Måske er det stemmen, der er hans største aktiv.
Troen på egne ideer, meninger og holdninger får ekstra kraft fra den drævende københavnske forstadsdialekt, som altid har været et af Martin Thorborgs varemærker.
Her er en mand, der er i gang med et projekt. Her er en mand, der har ideer, som han brænder for at gøre til virkelighed.
Og stemmen vakler sjældent. Martin Thorborg er en praktiker, der tænker hurtigt og handler derefter.
Det bedste eksempel er de hundredevis af videoer på YouTube, hvor han mere eller mindre skråsikkert fortæller om, hvad der optager ham lige nu. Holdninger, iagttagelser eller kommentarer til aktuelle begivenheder.
Han holder ofte foredrag, hvor omdrejningspunktet også er iværksætterens hverdag - om store og små faldgruber, som man helst skal styre udenom, hvis man vil have det sjovt og have succes på samme tid.
At han er stand til at begejstre og inspirere andre, vidner mere end 20 år i it-branchen med notoriske successer som firmaerne Jubii og Spamfighter, der går tilbage til internettets barndom.
Men årene med meget og hårdt arbejde har også på godt og ondt præget den nu 45-årige Thorborg. Selv om stemmeføringen er fast, og ordene stadig er mange, er han efter eget udsagn blevet en rundere mand, der kender sit talent og dets begrænsninger.
Passion
En stor del af hans tid går i dag med at tænke over, hvordan han kan hjælpe andre iværksættere med at få stablet en forretning på benene. Iværksætterportalen Amino er det bedste eksempel. For tre år siden kastede han sig ud i at udvikle Dinero - et økonomiprogram målrettet iværksættervirksomheder - hvor han selv har direktørposten.
"Jeg elsker at arbejde med de små virksomheder. Jeg får et kick ud af at holde et foredrag for folk, der lige er blevet iværksættere. Jeg har passion for at se folk, der pludselig har en lille virksomhed, og at det fungerer for dem," siger Martin Thorborg.
Netop den passion er også grundideen i Amino og Dinero, hvor forretningen bygger på, at brugerne deler deres viden med hinanden.
"Jeg har altid haft en svaghed for folk, der har det svært og kæmper en ærlig og hård kamp for at nå nogle mål. Det er der, jeg kan hjælpe til at give dem nogle værktøjer og troen på, at det kan lykkes."
"Det er derfor, jeg har over 600 videoer på nettet for iværksættere. Jeg kan godt lide at videregive min viden til andre, og hvis jeg skal være lommefilosofisk, hænger det vel sammen med, at jeg godt selv kan lide at blive rost," siger Martin Thorborg.
"Jeg taler hver dag med folk i Dineros kundesupport for at få en fornemmelse af, hvad der rører sig ude hos kunderne. Hvad siger folk? Hvad har de svært ved, og hvad kan vi gøre bedre?"
"Den kontakt med virksomhederne giver en enorm værdi. Og så giver det mig noget anerkendelse den anden vej. Men jeg er jo ikke Mother Theresa, som kun gør det her for andres skyld. Jeg tjener også penge på det, og jeg synes, det er skideskægt. Så jeg er enormt privilegeret."
Slut med pizza og cola
Selv om passionen er intakt, har meget dog ændret sig i Martin Thorborgs arbejdsliv de seneste ti år. Væk er de lange arbejdsdage med pizza og cola foran skærmen. I dag er prioriteringerne anderledes.
"Jeg arbejdede frygtelig, frygtelig meget dengang. Så meget, at jeg næsten var ved at dø af det på et tidspunkt. Når jeg læser om folk, der prøver at stoppe med at drikke alkohol eller et andet misbrug, føler jeg lidt, det er det samme, jeg har været igennem."
"For mig var det bare arbejde. Det har været meget svært at trappe ned. Mange kender sikkert fornemmelsen af, at de er uundværlige, og jeg har brugt meget tid på ting, som jeg i dag synes er helt hul i hovedet. Men min større erfaring betyder, at jeg når det samme som dengang."
"Jeg elsker det, og jeg elsker det stadigvæk. Men jeg har også en kone og to børn, og efterhånden som børnene er blevet større er jeg begyndt at prioritere dem mere. Ikke så meget da børnene var små, må jeg erkende. Men jeg har ikke aftaler efter klokken 15. Så nu er det mig, der er bagstopperen og tager hjem og laver mad og går med hunden," siger han.
Har du noget, folk vil købe?
Hvad er de tre klassiske fejl man begår i udviklingen af en iværksættervirksomhed?
"For det første er skal man spørge sig selv, om man har noget, folk vil købe. Proof of concept. Har det produkt eller den ydelse, du laver, gang på jorden. Rigtig mange af jeres læsere er sikkert meget fokuserede på teknologi. Derfor har de svært ved at sætte sig ud over deres egne behov."
"Jeg får rigtig mange mails fra folk, som belærer mig om, at jeg ikke har tænkt på det ene eller det andet, og de antager, at den feature, de selv har brug for, er noget alle vil have brug for. Så er det, du vil lave, bredt nok? Det er dér, mange it-folk knækker, fordi de mangler en bredere markedsforståelse."
"Så er der proof of business. Kan du tjene penge på det? Er der penge til at dække dine omkostninger ved at lave produktet? Kan du betale husleje, forsikring, et skrivebord og kaffemaskine. Man plejer altid at være for optimistisk med både omsætning og omkostninger."
"Der er en tommelfingeregel, når du har lavet dit budget: Prøv at halvere omsætningen og fordoble omkostningerne, Hvis det stadig hænger sammen, har du en mulighed for at lave en forretning - ellers er det tilbage til tegnebrættet."
Den første ansatte
"Den tredje ting, der holder danske virksomheder tilbage, er det der med den første ansatte. Mange kan lave en virksomhed, der hutler sig igennem med én mand. At få den første ansatte er afgørende for, om du kan skalere din virksomhed. Ellers vil du opleve, at du kommer tilbage fra ferie og er fattig og forretningen er gået i stå."
"Det med den første ansatte er rigtig svært i Danmark, fordi skatten er så relativt høj. Lønnen fylder meget, plus at en ansat skal have ferie og barsel. Så sådan en person koster dig nemt 80.000 kroner om måneden."
Har mentaliteten blandt unge iværksættere ændret sig i de 20-25 år, du har været i gang?
"Det er som nat og dag. Da jeg begyndte, var iværksætter et andet ord for arbejdsløs. I dag har det højstatus. Går du ud på en skole i dag, er der en del af de unge, der er helt afklaret med, at de vil være selvstændige. Det så du slet ikke før i tiden."
Hvorfor har det ændret sig?
"Hvis jeg skal være lidt flabet, har jeg selv spillet en rolle. Jeg har holdt 600 foredrag over de seneste år. Folk kan se, at jeg uden en stor fin uddannelse har gjort det rimeligt godt. Så der er en følelse af, at det kan alle blive. Janteloven er ved at forsvinde, og folk stiller sig op i XFactor og viser, hvad de kan. Det smitter af," siger Martin Thorborg.
Han fremhæver også Jesper Buch (Just-Eat) og Tommy Ahlers (ZYB og Podio) som markante danske iværksætterprofiler.
"Der er så også nogle ikoner derude som Richard Branson, Mark Zuckerberg og Elon Musk. De er de rene rockstjerner for de unge. Opfindere og iværksættere er ikke længere nogen, der er gemt væk nede i en kælder. Det er nogen, der har noget at sige og har en mening om samfundet."
Endemålet er ikke penge
Ifølge Martin Thorborg er der dog også en bagside ved den store opmærksomhed på iværksætteri.
"Alt for meget handler i dag om at gå internationalt med det samme. Kan du ikke få 40-50 millioner i venture-kapital, er du en fiasko. Det er fedt nok at få venturekapital, men det er ikke det, der er endemålet. Det må være at skabe en bæredygtig virksomhed, der giver overskud og skaber arbejdspladser og værdi for kunderne. Det synes jeg, rigtig mange iværksættere glemmer i dag," siger han og erkender samtidig, at den del faktisk slet ikke interesserer ham.
"Jeg kan enormt godt lide at omgås få, dygtige mennesker, men jeg trives ikke med at være chef for mange mennesker. Jeg har på et tidspunkt erkendt, at det er den første fase i en virksomheds liv, der er min styrke."
"Jeg elsker at få ideen, finde de rigtige folk og så vise, at vi kan lave produktet og skrue forretningen sammen, så det kan give overskud. Jeg trives ikke, når tingene begynder at gå langsomt. Når først vi er der, er jeg ikke på hjemmebane længere. At sidde og file på en forretning og skabe en million milliard i omsætning - det rager mig."
Læs også:
Martin Thorborg: Jeg bruger mest min pc til at stille min kaffekop på