Artikel top billede

Webbureau med 2.500 danske kunder konkurs efter fejlslagen redningsplan

Det nu konkursramte webbureau Solid Media Group har haft en historie på mindre end et år i Danmark, før selskabet gik konkurs med 2.500 kunder. Læs her, hvordan selskabets norske bestyrelsesformand beskriver omstændighederne omkring konkursen.

Det nu lukkede webbureau Solid Media Group har haft en kort, broget historie i Danmark, efter det i begyndelsen af året købte webbureauet Skandiaweb.

For nylig gik selskabet konkurs med 2.500 kunder på serverne.

Konkurrenten Danaweb har nu opkøbt resterne af selskabet Solid Media Group, hvis moderselskab er norsk.

Det konkursopkøb har ført til en heftig jagt på de nu nødstedte kunder.

Det kan du læse mere om her:
Massevis af danske kunder i klemme hos konkursramt hosting-firma: Vi er jaget vildt

Solid Media Groups danske direktør, Lars Bo Haber Petersen, vil ikke stille op til interview med Computerworld om de nærmere forhold, der har ført til, at selskabet efter nogle stabile regnskabsår pludselig kunne lave et hul på 15 millioner kroner og derpå miste det hele i en konkurs.

Ønskede større turn-around

Lars Bo Haber Petersen henviser i stedet til det norske moderselskabs bestyrelsesformand, Terje Mjøs, som tiltrådte på posten i maj - cirka fire måneder efter, at Solid Media Group var rykket ind i Danmark med opkøbet af Skandiaweb.

Terje Mjøs, hvordan kunne Solid Media Group gå konkurs?

"Vi opkøbte et selskab i Danmark, hvor der ikke gik længe, før selskabet ønskede tilført flere penge. Jeg kan ikke huske beløbet, men det var ganske stort, hvilket vi ikke var villige til. Og så kunne selskabet ikke klare den ellers planlagte turn-around og gik konkurs."

Solid Media Group købte det tidligere Skandiaweb i begyndelsen af året efter nogle år med bittesmå overskud i regnskaberne. Hvad var planen med dette køb fra Solid Media Groups side?

"Jeg tiltrådte i maj, så jeg har ikke været direkte involveret i opkøbet. Men ideen var jo at lave et turn-around, hvilket ikke gik ifølge planen. Vi havde at gøre med et firma, der havde store omkostninger, og derfor var det nødvendigt med en rekonstruktion af selskabet, som har vist sig at være svær."

Læs også: 
Direktør i kritiseret dansk webbureau: Vi lytter til kritikken og udskyder betalings-frist for kunderne

Sværere end forventet

Har det været en dårlig ledelse i Danmark, siden det kunne gå så galt?

"Jeg vil ikke kommentere på nogens performance, men den danske direktør tiltrådte ved overtagelsen i februar, og det har nok ikke været noget nemt job at rekonstruere selskabet."

Danaweb og Skandiaweb (Solid Media Groups tidligere ejer, red), har jo i 10 års tid været to selskaber, der indtil 2003 var ét selskab. Har det på noget tidspunkt været en del af en større plan, at Danaweb og Skandiaweb skulle smelte sammen igen, som det er sket ovenpå konkursen?

"Det er ikke noget, jeg har hørt."

Flere kunder fortæller, at Solid Media Group lige op til konkursen kørte en kampagne for at få kunderne til at forlænge deres kontrakter, hvilket en del af dem, vi har talt med, har gjort. Hvorfor køre kampagne og vride penge ud af kunderne, når konkursen står for døren?

"Det er den danske Solid Media Groups beslutning."

Ja, men den danske direktør vil ikke tale med os - så hvem ved, hvorfor denne kampagne blev afviklet?

"Det ved jeg ikke."

Læs også: 
Godt råd til dig som hostingkunde: Sådan kan du undgå at havne i alvorlige problemer




IT-JOB

Danmarks Meteorologiske Institut

IT-operatør søges til DMI

Capgemini Danmark A/S

Project Manager
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer