Artikel top billede

Salget af Apple Watch styrtdykker: Faldet med 90 procent

Efter en flot lancering styrtdykker salget af Apple Watch. Salget er faldet med hele 90 procent i forhold til salget i lancerings-ugen.

Salget af Apples nye Appe Watch styrtdykker med lynets hast.

Salget af det nye smartwatch gik ellers ganske pænt i tiden umiddelbart efter lanceringen, men Apple har nu ualmindeligt svært ved at fastholde noget, der minder blot en lille smule om momentum.

Salget af Apple Watch er således faldet med ikke mindre end 90 procent i forhold til det niveau, som salget lå på i den første uge efter lanceringen.

Her solgte Apple i løbet af den første uge omkring halvanden millioner ure, hvilket svarer til omkring 200.000 solgte ure per dag.

Mindre end 20.000 solgte ure om dagen i snit

Ifølge tal fra analysehuset Slice Intelligence sælger Apple nu i gennemsnit mindre end 20.000 Apple Watch-ure om dagen på det store og vigtige amerikanske hjemmemarked.

Visse dage har endda budt på mindre end 10.000 solgte enheder, hedder det.

Hertil kommer, at langt de fleste af de solgte ure er de billigste af slagsen, nemlig de såkaldte 'Sport'-ure. Det er samtidig den model-type, som giver Apple den laveste indtjening.

Apple har således også lanceret en luksus-model, der koster 10.000 dollar. Dem er der indtil videre blevet solgt mindre end 2.000 af, hedder det.

Til sammenligning koster 'Sport' fra 349 dollar, mens de dyrere modeller koster fra 549 dollar.

Apple har hidtil afvist at oplyse salgstal på Apple Watch, selv om selskabet ellers har tradition for at fortælle vidt og bredt om salgstal af dets produkter.

Det er ikke unormalt, at salgstallene stabiliserer sig i tiden efter lanceringen - især når det drejer sig om hypede produkter, hvor forventningsglæden er stor.

Det er imidlertid ikke normalt, at salgstallene falder med 90 procent.

Det kan tyde på, at forbrugerne enten mener, at uret er for dyrt eller at de har svært ved at se nogen reel værdi i det.

Begge dele kan komme til at udgøre et alvorligt problem for Apple, der har lagt store kræfter i Apple Watch, som er selskabet første bud på et wearables-produkt, der er et marked, som hele tech-industrien har store forventninger til.

Du kan læse Computerworlds test af Apple Watch her: Efter seks uger med Apple Watch: Her er vores endelige dom

Apple Watch blev lanceret i kølvandet på Android Wear, som er Android-versionen af et styresystem til smart watch-urene, som en række forskellige producenter anvender.

Android Wear blev lanceret i 2014, som var udset til at blive et gennembrudsår for systemet.

Men det skete mildest talt ikke, i det der blot blev solgt 720.000 Android Wear-enheder i hele 2014.

Det kan du læse mere om her: Android Wear flopper totalt: Kan vi allerede nu erklære smartwatch-kategorien for død?

Hertil kommer, at Apple har udviklet Apple Watch til at være afhængig af andre Apple-produkter. Det har udelukket de helt store salgstal.

Du kan læse om disse begrænsninger her: Apple Watch: Kan det nogensinde blive en succes?

Læs også:

Apples fantastiske fidus: Hvorfor kan rivalerne ikke gøre det samme?

Borer, skærer og tæver løs på Apple Watch: Hvor holdbart er det egentligt? Få svaret her

Her er argumenterne: Derfor kan Apple Watch både hitte og floppe




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere