Hvis der er én ting, Apple traditionelt er kendt for, er det evnen til at sikre brugervenligheden i selskabets produkter.
Mens faktisk bevæger Apples produkt-design sig i øjeblikket i den helt forkerte retning, så produkterne bliver sværere at anvende.
Sådan lyder det opsigtsvækkende budskab fra den amerikanske design-guru Don Normann.
79-årige Don Normann er forfatter, forsker og medstifter af Nielsen Normann Group og har i årevis været en anerkendt kapacitet inden for design og brugervenlighed - og i øvrigt er tidligere leder af Apples eget User Experience Architect's Office og vice president i selskabet.
Derfor er Apple på vej i en forkert retning
I et et essay skriver han, at han selv har anvendt Apples produkter siden Apple II-computeren.
"Jeg var engang stolt af at være hos Apple, stolt af Apples ry for at fremme brugervenligheden. Ak, disse særlige kendetegn forsvinder hurtigt fra deres produkter og erstattes af et pænt udseende eller 'styling', som designere kalder det."
"Apple har ladet sig forføre af produkternes slanke, minimalistiske udseende på bekostning af brugervenligheden og muligheden for, at man kan udføre komplekse opgaver uden nogensinde at kigge i manualen," lyder det fra Don Normann.
Læs også: Apple: Her er hemmeligheden bag vores design-succes
Her er problemerne
Don Normann kommer med en række eksempler på, hvor Apple - ifølge ham - er begyndt at miste følingen med brugervenligheden.
- Eksempelvis er skrifttyperne måske nok behagelige at se på, men de svære at læse.
- Der mangler hjælp på skærmen til, om man skal 'swipe' til højre, venstre, op eller ned, og om det skal ske med en, to eller tre fingre. Eller om man skal 'tappe'?
- Alt for ofte skal man kunne huske, hvad et givent ikon betyder, selvom forskningen har vist, at ikon + tekst er den optimale løsning.
- Menuerne har ofte måttet lade livet til fordel for et mere minimalistisk udtryk.
"Jeg er ikke alene med disse synspunkter. Mange helt almindelige brugere af Apples enheder er enige. Adskillige respekterede senior-designere, som jeg har diskuteret det med, er enige," forklarer Don Normann i sit essay.
Jonathan Ive og Apple-designet
Britiske Jonathan Ive, der som chef-designer i Apple om nogen har været afgørende for designet af Apples produkter i de seneste mange år, har tidligere fortalt om nogle af de designprincipper, der efter hans mening har medvirket til Apples succes:
"Jeg tror, at folks emotionelle forhold til vores produkter handler om, at de fornemmer vores omhyggelighed og det arbejde, der er lagt i skabelsen," forklarede han i et interview i 2013.
"Vi forsøger efter bedste evne at beskrive design-processen hos Apple, men det handler rigtig meget om at designe og om og at lave prototyper og fremstilling. Hvis du adskiller de ting, mener jeg, at slutresultatet lider under det."
Læs også:
Apple: Her er hemmeligheden bag vores design-succes
Apples chef-designer får nyt job: Forfremmelse eller retrætepost