Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Advokater vil hive Apple i retten for tvangsluknings-mekanisme i iPhone

Forbrugere, der har fået spærret deres iPhone på grund af "fejl 53" skal have erstattet deres mobiltelefoner, lyder det fra advokater, der nu trækker Apple i retten.

Apple kan imødese et såkaldt fælles søgsmål fra iPhone-brugere, som er blevet ramt af den såkaldte "fejl 53," der gør, at folk får spærret deres telefoner efter at have udskiftet telefonens fingeraftryksensor. 

Det kan du læse mere om her: Nye iOS-opdateringer tvangslukker din iPhone, hvis du har repareret telefonen uden om Apple.

Ifølge Apple-bloggen 9to5mac har det amerikanske advokatfirma PCVA netop overdraget søgsmålet til en californisk domstol.

Ifølge en pressemeddelelse, som advokatfirmaet har udsendt, er målet med søgsmålet, at alle, der er berørt af "fejl 53," skal have erstattet deres mobiltelefon.

Apple har tidligere forklaret, at "fejl 53" er resultatet af en sikkerhedsfeature, der skal forhindre, at brugerne får misbrugt deres fingeraftrykssensor.

Men ifølge advokatfirmaet kan der meget vel være tale om en overtrædelse af de amerikanske forbrugerbeskyttelsesregler.

Advokatfirmaet mener, at Apple forsøger at presse uautoriserede reparatører ud af markedet i et forsøg på selv at høste indtægterne fra iPhone-reparationerne.

I sidste ende vil det betyde, at det bliver dyrere for forbrugerne at få repareret deres telefoner.

Også kritik i Danmark og Storbritannien

I Storbritannien kan Apple ligeledes risikere at skulle i retten på grund af "fejl 53".

Den britiske advokat Richard Colbey siger til avisen The Guardian, at Apples "hensynsløse politik, hvor selskabet dræber brugernes iPhone" kan være en overtrædelse af en britisk hærværkslov, der forbyder, at man med fortsæt beskader andres ejendom.

Herhjemme har Forbrugerrådet ligeledes kritiseret fremgangsmåden.

"Det er positivt, at fabrikanterne indbygger sikkerhedsfunktioner i telefonerne, men det er at gå langt ud over det saglige hensyn, der må være til sikkerheden, når det betyder, at det efterfølgende er umuligt at låse telefonen op og kunderne er tvunget til at gå ud og købe en ny," sagde Martin Salamon, cheføkonom ved Forbrugerrådet, for nylig til Computerworld.

Forbrugere der er ramt af problemet, skal i første omgang klage til forhandleren, der har solgt dem produktet, lyder rådet fra Forbrugerrådet.

Her skal de kræve at få genoprettet telefonen eller få erstattet den, og hvis forhandleren eller Apple ikke efterkommere kravet, så opfordrer Forbrugerrådet til, at forbrugerne klagere til Forbrugerklagenævnet.

Læs også: 
Jørgen skiftede skærmen i sin søns iPhone - og nu er den død: "Det er en svinestreg" 

Du har kun én mulighed for at redde din iPhone, hvis Apple har tvangslukket den efter en 'fejl 53' 

Forbrugerrådet: Apple skal erstatte din iPhone, hvis den er blevet tvangslukket med 'fejl 53'




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere