Artikel top billede

Ingen vej uden om: Derfor er de gamle brancher nødt til at samarbejde med de smarte it-drenge

Computerworld mener: De etablerede brancher bliver nødt til at indrette sig på de præmisser, som de bliver tilbudt af de fremadstormende digitale virksomheder.

Når forbrugerne bliver stadig mere digitale opstår der nogle gange et vakuum mellem dem og de brancher, der ikke formår at gribe de muligheder som internettet tilbyder.

Det vakuum står en ny gruppe af virksomheder klar til at udfylde. Det har vi set talrige eksempler på gennem de seneste år.

Allerede i begyndelsen af dette årtusinde fik Just Eat succes ved at skabe forbindelse mellem på den ene side unge digitale pizza-kunder, og på den ande side landets pizzeriaer, der sjældent var særligt digitale.

Efterfølgende har vi set app-udviklere herhjemme såvel som i udlandet, der har forsøgt at skabe kontakt mellem de digitale forbrugere og taxabranchen.

Analoge brancher stritter imod

På Computerworld har vi i denne uge portrætteret danske Autobutler, der kæmper for at digitalisere en helt tredje branche - nemlig værkstedsbranchen.

Det er dog ikke nogen nem opgave at digitalisere brancher, der består af små virksomheder uden digitalt mindset.

Eksempelvis har en af værkstedernes brancheorganisationer frarådet sine medlemmer at samarbejde med Autobutler, og ifølge Peter Zigler, der er medstifter af Autobutler, blev der i store dele af den etablerede branche set skævt til "de unge smarte edb-drenge", der nu ville ind i branchen. 

Samtidig har det vist sig, at selvom et stigende antal værksteder tilmelder sig Autobutler, så har en del af værkstederne brug for en god portion oplæring, før de får den digitale tankegang ind under huden.  

"Derfor er der meget holden i hånd i starten (...) det er det klassiske problem, når brancher, der ikke er særligt digitale, bliver digitaliseret. Vi ved, at Just-Eat oplevede præcis det samme med pizzeriaerne," siger Peter Zigler til Computerworld.

"The full stack startup"

Dette er især en udfordring for virksomheder, der kun bygger et enkelt led af den samlede kæde. I dette tilfælde software-platformen. 

Derfor ser vi i dag eksempler på at flere startups tager ejerskab på hele kæden. Startups der vælger denne tilgang bliver af det berømte venturekapitalselskab Andreessen Horowitz kaldt for "full stack startups"

Andreessen Horowitz fremhæver ofte Uber som et eksempel på et "full stack startup".

Mange iværksætter-virksomheder har før Uber forsøgt sig med at digitalisere taxaindustrien, men de er ofte løbet panden mod muren, fordi taxabranchen har haft svært ved tilpasse sig den digitale virkelighed og ikke har set en konkurrencefordel i moderne software og apps. 

Herhjemme har vi set, hvordan den danske app Drivr gennem flere år har bygget en fremragende taxabestillings-app, men gentagne gange er løbet ind i konflikter med den etablerede branche. 

I mellemtiden har Uber valgt at skabe hele tjenesten fra scratch. Uber har haft én samlet vision for fremtidens transport og selv realiseret den.

Det er på alle måder en mere krævende tilgang, men gevinsten er til gengæld endnu større for de iværksættere, der har succes med det. 

Derfor bliver de etablerede brancher også nød til at indrette sig på de præmisser, som de bliver tilbudt af virksomheder som Autobutler, Drivr eller Just Eat.

Alternativet er at vente på, at der dukker en større trussel op fra en "full stack-virksomhed", der ikke ønsker at samarbejde med den etablerede branche, men i stedet ønsker at erstatte den fra top til bund.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren