Microsoft Danmark har netop fået ny topchef i skikkelse af Mariannne Dahl Steensen.
Hun afløser Niels Soelberg, der efter en lang karriere i Microsoft i udlandet har bestredet stillingen som Microsofts øverste chef i Danmark i tre år og nu sigter efter en karriere som professionel bestyrelsesmand.
Den nye topchef, der netop er fyldt 41 år, tiltræder midt i den største omstilling, som Microsoft nogensinde har været igennem.
Den betyder, at Microsoft hastigt er på vej væk fra den tidligere afhængighed af Windows, som selskabets bærende søjle, og over mod en langt mere kundefokuseret virkelighed med cloud'en som det centrale omdrejningspunkt.
Lad os se på fem opgaver, som den nye direktør skal i gang med omgående.
Håndtere den store omstilling
Den store omstilling af Microsoft står allerhøjest på dagsordenen i de kommende år, og den får konsekvenser for alle områder i selskabet: Produkt-udvikling, salg, levering, indtjening, service, kompetencer og så videre.
Den danske Microsoft-forretning er underlagt de strategiske beslutninger, der træffes i hovedkvarteret i Seattle. Så opgaven bliver at eksekvere bedst muligt på de udstukne retningslinier.
Selv har hun sagt til Computerworld, at netop transformation af organisationer er blandt hendes spidskompetencer.
Det kan du læse mere om i dette interview.
Det bliver direktørens opgave at få skabt et fælles tråd for den danske forretning.
Det kommer til at kræve flere ting:
Forstå værdiskabelsen
Microsoft er et komplekst selskab med mange produkter på hylderne, som kan forbindes på kryds og tværs.
Kompleksiteten øges yderligere, når de mere end 3.000 danske partnere tages med i regnestykket. Mange af dem udvikler egne add-ons til Microsofts platforme, mens andre sælger og implementerer løsninger og andre igen fungerer som konsulenter.
Skal man navigere ordentligt i sådan et komplekst miljø, kræver det, at man nøje forstår værdiskabelsen: Hvor præcist tjener man penge? Hvor gør man ikke?
Det nye Microsoft skal ikke længere blot sælge it-systemer.
Det nye mantra handler i stedet om kunderne: De skal med Microsofts produkter øge deres produktivitet, og Micriosoft skal løbende rådgive om, hvordan man med selskabets mangefacetterede produkter kan komme til at udnytte it bedre til at blive mere effektiv, mere profitabel , mere indsigtsfuld.
Det gælder både private- og erhvervs-kunder.
Centralt i værdiskabelse for alle virksomheder ligger, at man skal forstå sin kerneforretning to the bone - og derfra bygge ny forretning og nye muligheder oven på den.
Indrette ledelsen
Microsoft er på vej væk fra at sælge licenser på store systemer, der skal gennem kæmpe-implementeringer, før de kan køre. I stedet er fremtiden baseret på løbende abonnements-indtægter.
I økonomi-termer siger man, at man omstiller fra capex til opex, og det er noget, der kræver både kapital, da virksomhederne i første omgang går glip af store beløb, som i stedet skal hentes hjem i mindre, månedlige dryp over en årrække samt en helt ny måde at tænke forretningen på.
Det kan meget vel være, at denne nye logik i forretningen kommer til at kræve nye folk med nye kompetencer i takt med, at forretningsgrundlaget ændrer sig.
Indrette organisationen
Den store kurs-ændring kommer ganske givet til at få indflydelse på den måde, som Microsoft er indrettet på i Danmark.
1. november flytter hele den danske forretning i et nybygget hovedkvarter i Lyngby uden for København.
Det kan meget vel blive anledningen til, at der indføres ny organisations-struktur, nye ansvarsområder og nyt ledelseslag.
Microsofts topchef, Satya Nadella, har netop ryddet op i selskabets globale organisations-struktur, hvilket kostede flere topchefer jobbet, mens andre fik betydeligt mere magt: Derfor fyrer Microsoft kendte topchefer på stribe - her er selskabets plan med udrensningen.
Det hele handler om at indrette organisationen efter den nye cloud-virkelighed og forsøge at udnytte den til at skabe bedre produkter og bedre forretning.
Blive synlig
Hvordan får man så skabt et fælles fodslag?
Nøgleordene er kommunikation og synlighed - direktøren skal være dygtig til at træde i karakter og formulere sine mål og ønsker på en overbevisende måde.
Det er noget, som Microsofts topchefer generelt er særdeles dygtige til, for selskabet forstår, at topchefens person er et udtryk for selskabets værdier.
Det er imidlertid et område, som Microsoft Danmarks nu afgående direktør, Niels Soelberg, ikke har excelleret synderligt i, men som hans forgænger, Jørgen Bardenfleth, var en mester i.
Skal budskaberne trænge igennem kræver det, at modtagerne ved, hvem afsenderen er. Og at modtagerne har tillid til afsenderen. Det kræver en solid kommunikations-mæssig indsats - ikke mindst i de kommende måneder, hvor Marianne Dahl Steensen skal vise sig selv frem og præsentere sit projekt.
Række ud til partnerne og få dem med på vognen
Kommunikations-indsatsen skal ikke mindst rettes mod Microsofts mange partnere i Danmark, for Microsoft Danmarks opgave er ikke mindst at skabe værdi for partnerne, der på mange måder står for den direkte forbindelse til kunderne.
Danmark er internt i Microsoft kendt som et af de mest 'Microsoft'ede' lande i verden med meget stor it-modenhed og meget høj it-penetration.
Det gør partnerne til ekstremt afgørende for Microsofts succes - ikke mindst på det meget lukrative erhvervs-område.
Skal man forstå partnerne, kræver det, at man er tæt på driften. Samt at man forstår, hvor og hvordan de tjener penge.
Hvordan vil Microsoft Danmark klare sig i de kommende år? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.