, hvad der sker og ikke skal kommunikere med tredjepart. Det giver den store hastighedsforøgelse.
Betal eller se reklamer
Blokeringen kan naturligvis slås fra, hvilket betyder at de udviklere, som denne version er tiltænkt, kan foretage deres egne hastighedstest med browseren.
Den information kan også anvendes til at optimere annoncerne, så de ikke dræner hastigheden.
De traditionelle annonceblokeringsprogrammer som AdBlock har været i kraftig udvikling i de senere år, hvilket har betydet problemer for de websider, der forsøger at overlever via reklamer.
Det har blandet medført, at der er sket ændringer på flere sites, der begynder at indlejre indhold, tjenester og produkter.
I praksis bliver det bliver mere og mere almindeligt med hybrid-sider, hvor man kan betale et beløb for at slippe for annoncerne, mens gratisterne må finde sig i de blinkende tilbud.
Du kan læse mere om Operas projekt på firmaets blog.
Læs også:
Google tvinger Adblock-brugere til at se reklamer alligevel med fiffig fidus
Online-reklamekonge: Adblockers er et angreb på ytringsfriheden
Yahoo til brugere: Sluk adblocker eller vi blokerer for adgangen til din mail
Telegigant: Vi kan stoppe irriterende online-reklamer på netværks-niveau