Microsoft Ignite, Chicago: Står det til Microsoft, skal det snart være slut med at købe Microsoft-baserede add-on-løsninger direkte af de danske partnere, hvor mange ellers i årevis har haft en strålende forretning ud at udvikle og sælge branche-specifikke løsninger, der kan lægges oven på Office, Dynamics og andre af Microsofts platforme.
I stedet vil Microsoft have kunderne til at købe løsningerne direkte i platformenes app store som 'add-ins,' der hurtigt og nemt kan kobles direkte ind i den eksisterende Outlook 365-løsning.
Det har faktisk været muligt siden Office 2013, der så dagens lys for godt to år siden.
"Men de færreste ved, at der er en app store i Office," siger Aaren Ekelund, der er divisionchef for Microsoft i Danmark.
Budskabet kommer på Microsofts store Ignite-konference, der i disse dage løber af stablen i Chicago, USA, med deltagelse af op mod 23.000 it-professionelle fra hele verden.
De er rejst til USA for at få en ide om, hvad Microsoft har i ærmet af nye løsninger, og de er ikke blevet skuffet, for det vælter ud med nyskabelser, nye sammenhænge og nye produkter.
Med cloud computing som underliggende motor gennemgår it-branchen i disse år et veritabelt paradigme-skifte, og i den udvikling handler det om at være med og forsøge at udnytte de nye muligheder til at skabe en bedre og mere profitabel forretning, der udnytter netop de helt individuelle muligheder, som alle selskaber har.
Det er noget af en mundfuld, for der er tusindvis af tilbud at vælge imellem.
Køb direkte - spar tid og penge
For Microsoft er det imidlertid enkelt: Muligheden for at sælge applikationer direkte i Office 365 vil kunne spare kunderne for tidskrævende kontakt med partnere, der i dag skal ud i bilen, afsted på landevejen, ud til kunden for at fremvise, og senere implementere løsningerne.
Det er alt sammen noget, der koster, og mange penge- og tidskrævende manøvrer kan fjernes helt, hvis slut-brugeren i stedet blot kan hente applikationen - add-in'en - direkte i systemet.
For Microsofts partnere giver det også enorme muligheder, lyder det fra selskabet, der i disse dage taler varmt og bredt om mulighederne i et forsøg på at gejle udviklerne op til at synes, at det faktisk er en god ide med masser af potentiale.
"Det er Office som en Platform, og vi har åbnet op for API'ene. Nu prøver at vi at ISV'erne ['Independent software vendor, - altså partnerne, Red.] til at bygge deres applikationer direkte i Office 365," siger Aaren Ekelund, der er divisonschef for Office i Microsoft Danmark.
Ifølge ham vil det betyde, at selv en lille Microsoft-partner pludselig vil have mulighed for at få sin løsning ud til mange millioner Office-brugere via Microsofts app store.
Det er en ting, der ellers har været aldeles utænkeligt for alle andre end de allerstørste partnere, som har brugt mange år på at opbygge et stort kontakt-net af sælger-partnere, kunder og lignende, som løsningerne kan formidles igennem.
I stedet kan løsningerne bygges direkte ind i Office 365 og altså erhverves direkte gennem app storen og aktiveres med et klik.
"En partner, der for eksempel har udviklet en særlig frisør-løsning til Office 365 kan lægge den ud i app store i stedet for at bruge penge på at distribuere løsningen. Og så kommer der en strøm af penge den anden vej," siger Aaren Ekelund.
Byg selv ind
Aaren Ekelund peger desuden på, at også Microsofts kunder har mulighed for at bygge forretnings-relaterede apps direkte til Office og Office 365.
Modellen bliver allerede anvendt af flere virksomheder, der er i gang med at indbygge deres applikationer direkte i Office 365.
En af de mest kendte er måske den omstridte taxa-tjeneste Uber, som netop har præsenteret en løsning, der er bygget direkte ind i Office 365 og som kan hentes fra app storen.
Med Uber-løsningen implementeret kan Office 365-brugerne bestille en Uber-taxa direkte fra Outlook-kalenderen eller deres mail, ligesom Uber-applikationen faktisk også automatisk kan beregne rute, transporttid og andre detaljer samt bestille en taxa mellem to aftaler i kalenderen.
Også LinkedIn har udviklet en add-in direkte i Office 365. Med den kan Office 365-brugeren eksempelvis slå LinkedIn-profil op direkte fra Outlook-mail'en.
Det samme gælder SAP, der har bygget en Excel-integrationsløsning, SalesForce, mail-snooze-løsningen Boomerang og flere andre.
Svært at få folk med
Trods al denne skønsang og alle disse åbenlyse muligheder, kniber det alvorligt med at få Microsoft-partnerne til at springe på Office 365-verdenen.
Det er som om, at det er svært at få ordentligt gang i udviklingen, og at Microsofts udvikler-partnere endnu tøver over for muligheden for at bygge apps direkte ind i Office 365 til sig.
Det undrer Microsoft. For millioner af potentielle kunder lige foran salgsdøren burde kunne vække opmærksomhed, men det er som om, at det ikke rigtigt sker.
"Vi har i dag et kæmpe Office-økossystem med rigtigt mange partnere, som vil kunne få noget ud af at få deres Office-apps ud i app store," siger Aaren Ekelund.
Teknologiske udfordringer
Henrik Printzlau, CTO i danske Templafy, mener, at det er teknologierne, der skræmmer.
Software-udviklerne har (måske) sovet i timen og er nu i vid udstrækning landet et sted, hvor de ikke har de nødvendige kompetencer i huset til at favne den nye cloud-baserede verden, hvor applikationerne skal bygges på en anden måde, tænkes anderledes og distribueres anderledes.
"Der findes allerede i dag mere end 600 millioner enterprise-brugere af Office 365, så man må sige, at brugerne er der, og det teknologiske grundlag er der også. Men det er kompetencerne måske nok ikke," siger Henrik Printzlau.
Det relativt ny-etablerede Templafy med 18 medarbejdere står selv bag en add-in-løsning til Office til styring af virksomheders skabeloner og har investeret mange penge i at få hentet fremadrettede kompetencer ind i huset.
For den nye cloud-baserede verden har ændret kravene til software-selskabernes teknologiske kompetencer, mener Henrik Printzlau.
Mange af software-selskaberne, der med succes har leveret add-ons til Microsofts univers på on-premise-basis, har gennem årene opbygget solide kompetencer inden for eksempelvis C#, VB.net, VBA og Visual Studio Tools for Office, mener han.
"Men nu er det altså ikke nok. Der skal andre ting til, og der har mange software-huse svært ved at følge med," siger han.
Han peger på, at succesrig cloud-udvikling eksempelvis kræver solide ressourcer i huset indenfor HTLM5 og alle versioner af JavaScript , ligesom der i husene skal være en dyb og bred teknologi-forståelse, som favner vidt ud i cloud'ens mange-facetterede verden.
Det kræver med andre ord både dyb forståelse for Office-programmerne samt kompetencer til at bygge en fuld web-app fra frontend til backend.
"Der er en enorm mangel på folk med domæne-viden, som samtidig har forretnings-forståelse. Der er i dag meget få personer, der spænder over hele kompetence-sættet, så man har brug for et helt team af forskellige kompetencer for at bygge Office-apps," siger Henrik Printzlau.
Det er noget, der i dag står i vejen for udviklingen, for langt fra alle virksomheder råder i dag over teams af denne type.
"Men Office er i rivende udvikling, og Office 365 er en fantastisk platform, som jeg håber kan trække flere udviklere til sig. Der er nok et behov for, at folk begynder at synes, at det er sexet at arbejde med Office," siger Henrik Printzlau.
Skal over i Office 365
For Microsoft gælder det, at selskabet gerne vil have alle kunder op i Office 365 hurtigst muligt.
Den cloud-baserede Office-tjeneste har med flere hundrede millioner downloads på alle måder været rambuk for Microsofts store gennembrud over mod cloud'en, som i de kommende år i stigende omfang skal være fundament under hele det nye Microsoft og det, som limer alle selskabets løsninger sammen i en kompleks sammenhæng.
Det kan du læse mere om her: Microsoft: Vi står på tærsklen til en tid domineret af helt ny type systemer
De nye planer vil i sagens natur føre til forandringer i Microsofts udbredte partner-miljø, der er en af hemmelighederne bag Microsofts store, kommercielle succes og til, at stort set alle virksomheder i en eller anden udstrækning anvender Microsoft-baserede løsninger.
For lykkes det for Microsoft at få overtalt samtlige Office-partnere til at sælge deres løsninger som add-ins i app storen bliver der ikke længere særligt meget brug for de partnere, der i dag tjener penge på at køre ud og implementere løsningerne hos kunderne.
Den udvikling har været i gang i et stykke tid.
Microsoft forestiller sig, at der stadig vil være grundlag for en form for konsulentbistand i implementerings-fasen - i hvert fald i nogle tilfælde.
"Det er en helt ny salgskanal for partnerne, men der er jo stadig brug for en distributions-leddet til at få selve platformen - altså Office 365 - ud til kunderne. Men der er ingen tvivl om, at det i højere grad bliver en volumenløsning i modsætning til i dag, hvor mange mindre partnere sælger Office 365," siger Aaren Ekelund.
Læs mere fra Microsoft Ignite: Nye vilde sikkerheds-features fra Microsoft: Ingen kan stå imod.
Læs også: Her er alle nyhederne fra Microsofts store Build 2015-konference