Når forbrugerne bliver stadig mere digitale opstår der nogle gange et vakuum mellem dem og de brancher, der ikke formår at gribe de muligheder som internettet tilbyder.
Det vakuum står en ny gruppe af virksomheder klar til at udfylde. Det har vi set talrige eksempler på gennem de seneste år.
Allerede i begyndelsen af dette årtusinde fik Just Eat succes ved at skabe forbindelse mellem på den ene side unge digitale pizza-kunder, og på den ande side landets pizzeriaer, der sjældent var særligt digitale.
Efterfølgende har vi set app-udviklere herhjemme såvel som i udlandet, der har forsøgt at skabe kontakt mellem de digitale forbrugere og taxabranchen.
Analoge brancher stritter imod
På Computerworld har vi i denne uge portrætteret danske Autobutler, der kæmper for at digitalisere en helt tredje branche - nemlig værkstedsbranchen.
Det er dog ikke nogen nem opgave at digitalisere brancher, der består af små virksomheder uden digitalt mindset.
Eksempelvis har en af værkstedernes brancheorganisationer frarådet sine medlemmer at samarbejde med Autobutler, og ifølge Peter Zigler, der er medstifter af Autobutler, blev der i store dele af den etablerede branche set skævt til "de unge smarte edb-drenge", der nu ville ind i branchen.
Samtidig har det vist sig, at selvom et stigende antal værksteder tilmelder sig Autobutler, så har en del af værkstederne brug for en god portion oplæring, før de får den digitale tankegang ind under huden.
"Derfor er der meget holden i hånd i starten (...) det er det klassiske problem, når brancher, der ikke er særligt digitale, bliver digitaliseret. Vi ved, at Just-Eat oplevede præcis det samme med pizzeriaerne," siger Peter Zigler til Computerworld.
"The full stack startup"
Dette er især en udfordring for virksomheder, der kun bygger et enkelt led af den samlede kæde. I dette tilfælde software-platformen.
Derfor ser vi i dag eksempler på at flere startups tager ejerskab på hele kæden. Startups der vælger denne tilgang bliver af det berømte venturekapitalselskab Andreessen Horowitz kaldt for "full stack startups".
Andreessen Horowitz fremhæver ofte Uber som et eksempel på et "full stack startup".
Mange iværksætter-virksomheder har før Uber forsøgt sig med at digitalisere taxaindustrien, men de er ofte løbet panden mod muren, fordi taxabranchen har haft svært ved tilpasse sig den digitale virkelighed og ikke har set en konkurrencefordel i moderne software og apps.
Herhjemme har vi set, hvordan den danske app Drivr gennem flere år har bygget en fremragende taxabestillings-app, men gentagne gange er løbet ind i konflikter med den etablerede branche.
I mellemtiden har Uber valgt at skabe hele tjenesten fra scratch. Uber har haft én samlet vision for fremtidens transport og selv realiseret den.
Det er på alle måder en mere krævende tilgang, men gevinsten er til gengæld endnu større for de iværksættere, der har succes med det.
Derfor bliver de etablerede brancher også nød til at indrette sig på de præmisser, som de bliver tilbudt af virksomheder som Autobutler, Drivr eller Just Eat.
Alternativet er at vente på, at der dukker en større trussel op fra en "full stack-virksomhed", der ikke ønsker at samarbejde med den etablerede branche, men i stedet ønsker at erstatte den fra top til bund.