På Islands Brygge i København clasher to verdener. Her er ingen oliefingre, ingen svensknøgler og ingen donkrafter.
Men alligevel sidder der knap 50 personer i en baggård og arbejder på at forandre den danske værkstedsbranche.
Virksomheden hedder Autobutler, og den er fem år gammel. Den er stiftet af de to barndomsvenner Christian Legêne og Peter Zigler.
Autobutler er en digital platform, der på mange måder forsøger at gøre det samme for autobranchen, som Just Eat gjorde for fastfood-branchen.
Begge virksomheder tager en branche, der består af mange små og ikke særligt digitale virksomheder, og sætter dem i forbindelse med en hastigt voksende gruppe af digitale forbrugere.
Med Autobutler kan bilejerne lægge bil-reparationer i udbud på platformen, og herefter kan værkstederne i brugernes nærområde byde på opgaverne.
På denne måde bliver de enkelte værksteder i højere grad tvunget til at konkurrere på prisen, og markedet bliver mere gennemsigtigt for forbrugeren.
"Mange værksteder derude er vant til at afgive tilbud på rygraden. De føler, at de har så meget styr på deres forretning, at de kan slynge priser ud uden at have undersøgt det. Men med Autobutler skal de vænne sig til pludselig at være meget skarpere på deres priser," siger Peter Zigler til Computerworld.
Rygrads tilbud skal erstattes med data
Hos Autobutler er det ambitionen, at mekanikerens rygrads-tilbud skal erstattes med tilbud, der er funderet i data.
Peter Zigler forklarer, at Autobutler er integreret med værkstedernes reservedelslagere, hvilket gør det lettere for værksteder at afgive hurtige og præcise tilbud.
Samtidig bliver de enkelte værksteder fodret med data, der fortæller dem, hvordan de kan vinde flere opgaver.
Eksempelvis kan et givent værksted få at vide, at det ved at sænke priserne med to procent, kan vinde fem procent flere opgaver.
Ikke forstand på biler
Hos Autobutler erkender man blankt, at man ikke har forstand på biler. Den kompetence overlader selskabet til værkstederne.
Til gengæld har selskabet noget andet at tilbyde både værkstederne og bilejerne, mener det selv.
Begge Autobutlers stiftere er uddannede på Copenhagen Business School, og de er motiveret af en interesse for de nye digitale forretningsmodeller som internettet tilbyder.
Ifølge Peter Zigler udstyrer internettet forbrugerne med en hidtil uset grad af gennemsigtighed, hvilket er med til at ændre magtforholdet mellem forbrugere og virksomheder.
Hos Autobutler ser de sig selv om en del af den udvikling.
"I vores optik er taberne i det her spil, de folk, der ikke griber de muligheder, som internettet skaber. Det er de værksteder, der ikke forstår, at den digitale udvikling lige nu kommer buldrende mod dem. Vinderne er til gengæld bilejerne. Vi vil gerne give nogle af de marginer, som værkstederne har levet højt på gennem årtier, tilbage til bilejerne," siger Peter Zigler.
Det er formodentligt udtalelser som disse, der har skabt en vis furore hos den etablerede branche, der ikke just har modtaget Autobulter med åbne arme.
Eksempelvis har brancheorganisation Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark også kendt som CAD opfordret sine medlemmer til at boykotte Autobutler.
En boykot der efterfølgende er blevet kendt ulovlig af Konkurrencerådet.
"Holdningen har i dele af den etablerede branche været, at nu kommer de her unge og uerfarne edb-drenge ind fra højre og prøver at spille smarte. Men vores reaktion er, at det lige netop er hele pointen: Vi kommer ind fra højre med andre kompetencer. Hele vores position bygger på, at vi kan noget helt andet end etablerede branche," siger han.
To forskellige verdener
I dag har Autobutler knap 800 værksteder tilknyttet i Danmark og mere end 4.000 på europæisk plan, hvor Autobutler er til stede på det danske, tyske, britiske og tyske marked.
Men afstanden mellem den verden som Autobutlers digitale forretningsfolk lever i, og den verden som mange værksteder færdes i giver visse udfordringer. Nogle af dem af uventet karakter.
"Det kommer en smule bag på os, at der er så høj grad af pædagogik involveret, når vi skal have nogle af de værksteder, som ikke er særligt digitalt fokuserede til at forstå, hvordan man bruger de digitale kanaler."
"Derfor er der meget holden i hånd i starten, fordi vi skal sikre os, at værkstederne kommer godt i gang. Det er det klassiske problem, når brancher, der ikke er særligt digitale, bliver digitaliseret. Vi ved, at Just-Eat oplevede præcis det samme med pizzeriaerne," siger Peter Zigler.
Vil gøre gamle biler intelligente med nyt produkt
Men hvis værksteder og kunderne skal blive mere digitale, kræver det også, at bilerne bliver det.
Derfor arbejder Autobutler i øjeblikket på at udvikle et såkaldt ODB-stik, der gør det muligt for bilen at kommunikere med brugernes smartphones.
De fleste nyere biler er udstyret med et såkaldt OBD-port. Også kendt som en diagnostick-port.
Den giver adgang til oplysninger om bilen, og det er Autobutlers ambition, at et OBD-stik skal gøre det muligt at sende beskeder til kundernes mobiltelefoner, når det er tid til et værksted-besøg.
"Hvis der en fejl på bilen, eller hvis det er tid til service, vil bilejeren få en pushbesked på sin telefon, der spørger, om der skal bookes tid på det nærmeste værksted," siger Peter Zigler.
Han forklarer beskeden eksempelvis kan oplyse brugeren om gennemsnitsprisen på den specifikke reperation, afstanden til værkstedet og andre bilejeres tilfredshed med værkstedet.
Ifølge Peter Zigler vil Autobutler være klar til at rulle denne type funktioner ud til kunderne i en betaversion i starten af andet kvartal 2016.
Der er endnu uvist om Autobutler selv vil producere og sælge egne OBD-stick.
"Det er stadigvæk to-be-decided. Men med mere end 4.000 værksteder i Europa har vi en unik mulighed for selv at distribuere det," siger han.
Bilbranchen er under forandring
I øjeblikket er der i teknologibranchen en stigende erkendelse af, at ny teknologi i løbet af de kommende år vil forandre bilbranchen ganske radikalt.
Eksempelvis tyder meget på, at elbiler i de kommende år vil erstatte biler med den traditionelle forbrændingsmotor.
Samtidig ser vi så småt de første selvkørende biler vinde frem, og nye forretningsmodeller som Uber og Car2Go kan gøre bilejerskabet overflødigt for dele af befolkningen
Hvad betyder denne udvikling for Autobutler?
"Du kan se det på to måder. Du kan se det som en trussel mod Autobutlers grundkoncept, når koncepter som Uber kan føre til, at der bliver solgt færre biler. Men vi ser i stedet den digitale udvikling som en mulighed. Tesla er et eksempel på, hvordan bilerne får en større 'connectivity'. Vi vil gerne give bilejerne nogle af de samme funktioner med et OBD-stik. Den form for øget intelligens i bilerne er noget, som vi kommer til at se meget mere til, og vi ser et kæmpe potentiale i at være forkant med det," siger han.
Læs også:
I Uber fokuserer vi på produktet i stedet for kritikken
Tech-giganter retter kanonerne mod bilindustrien: Volkswagen kan blive det nye Nokia
Værkstedsportal: Vi har masser af penge, men mangler kvalificerede danske it-folk