TOPNYHED:Microsoft klar med ny direktion for den danske forretning: Her er de nye direktører

Artikel top billede

En aften i selskab med Apple Music: Et dragende alternativ til Spotify

Apple Music giver dig pladesamlingens magi tilbage. Men der er dog skår i glæden.

Apple kørte det store skyts i stilling, da virksomheden tirsdag aften lancerede sin nye musik-streaming-tjeneste, Apple Music

Her har Apple formået at få eksklusiv adgang til udvalgt musik fra stjerner som Taylor Swift, Dr Dre og Pharell.

Samtidig har Apple haft held til at headhunte en række prominente radioværter fra blandt andet BBC, der skal stå i spidsen for internet-radioen Beats 1, der er en integreret del af Apple Music. 

Til gengæld må fans af The Beatles væbne sig med tålmodighed.

I lighed med de konkurrerende streamingtjenester er det heller lykkes for Apple at få adgang til The Beatles musikkatalog.

Ikke store nyheder i musikudvalget

Det er dog næppe musikudvalget, som du skal lade være afgørende for, hvilken streamingtjeneste du vælger. 

Ganske vist forsømmer Apple ikke at gøre opmærksom på, at Apple Music som de eneste kan tilbyde dig adgang til eksempelvis popstjernen Taylor Swifts seneste album

Men sandheden er, at selv om der er enkelte afvigelser, så har Spotify, Apple Music og de fleste andre musikstreamingtjenester et næsten identisk musikudvalg. 

Kender din musiksmag

Fra det øjeblik, hvor du åbner Apple Music står det dog også klart, at Apple også forsøger at differentiere sig på andre måder end musikudvalget.

En del af ambitionen med Apple Music er tydeligvis at tilbyde dig en mere personaliseret musikoplevelse end konkurrenterne.

Det gør Apple Music ved at identificere din musiksmag. Det sker ved hjælp af indholdet i dit iTunes-bibliotek og ved at stille dig spørgsmål om din musiksmag.

Efter en lang aften og det meste af en formiddag i selskab med Apple Music er det min oplevelse, at især denne del fungerer godt, og det er netop her, at Apple Music for alvor viser sin styrke. 

Dragende som en pladesamling

Denne skribent er næppe den eneste, der kender den paradoksale følelse, der opstår, når du sidder foran en streamingtjeneste med adgang til millioner og atter millioner af musiknumre og alligevel efterlades helt blank og ude af stand til at finde et nyt nummer. 

Den følelse forsøger Apple Music at modvirke ved hele tiden at præsentere dig for både ny og velkendt musik, som du kan drages af.

Det betyder også, at søgefunktionen ikke er din primære vej til at finde musik. I stedet bliver du som på Netflix hele tiden præsenteret for en brugerflade med et stort og personaliseret udvalg af indhold. 

Nogle mennesker vil muligvis opleve det som kaotisk og forvirrende, men denne skribents personlige oplevelse efter 12 timer i selskab med Apple Music er, at jeg næsten konstant hopper fra sang til sang, fordi jeg hele tiden bliver fristet af ny musik. Nærmest som når jeg i gamle dage stod og bladrede en pladesamling igennnem.

Apple forsøger desuden at differentiere sig med radiostationen Beats 1, der sender live radio med levende værter, der fra radiostudioer i Los Angeles, New York og London præsenterer lytter for de nyeste hit.

Er du typen, der hele tiden higer efter det nyeste hit-musik, vil du givetvis finde Beats 1 interessant. 

Savner det sociale element

En af Spotifys styrker er et stærkt fokus på det sociale element af musikoplevelsen.

Eksempelvis er det på Spotify muligt at se hvad dine venner lytter til samtidig med, at du kan dele din egne playlister og abonnere på dine venners playlister. 

På Apple Music har du ikke samme føling med, hvad dine venner lytter til. 

Her ser det ud til, at Spotify i højere grad har forstået, at musik også kan være en social oplevelse, selvom du sidder alene med dine hovedtelefoner på.

Musik er noget, som du deler med dine venner, og noget som i høj grad også fungerer som en social markør. Især i de unge år er den musik, du lytter til med til at fortælle en historie om, hvem du er.

Kan Apple vinde? 
Det er ni år siden, at Spotify blev præsenteret i Sverige, og selvom tjenesten som verdensomspændende fænomen er betydeligt nyere, er der næppe nogen tvivl om, at Apple kommer relativt sent ind i streamingkampen. 

Sagen er dog, at selvom Spotify har flere års forspring, så har Spotify gennem de seneste år "kun" opnået at få adgang til 20 millioner betalende såkaldte premium-abonnenter. 

Til sammenligning har Apple knap 800 millioner iTunes konti, hvor af mange af dem i forvejen har tilknyttet et kreditkort.  

Kan Apple slippe afsted med at konvertere fem procent af dem, vil de altså have dobbelt så mange betalende kunder som Spotify. 

Det kan blive svært for Apple Music at diffentiere sig så meget fra konkurrenterne, at tjenesten i hobetal kan få kunder til at opsige deres abonnementer hos konkurrende streamingtjenester. 

Men når man selv er first-mover er det let at glemme, at der stadigvæk er mange millioner brugere derude, som endnu ikke har taget springet til streamingtjenesterne.

For at få adgang til Apple Music skal du enten opdatere din iPhone eller iPad til iOS 8.4 eller downloade den seneste udgave af iTunes til OS X eller Windows.

Til efteråret vil Appe Music også komme som en app til Android. 

Apple Music koster 99 kroner om måneden for et individuelt abonnement og 149 kroner for et familieabonnement, der giver adgang til maksimalt seks personer.

Læs også:
Sammenligning: Det her tilbyder Apple Music - og det her tilbyder Spotify og TDC Play

Få svar på fem vigtige spørgsmål: Sådan kommer Apple Music til at klare sig


Loading ikon