Mens Syd Energis Stofa i øjeblikket kæmper en hård kamp mod TDC's YouSee med lanceringen af nye bredbånds- og tv-produkter, mærker begge selskaber nu konsekvenserne af konkurrencen på markedet.
Syd Energi købte Stofa for 1,9 milliarder kroner tilbage i 2012, og af det netop offentliggjorte regnskab for første halvår 2015 fremgår det, at det endnu kniber med at tjene penge på Stofa.
SE-koncernen leverer blandt andet el, energieffektivisering, højhastigheds-bredbånd og kabel-tv til mere end 650.000 kunder.
Selvom første halvårs driftsresultat før afskrivninger (EBITDA) ifølge SE har udviklet sig bedre end forventet til 363 millioner kroner, 39 millioner kroner bedre end sidste år, så lyder underskuddet før skat på 40 millioner kroner.
I det hele taget har der været underskud flere år i træk i SE.
I 2014 lød underskuddet på 101 millioner, mens det i 2013 var et minus på 43 millioner og i 2012 et minus på 59 millioner kroner.
Selvom Stofa kun er en del af SE-forretningen, er det også et af de områder, der volder problemer i øjeblikket.
SE skriver ganske vist, at selskabet "glæder sig over, at integrationen med Stofa nu er gennemført, og erklærer sig klar til kampen om tv-kunderne."
Samtidig må SE dog også tilføje:
"Derudover gør særligt det hårdt pressede marked for tv og bredbånd, at Stofa ikke når omsætningsmålene for halvåret," skriver Stofa. Økonomidirektør Gert Vinther Jørgensen udtaler desuden:
"På trods af, at særligt omsætningen i Stofa har været udfordret i første halvår, glæder vi os over, at salgstakterne har vist sig positive hen over hele sommeren, hvor vi i juni og juli blandt andet har fået 3.200 nye private fiberkunder."
Artiklen fortsætter under billedet ...
Klar med nye produkter og partnerskaber
"Med en række nye produkter ser vi nu frem til, at denne positive trend fortsætter - ikke mindst fra 2016, hvor blandt andet Stofa MitTv er på vej."
Læs også: Fremtidens tv-løsninger på vej - men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for
Stofa annoncerede MitTv for få uger siden som et bud på mere fleksible tv-løsninger til kunderne, der nu får mulighed for at betale per kanal per måned. Læs mere om det her.
Samtidig har SE i lighed med TDC valgt, at bredbånd og tv-pakker nu skal splittes op. Det betyder, at det bliver muligt for Stofa- og YouSee-kunderne kun at købe bredbånd, uden at de samtidig er tvunget til også at betale for en tv-pakke.
Læs mere om det her.
SE fremhæver desuden i en pressemeddelse, at selskabet har foretaget markante strategiske træk i forhold til bredbånds- og tv-kunderne.
"F.eks. indgik Stofa i foråret strategiske partnerskaber med Verdo Tele og Sydfyns Elforsyning, hvilket bl.a. betyder, at i alt 22.000 nuværende Waoo!-kunder kan se frem til at modtage Stofas produkter i løbet af 2016."
"Derfor glæder det mig også, at SE hviler på et stadig mere solidt grundlag, som gør det muligt for os at gribe de strategiske muligheder, som i disse år viser sig i både markedet for tv og bredbånd samt i energibranchen," lyder det fra økonomidirektøren.
I det seneste halvårsregnskab fra TDC, blev det også fremhævet, at YouSee-forretningen i øjeblikket har det svært. Læs mere om TDC's store udfordringer her.
Læs også:
YouSee tvunget til at splitte bredbånd og tv op: Nu kan du droppe tv-pakken
Presset YouSee klar med kæmpe strategi-skift: Erkender at kampen til streaming er tabt
Fremtidens tv-løsninger på vej - men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for