Bil-branchen arbejder i disse år ihærdigt på at finde fremadrettede, innovative og omkostningseffektive løsninger til at erstatte benzin- og dieselmotorer.
En af kerneudfordringerne er batteri-teknologierne, der har gjort batterier dyre at anskaffe, ligesom de generelt i dag bliver slidte for hurtigt, hvorfor de skal udskiftes og kasseres.
Den tyske bil-producent Daimler AG mener imidlertid at have fundet en løsning på denne omkostningstunge praksis.
Selskabet har nemlig udviklet en metode til at sammenkoble slidte lithium-ion-batterier fra biler i massevis til store energi-værker, der kan anvendes kommercielt.
Daimler AG kalder kraft-værkerne for "2nd use battery storage units."
Hver af dem kommer til at bestå af 1.000 sammenkoblede bil-batterier, der vil have en kapacitet på 13MWh.
Det er planen, at det første kraftværk skal kobles på el-nettet i tyske Lünen i begyndelsen af næste år.
Skal forbedre energileverancer til byer og virksomheder
Her skal batteri-parkerne være med til at optimere el-leverancerne til byen, hvor der - som alle andre steder - er spild i el-produktionen, da el som bekendt skal anvendes i det øjeblik, det produceres.
Hertil kommer, at lager-kapaciteten kan anvendes i en tid, hvor en større og større del af el-produktionen kommer fra sol- og vindanlæg, men typisk forbruges om aftenen, hvor solen ikke skinner, og vinden typisk lægger sig.
For Daimler AG og de øvrige elbil-producenter gælder det, at de garanterer, at deres bil-batterier efter 10 års anvendelse fortsat vil have 80 procent af den oprindelige ydeevne.
Det betyder, at batterierne faktisk kan anvendes i mange år efter, at de er blevet udskiftet i bilerne, hvor høj lagerkapacitet er påkrævet, da bilernes rækkevide ellers bliver for lille.
I de stationære batteri-parker er ydeevnen ikke så vigtig, da de oftere vil blive opladet.
Daimler AG vurderer, at batterierne vil kunne anvendes i 10 år ekstra i batteri-parkerne, efter de er blevet skrottet som bil-batterier.
Daimler AG melder sig med selskabets nye batteri-system således som udfordrer til amerikanske Tesla, der tidligere på året lancerede et nyt batteri-system, som selskabet forestiller sig skal kunne anvendes i de enkelte hjem til at lagre sol-energi eller lignende.
Tesla kalder hus-systemet for 'Powerwall,' mens selskabets kommercielle batteripakke hedder 'Powerpack.' De sidstnævnte kan forbindes i store parker.
Læs også:
Microsoft og Tesla i samarbejde: Ny metode vil kunne øge batteri-levetid markant
Video: Tag med på flyvetur over Teslas gigantiske batterifabrik