ComputerViews: TDC-koncernen er en kompliceret butik med så mange forretningsområder i spil, at det er svært at klistre en enkelt, entydig mærkat på virksomhedens formkurve.
Det var ganske tydeligt med det kvartalsregnskab, TDC præsenterede i denne uge. Se resultaterne her.
Flere af de danske forretningsområder er præget af betydelige problemer og udfordringer, mens det faktisk går ganske udmærket med TDC's aktiviteter i både Norge og Sverige.
Danmark er imidlertid TDC's base, og derfor er det heller ikke holdbart, når blandt andet erhvervsforretingen lider så betydeligt, som den gør i øjeblikket.
"Utilfredsstillende og uholdbart," lød kommentaren da også fra TDC's nye koncernchef, Pernille Erenbjerg, efter at kvartalsregnskabet var blevet offentliggjort, og ikke mindst erhvervsforretingens problemer var i fokus. Læs mere om det her.
Pernille Erenbjerg og TDC har imidlertidig netop nu et åbent vindue, hvor der kan rettes op på de nedadgående kurver.
Det vindue vender vi lige tilbage til. Først et kig på TDC's problemer i erhvervsforretningen.
TDC's erhvervsproblemer
Kigger man isoleret på erhvervsforretningen, er det svært at finde meget at juble over for TDC.
TDC's driftsresultat i Danmark før renter, skat og afskrivninger (EBITDA) er faldet med hele 12 procent, og det er ikke mindst erhvervsforretningen, der lider.
Denne del TDC's danske forretning er gået tilbage med 16,3 procent i EBITDA i forhold til samme kvartal sidste år.
TDC's erhvervsdivision omsatte i kvartalet for 1,4 milliarder kroner, hvilket er 10,6 procent lavere end samme kvartal sidste år.
Det mest opsigtsvækkende er dog næsten, at den markante tilbagegang fandt sted, selvom TDC faktisk skaffede 2.000 nye erhvervskunder.
Forklaringen er ikke mindst, at indtjeningen per mobilabonnent i erhvervssegmentet over det seneste år er faldet fra 159 kroner om måneden til 135 kroner - et fald på 15 procent.
Læs også: Derfor giver erhvervskunderne TDC store problemer
Aktieanalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, der følger TDC tæt, har tidligere forklaret, hvad TDC's grundlæggende problem er:
"Problemet er, at pris-bevidstheden hos erhvervskunderne er blevet langt højere."
"Tiden synes at være fordi for den lukrative forretning, som TDC har haft i årevis, hvor man har taget høje priser for komplekse produkter og et højt service-niveau," forklarede Morten Imsgard til Computerworld.
TDC's gyldne chance netop nu
Det bringer os tilbage til det mulighedernes vindue, som man kan argumentere for, at TDC har netop nu.
Eller rettere: Som Pernille Erenbjerg har netop nu.
Det var den 14. august i år, at TDC meddelte, at Carsten Dilling var færdig som koncernchef - og at Pernille Erenbjerg i stedet overtog styringen med koncernen.
Med andre ord har Pernille Erenbjerg nu snart siddet siddet tre måneder på posten, og arbejdsdag nummer 100 som TDC-koncernchef nærmer sig også.
Det er nu, hun skal markere klart og tydeligt for omverdenen - i denne sammenhæng ikke mindst erhvervskunderne - at der er kommet en ny styrkvinde til, og at supertankeren ikke er bleg for at ændre kurs, hvis kunderne ønsker det.
Læs også: TDC-boss på vej med vigtig ny plan: Her er TDC nødt til at blive bedre
Pernille Erenbjerg er selv helt på det rene med, at der er plads til forbedringer i TDC.
I et længere interview på Computerworld beskriver hun, hvordan TDC blandt andet kan blive mere skarp i forhold til at levere standardbaserede teleløsninger til virksomhederne, hvor driften og faktureringerne derfor også bliver lettere at håndtere, og at hver erhvervskunde nu skal have en personlig rådgiver.
Læs interviewet her.
TDC arbejder også på ny strategi for hele koncernen, der vil tage hånd om nogle af de andre ømme punkter, men som Pernille Erenbjerg selv siger: "Først og fremmest er det vigtigt at sige, at I ikke skal forvente jer en radikalt anderledes strategi."
Derfor er det tid til en storsatsning
Der er imidlertid flere ting, der taler for, at TDC netop nu med fordel vil kunne gå mere aggressivt til værks i forhold til at satse på erhvervskunderne.
Og her taler vi ikke bare om det faktum, at en ny topchef altid har den fordel, at hun i de første 100 dage ikke kan bebrejdes virksomhedens fortid, og i øvrigt med fordel kan markere, at det nu er tid til de store forandringer - så kunderne og investorerne igen får troen på virksomheden tilbage.
Nej, der er flere ting, der taler for, at TDC netop nu har et mulighedernes vindue i forhold til erhvervskunderne.
I september måtte Telia og Telenor kaste håndklædet i ringen og droppe den ellers så stort anlagte fusion af de to selskaber.
Mens Telia ser ud til at køre videre som selvstændigt selskab i Danmark, så fremstår Telenors danske fremtid yderst uvis, efter at koncernchef i Telenor, Sigve Brekke, har valgt at sende et meget klart signal om, at den danske forretning er til salg:
"Telenor behøver ikke at være i Danmark. Danmark er ikke et strategisk marked for os," sagde han for nylig - læs mere om det her.
Med andre ord vil et betydeligt antal danske virksomheder i de kommende måneder være i tvivl om, hvorvidt det giver mening at satse på Telenor som en langsigtet tele-leverandør.
TDC vil derfor med fordel kunne køre aggressivt på i forhold til lige præcis denne gruppe af kunder i markedet.
Samtidig kunne Computerworld i denne uge fortælle, at erhvervs-telekæden KLC, der opstod efter TDC's beslutning om at opsige samarbejdet med en række partnere sidste år, nu er klar med et nyt samarbejde med TDC's ærkerival, Telia.
Læs mere her: TDC-partnere blev droppet af TDC - nu indgår de samarbejde med Telia
Det er helt oplagt, at KLC og Telia vil forsøge at nuppe erhvervskunder fra både Telenor og TDC (og 3) med de lokale kundecentre.
Det vil ske nu og i de kommende måneder, og det er endnu en grund til, at TDC og Pernille Erenbjerg ikke skal bruge alt for meget tid på at lægge treårsplaner i forhold til erhvervskunderne - men i stedet rykke nu og her, hvor der er grøde i markedet.
TDC lider på erhvervsmarkedet, og det danske resultat i det seneste kvartalsregskab er ifølge koncernchefen selv "utilfredsstillende og uholdbart."
TDC har en række muligheder for at gør noget ved problemerne, men supertankeren skal skynde sig, for mulighedernes vindue kan snart blive lukket igen.
Læs også
TDC-boss på vej med vigtig ny plan: Her er TDC nødt til at blive bedre
TDC-partnere blev droppet af TDC - nu indgår de samarbejde med Telia
TDC-topchef om den danske forretning: "Utilfredsstillende og uholdbart"
Spritnyt TDC-regnskab afslører: Erhvervsforretingen er i alvorlig krise
Vigtigt TDC-regnskab på vej: Derfor giver erhvervskunderne TDC store problemer
Efter havareret fusion mellem Telia og Telenor: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig
Nyudnævnt TDC-direktør: Det er til at få øje på udfordringerne
Efter pludseligt direktør-exit i TDC: Her er TDC's tre store udfordringer
Carsten Dilling: "Jeg har tænkt på TDC 24/7 i otte år - nu er det tid til at prøve noget nyt