"Der var engang, hvor Apple var kendt for at designe letanvendelige og letforståelige produkter."
"Ikke længere. Selvom produkterne er smukkere end nogensinde, har det en høj pris."
Sådan indledes et opsigtsvækkende indlæg hos det anerkendte Fast Company, et medie der beskæftiger sig med blandt andet digital innovation og ledelse.
Kritikken sendes afsted af Don Norman og Bruce Tognazzini, der - sammen med danske Jakob Nielsen - er stiftere af Nielsen Norman Group, der arbejder med blandt andet brugervenlighed og it-design.
Og de to eksperter lægger ikke fingrene imellem i kritikken af design-tendenserne hos Apple. Den går især på, at Apple glemmer vigtige elementer af designet i jagten på endnu slankere og mere simple produkter.
"Apple ødelægger designet. Endnu værre er det, at Apple revitaliserer den gamle tro på, at design kun handler om at gøre ting flotte."
"Men sådan er det ikke! Design er en måde, man tænker på og finder frem til folks reelle og grundlæggende behov på, så man leverer produkter og tjenester, der hjælper dem," skriver de to brugervenlighedseksperter.
Læs også: Apples iPad-dilemma: Denne beslutning kan komme til at koste selskabet dyrt
"Design kombinerer en forståelse af mennesker, teknologi, samfundet og virksomheder. Produktionen af smukke objekter er kun en lille del af moderne design," lyder det blandt andet i indlægget hos Fast Company.
"Apple forstærker den gamle idé om, at designerens eneste job er at gøre ting smukke, selv hvis det koster de rette funktioner, forståelsen og at det er let at anvende."
Har selv arbejdet hos Apple
Både Don Norman og Bruce Tognazzini har tidligere haft længere karrierer i Apple.
Don Norman er tidligere leder af Apples eget User Experience Architect's Office og vice president i selskabet. Han luftede også for for nogle måneder siden sin skepsis i forhold til Apples moderne produkt-design - læs mere om det her.
I det nye indlæg hos Fast Company fortæller de to skribenter blandt andet, om dengang Steve Jobs stadig var en del af Apple, og hvor man arbejdede med design på en helt anden måde.
"I dag har Apple elimineret fokus på at gøre produkter lette at forstå og anvende og har i stedet valgt en Bauhaus-minimalistisk design-etik til sine produkter."
I artiklen hos Fast Company går den konkrete kritik af Apple blandt andet på valg af skrifttyper, som især mange ældre ikke kan læse, og at de mange muligheder for touch-navigation er blevet uoverskuelige.
Du kan læse hele indlægget her.
Læs også:
Design-guru og tidligere Apple-topchef: Designet og brugervenligheden er helt på afveje hos Apple
Apples iPad-dilemma: Denne beslutning kan komme til at koste selskabet dyrt