Årets CIO 2015: Vi lever i en tid, hvor mulighederne inden for data-analyse for alvor er begyndt at tage store spring fremad.
Motoren under udviklingen er ikke mindst cloud'en, der gør det muligt at sammebinde data og destillere dem ned til anvendelig viden.
Det er noget, som den børsnoterede fødevare-virksomhed Chr. Hansen ser store muligheder i.
Den 141 år gamle virksomhed udvikler og producerer forskellige produkter til fødevare-industrien, og meget af udviklings-arbejdet er forsknings-baseret og foregår i laboratorier, og det er her, at Chr. Hansen har taget hul på den avancerede data-analyse.
"Vi ser her et kæmpe forretnings-potentiale i big data, og vi bruger mange kræfter på det," siger Thomas Okke Frahm, der er blandt de fem nominerede til titlen som Årets CIO 2015.
Thomas Okke Frahm var også nomineret til Årets CIO i 2011, da han var ansat som såkaldt it-director i Mærsk Line.
Det kan du læse mere om her: Mærsks it-revolution: Opgør med en gammel kultur.
Da han tiltrådte stillingen som CIO i Chr. Hansen for et par år siden blev der for alvor sat skub under it-kedlerne i den gamle virksomhed, der har store facilititer kørende i Malaysia, USA og Danmark.
Først og fremmest handlede det dengang om at få retlinet it-strategierne med de forskellige forretnings-enheders behov og få konsolideret hele it-området til en samlet, global funktion.
For Chr. Hansen var begyndt at blive plaget af skygge-it, hvor der var opstået flere deciderede it-funktioner rundt omkring i den globale virksomhed uden om it-afdelingen og CIO'ens kontrol.
Du kan læse mere om skygge-it her: Den frygtede skygge-it: Når it kommer ud af kontrol.
"Den gamle it-afdeling havde ikke været i stand til at møde de enkelte forretnings-divisioners specifikke behov, og derfor havde de altså valgt at etablere deres egne it-funktioner uden om it-afdelingen," siger Thomas Okke Frahm.
Der var i Chr. Hansen ifølge CIO'en således 'mindst tre' it-afdelinger, der ikke arbejdede sammen og som ikke arbejdede mod samme, overordnede strategiske mål.
Thomas Okke Frahm identificerede problemets kerne til at være it-afdelingen, som ikke i tilstrækkelig grad forstod og understøttede de enkelte forretnings-divisioners behov.
Det gav omgående bagslag.
"Så jeg fik relativt hurtigt etableret en samlet it-afdeling, som byggede på, at it skulle gå fra at være en strategisk hæmsko for forretningen til at være en fordel for forretningen. Og det har vi sådan set kørt efter lige siden," siger han.
Tre punkter
Ifølge Thomas Okke Frahm har især tre ting spillet en væsentlig rolle i konsoliderings-arbejdet af it-afdelingen som et samlet hele, nemlig:
- Værdibaseret ledelse.
- Dygtige medarbejdere.
- Commitment fra topledelsen.
Netop topledelsen spiller en central rolle, hvis en virksomhed for alvor skal i gang med at høste de gevinster, der ligger i øget digital anvendelse.
For Thomas Okke Frahm er nøgleordet kommunikation. Samt at kunne fremvise løsninger, der faktisk virker og bidrager med noget til forretningen.
"Det fremtidige potentiale i virksomhederne ligger rigtigt meget inden for det digitale, og det er en stor udfordring for CIO'erne at forklare det på en pæn og ordentlig måde til virksomhedernes ledelser," siger han.
Ifølge ham gider cheferne nemlig ikke at høre på klagesangen om, at virksomhederne kommer i problemer, hvis ikke de investerer i 'det og det' it.
"I stedet skal man prøve at forklare og med eksemplets magt vise, at der her er noget at komme efter," siger Thomas Okke Frahm.
Han peger på Chr. Hansens big data-løsning som et eksempel: Det begyndte med en meget lille investering på 1.000 dollar for halvandet år siden, som nu har udviklet sig til et projekt med fem fuldtids-ansatte it-folk.
"Vi kunne ikke bygge en troværdig business case, fordi vi jo ikke vidste, om det ville virke, og vi havde ingen ide om værdien, da vi ikke havde nok viden om de data, som vi forsøgte at indfange. Vi vidste bare ud fra et nørd-synspunkt, at vi kunne fange de data," siger han.
Hertil kom, at grund-investeringen i indkøb af et big data-system stod til at være så høj, at Thomas Okke Frahm frygtede, at ledelsen ville sige nej.
Løsningen blev et samarbejde med Microsoft og det daværende Platon, som indvilgede i at bygge en prototype af et funktionsdygtigt system. De 1.000 dollar gik til indkøb af serverplads i Microsofts Azure-cloud.
Hertil kom it-folk fra Chr. Hansen.
"Så tilførte vi nogle it-ressourcer, der vidste noget om det her. Jeg ville have interne ressourcer på det her, for det var jo vores arvesølv, som vi pillede i," siger Thomas Okke Frahm.
Chr. Hansens big data-eventyr blev indledt på yoghurt-området.
Virksomheden udvikler forskellige bakterie-kulturer, som industrien anvender i yoghurter, og der er gennem mange år blevet foretaget forsøg med disse kulturer og deres egenskaber dagligt.
Chr. Hansen har nu indsamlet mange års resultater, mappet dem og fået de ustrukturerede forsøgs-data ført ind i selskabets nye big data-løsning, der kører i Microsofts cloud-løsning, Azure.
Det betyder dels, at forskerne på kort tid kan indhente meget store mængder historiske forsøgs-data og få dem sat i sammenhæng med hinanden på hidtil ukendte måder.
"Kører man for eksempel tal sammen fra to uafhængige forsøge kan det være, at man finder en sammenhæng, som ingen andre har set før," siger Thomas Okke Frahm.
I dag er fem it-ansatte fuldtids-beskæftigede med innovations-it på dette område, og der er potentiale til yderligere fem, vurderer CIO'en.
"Behovet er tilstede, og der er en forståelse af, at det kan give værdi på mange områder som bedre salgs-analyser, bedre produktivitet, bedre udnyttelse af digitale yderlser og så videre. Vi anvender i dag allerede sensorer og robotter i produktionen, så vi indsamler allerede nu enorme mængder data hver dag. Men de bliver ikke udnyttet endnu. Det er noget, som vi kan få meget mere ud af," siger han.
Drift altid vigtig
Innovation på it-området har imidlertid ingen gang på jord, hvis ikke driften kører fejlfrit.
Det er en kliché, siger Thomas Okke Frahm, men det passer.
"Din taletid til virksomhedens ledelse er direkte afhængig af, at du har leveret bundsolid drift. Kun efter en lang periode med god og stabil drift, har alle troen på, at du kan levere en god og stabil forretnings-understøttelse," siger han.
"Som it-chef er din taletid til ledelsen begrænset, så det er vigtigt, at man får bragt sig selv i en situation, hvor taletiden alene bliver brugt på at diskutere, hvordan du kan bidrage til forretningen - og ikke på den daglige drift," siger han.
Veluddannede
Chr. Hansen har i alt omkring 2.600 medarbejdere. Selskabet har tre store udviklingsafdelinger samt syv produktions-faciliteter.
"Jeg er velsignet med, at it-brugerne i Chr. Hansen for langt størstedelens vedkommende er meget veluddannede. Det betyder, at de omgående forstår vigtigheden af it og potentialet i vores it-strategi, og at det er et fælles mål," siger CIO'en.
It-afdelingen består af omkring 90 mand, der er fordelt nogenlunde ligeligt mellem hovedkvarteret i Hørsholm, en afdeling i Wisconsin i USA og en afdeling i Malaysia.
For en vidensbaseret virksomhed er medarbejderne altid vigtige. Og det gælder også for Chr. Hansen, hvor Thomas Okke Frahm fortæller, at en væsentlig årsag til de it-mæssige fremskridt er, at selskabet er lykkedes med at tiltrække kompetente it-specialister i det, som han kalder et 'trangt marked.'
Chr. Hansen er ifølge Thomas Okke Frahm ikke lønførende, men har ifølge CIO'en et 'rimeligt' løn-niveau, men det er ikke lønnen, der har været afgørende i rekrutteringen af de attraktive it-specialister, mener han.
"Indhold og job-tilfredshed er meget vigtige ting. Det handler ikke om 'worklife-balance,' men om, at man her får lov til at vise, at man er dygtig. For dygtige it-folk er det enormt tilfredsstillende at få lov til at anvende deres viden og potentiale til noget brugbart," siger CIO'en.
Det ændrer dog ikke på, at it-afdelingerne fisker i et trangt marked med for få specialister.
"Skal vi følge med og fastholde spændende it-opgaver i Danmark, bliver vi nødt til at sørge for, at it-uddannelserne bliver bedre, og vi har i erhvervslivet et ansvar for at hjælpe uddannelses-institutionerne med at blive mere forretnings-orienterede. I dag har vi alt for mange selvlærte it-ansatte, mens folk i de udenlandske afdelinger ofte kommer med kandidatgrader og har et helt andet teoretisk fundament end hvad jeg ser i Danmark," siger Thomas Okke Frahm.
Læs også:
Årets CIO 2015: Her er Danmarks fem bedste CIO'er
CIO i DR: Det giver et kick, at 96 procent af danskerne bruger vores teknologi hver uge
Falcks CIO har et vigtigt grundprincip - følg det hvis du sikre din virksomheds fremtid
Dansk top-CIO: Sådan har vi selv digitaliseret vores vigtigste forretningsområde
Værsgo: Gratis magasin til dig, der arbejder professionelt med it