Ros fra anmelderne. Efterspørgsel fra kunderne. Og en vare, der passer til resten af produktkataloget. Så hvad er der egentlig at betænke sig på?
Sådan har spørgsmålene lydt fra Microsofts partnere siden selskabet for godt to år siden lancerede tablet-pc'en Surface på det danske marked.
Af uransagelige grunde valgte Microsoft fra begyndelsen alene at markedsføre Surface gennem detailhandelen. Derfor var det kun private forbrugere, der fik del i glæderne.
Senere blev en udvalgt kreds af erhvervsforhandlere lukket ind i varmen.
Til gengæld var den store brede kreds af Microsoft-partnere henvist til at stå med næsen trykket mod butiksruderne. Ville de levere Surface til kunderne, måtte de i stedet købe ind ad mere eller mindre uautoriserede kanaler.
Nu er der Surface til alle
Nu sender Microsoft Surface ud i åben og bred distribution til sine partnere. Eneste krav er, at forhandlerne skal love at sælge et bestemt antal computere, plus at de skal certificeres, så de kan hjælpe og vejlede kunderne med at få Surface til at spille sammen med resten af kundernes it-set up.
Den østjyske hardwareforhandler ED Data er en af de Microsoft-forhandler, der nu får Surface på paletten. Derfor er salgsdirektør Henrik Bjerrum Nielsen en glad mand.
"Det er et supergodt produkt, men vores faste kunder har selvfølgelig været skuffede over, at vi ikke kunne sælge det. Vi havde gerne set, at vi havde været med fra begyndelsen, men vi er da superglade for, at vi kommer med nu, så alle vores erhvervskunder kan købe en Surface," siger Henrik Bjerrum Nielsen.
Samme budskab kommer fra administrerende direktør Jan Sørensen i den sønderjyske it-forhandler Kontor Syd.
"For mig har det været fuldstændig ubegribeligt, at vi ikke har kunnet få adgang til at sælge Surface. For kunder, der har en ren Microsoft-strategi, har det været frustrerende, at vi ikke kunne levere lige præcis den brik i puslespillet," siger Jan Sørensen.
Også hos it-firmaet Netsolutions i Glostrup, har man også mærket erhvervskundernes interesse for Surface-computeren.
"Vi har prøvet at få kunderne til at kigge på andre produkter, men Surface har været for god til at kunderne ville gå væk fra det," fortæller salgsdirektør Oktay Ilgöy, der ligesom flere andre forhandlere forgæves har presset på for at få lov at sælge Surface.
"Svaret fra Microsoft i Danmark er, at det var en politisk beslutning fra USA. Måske handler det om, at Microsoft for søger at gøre Surface til et eksklusivt produkt på samme måde som Apple," siger Oktay Ilgöy.
Har været henvist til de autoriserede
Når kunderne insisterede på at få leveret en Surface, har de mindre Microsoft-partnere måttet henvise til de godkendte Surface-forhandlere som Atea, Comm2ig, KMD og Dustin.
En anden mulighed er at få fat på varerne ad andre kanaler - for eksempel ved at stille sig op i køen hos detailkæder som Fona, Elgiganten eller Computercity.
"Vi har sourcet Surface fra blandt andet fra retail-forhandlere. Jeg vil tro, vi har solgt 500 indenfor det sidste år, men vi havde kunnet sælge flere, hvis vi havde haft mulighed for det," siger salgsdirektør Henrik Bjerrum Nielsen fra ED Data.
En lignende historie lyder fra forhandlerne Netsolutions og Kompetera.
"I alt vil jeg tro, at vi har solgt omkring 500 i løbet af de to år. Vi har ikke tjent så meget på det, så det har været ren service overfor kunderne. Men det har været en god investering. Nu er vi inde på markedet, og jeg regner med, at vi fremadrettet kan tjene fornuftigt på at sælge Surface," siger Oktay Ilgöy fra Netsolutions.
"Vi har haft en del forespørgsler fra kunder, og vi har da også solgt nogen, som vi så har købt ind hos vennerne i branchen," siger direktør Carsten Weis fra Kompetera.
Læs også:
Nu slipper Microsoft salget af Surface fri: 40 danske it-forhandlere står klar
Surface kan blive endnu større og tage kampen op med Apples MacBook