Der venter måske et glimt ind i fremtidens servicevirksomheder på Henn-na-hotellet i Japan, der åbner i næste måned.
For på hotellet er det fortrinsvis godt 10 robotter, der skal betjene gæsterne lige fra ankomsten over check-in, bagageslæberiet og til rengøringen på værelset.
Flere af de 10 robotter er designet til at ligne kvinder, og de vil blive programmeret til tale adskillige sprog.
Holder prisen nede
Hotellet skriver på sin hjemmeside, at robotterne er udviklet til at minimere omkostningerne for et ophold.
Udover robotterne er der ansat blot to mennesker til at service gæsterne.
"Selvfølgelig vil vores medarbejdere hovedsageligt bestående af robotter være tilgængelige for at give dig den al hjælp, du har brug for," lyder på hotellets hjemmeside.
Dit ansigt åbner døren
Hotellets 144 værelser bliver udbudt efter et auktionsprincip, hvor værelsesprisen starter ved små 500 kroner for en overnatning på Henn-na-hotellet der på japansk betyder 'udviklingshotellet'.
Og udvikling kan man roligt tale om, når du eksempelvis står ved receptionen og chekker ind via terminaler, som det kendes fra lufthavne.
Samtidig vil der blive taget et billede af gæsten, som ved hjælp af ansigtsgenkendelsessoftware bruges til at åbne ens dør til værelset, da hotellet som udgangspunkt ikke benytter hverken nøglekort eller gammeldags metalnøgler.
Det skulle da lige være, hvis en gæst ikke bryder sig om det futuriske dørsystem. I de tilfælde vil man kunne få udleveret et nøglekort.
Robotterne kommer stadig
Tendensen med at robotter overtage menneskelige jobs har været undervejs i flere årtier.
Og for nyligt har to forskere fra det anerkendte Oxford Universitet i Storbritannien forudset, at op imod 47 procent af de amerikanske jobs i de næste to årtier vil overgå til robotter.
Det kan du læse mere om her.
Læs også:
Bill Gates: Derfor bør du være bekymret for kunstig intelligens