Artikel top billede

Lars Clausen har en lang karriere i energisektoren bag sig. Nu er han ny administrerende direktør i IBM Danmark. Billeder: Kim Stensdal (Foto: Kim Stensdal /)

IBM Danmarks nye direktør: Sådan skal IBM se ud i fremtiden

Interview: IBM Danmarks nye administrerende direktør, Lars Clausen, er efter et par måneder på posten klar med sine fremtidsplaner for den danske it-gigant, der gennemgår store forandringer i disse år.

"Da jeg blev ringet op og spurgt, om jeg kunne tænke mig at arbejde for IBM, blev jeg selvfølgelig i første omgang lidt overrasket. Men så kunne jeg egentlig godt se, at der var en mening med det."

Vi sidder i et mødelokale i IBM Danmarks nye hovedkontor ved Holte. Lars Clausen har haft sin daglige gang i virksomheden i nogle måneder efterhånden, men indtil nu har han holdt igen med de store offentlige udmeldinger.

Der har først og fremmest været et behov for at tale med medarbejderne. Og med kunderne.

Men nu sidder vi her og taler om det opkald, der satte en hel del tanker i gang hos den drevne erhvervsleder og førte til, at han nu bærer titlen General Manager i IBM Danmark, efter at en anden Lars med efternavnet Mikkelgaard-Jensen har fået en global lederrolle hos Big Blue.

Læs også: Her er IBM Danmarks tre store udfordringer

Arbejder med transformationer

Lars Clausen afslører, hvorfor han ikke var i tvivl om, at han skulle skifte London ud med Holte - og forlade energisektoren, som han ellers har beskæftiget sig med i det meste af sin karriere med topstillinger i Gazprom Retail, Dong Energy og Shell.

"Jeg opfatter mig selv som en forretningsorienteret erhvervsleder. Jeg har været fokuseret på energibranchen, men har jo stået for transformation alle de steder, jeg har været - det har faktisk været mine hovedopgaver stort set hver gang," fortæller han til Computerworld.

"Jeg har arbejdet med transformation og har brugt utrolig meget tid på it. Jeg har eksempelvis lavet et ERP-implementeringsprojekt i Shell, og i Dong slog jeg to ERP-systemer sammen. Når man har ansvaret for 1,2 millioner kunder i Dong, betyder it og digitalisering utrolig meget."

"Digitalisering er den dagsorden, erhvervsledere sidder med i dag. Den øgede digitalisering gør, at det får langt større strategisk betydning for både det private erhvervsliv og den offentlige sektor. Det var det, der gjorde, at jeg fandt det fascinerende at få mulighed for at komme til at arbejde her i IBM," forklarer Lars Clausen.

Læs også: Her er IBM Danmarks tre store udfordringer

Her er kernen i det nye IBM

To centrale ting kan redaktionens udsendte konstatere under interviewet med den nye IBM-direktør:

1) Ordet "it" er i Lars Clausens retorik erstattet med "digitalisering." Og det er ikke en tilfældighed.

2) Han udleverer - uden at blive bedt om det - et visitkort. Med direkte mobilnummer. Og jeg har på fornemmelsen, at han allerede har udleveret en del visitkort i sin korte tid i IBM Danmark.

Men først hans definition af, hvad det er for et selskab, han nu er blevet en central del af:

"Vi er en forretningsorienteret virksomhed, der hjælper vores kunder med at bruge digitalisering til at nå deres kunder bedre. Når vi gør det allerbedst, kan vi lave væg-til-væg-løsninger for stort set alle kunder, offentlige som private. Vi bør på sigt være verdens foretrukne digitaliseringspartner."

Det var i starten af januar, det blev meddelt, at du skulle være administrerende direktør. Hvad har du siden da gjort dig af erfaringer om den opgave, du står overfor?

"I de sidste 15 år har mit hovedfokus for den forretningsmæssige ledelse været på kundeorientering. Vores succes her hos IBM afhænger alene af, om vores kunder synes, at vi gør et ordentligt stykke arbejde, så jeg valgte også besøge 30 af vores største kunder for at finde ud af, hvad vi gør godt, og hvad vi kan gøre bedre."

"Jeg nåede også rundt til samtlige af vores egne lokationer - seks forskellige rundt omkring i landet."

Læs også: IBM Danmark fyrer 90 ansatte - især én afdeling ramt: Få overblikket her

Behov for at tale med IBM-medarbejderne


På den interne rundtur, hvor også Lars Mikkelgaard-Jensen deltog, fik Lars Clausen mulighed for at tale med de mange IBM-medarbejdere. Samtidig fik han et indblik i, at det er gået i den forkerte retning i forhold til medarbejder-tilfredsheden.

Det er ikke nødvendigvis en overraskende udvikling, når man tager i betragtning, at IBM Danmark har været igennem nogle hårde år med faldende omsætning og afskedigelser, så der i dag faktisk er over 1.000 færre ansatte i IBM Danmark end for blot få år siden.

"Hele den transformation, vi er i gang med, påvirker selvfølgelig folk, og der var også sket en tilpasning rent medarbejdermæssigt. Vi er enige om i ledelsen, at det skal adresseres åbent og direkte, og derfor valgte vi at tage rundt til samtlige lokationer for at italesætte det."

"Jeg har den filosofi, at kundetilfredshed og medarbejdertilfredshed har en direkte sammenhæng. Man kan ikke have virkelig tilfredse kunder og meget utilfredse medarbejdere, så hvis man får et signal om, at der er uro eller en spænding hos medarbejderne, må man adressere det."

Læs også: Derfor er der blevet 1.000 færre ansatte i IBM Danmark

Hvad er så din konkrete besked til medarbejderne? 

"Den konkrete besked er, at vi nu er i gang med at tilpasse virksomheden til, at samfundet omkring os også ændrer sig, og at agendaen ændrer sig en smule. Vi ændrer måden, vi agerer på i markedet ved at have en række løsninger. Det styrker os i vores tilgang til markedet."

"Det er klart, at det tager noget tid at få på plads. Der er et persongalleri, der skal spille ind, og vi skal finde ud af, hvordan vi deler det op og så videre. Det er klart, at det giver lidt uro i forhold til, hvad den enkeltes rolle bliver, og hvordan det er med teams i Danmark i forhold til resten af verden. Der er mange ting at tænke over."

Det spørgsmål, jeg ville sidde med som medarbejder, er, om der skal ske flere afskedigelser? Hvad er det direkte svar til det?

"Det er, at vi vil vækst. IBM skal vækste. Vi har taget den beslutning, at vi skal tilpasse os bedre til det, markedet efterspørger. Det er det, vi er i gang med. Man kan altid diskutere, om det går hurtigt nok, men vi er i hvert fald allerede vokset på nogle af de nye områder globalt."

"Vi vil gerne have en større rækkevidde i Danmark og nå flere kunder, og det allervigtigste for mig at blive målt på, er, om vi vækster. Succesfaktor nummer et er vækst. Vækst i omsætning, markedsandel, impact og hvad det nu end kan være: Vi skal blive mere relevante."

Lars Clausen tilføjer at væksten både kan finde sted direkte hos IBM Danmark selv, via løsninger leveret fra IBM's globale cloud-datacentre eller hos de mange samarbejdspartnere rundt omkring i landet.

Han forklarer, at både arbejdsmarkedet og måden, man driver virksomhed på, er under forandring - og at det også kommer til udtryk hos IBM Danmark

"Verden ændrer sig, og fremadrettet bliver der nok færre 40-års jubilæer. Vi får flere arbejdspladser igennem livet, og der kommer en større dynamik. Det er også italesat både af regering og fagforeninger."

Læs også: Her er IBM Danmarks tre store udfordringer

Hvem er IBM's konkurrenter i dag?

Hvem er jeres konkurrenter i dag, som du ser det?

"Det billede er blevet langt mindre entydigt. Hvis vi kigger her i Danmark, har vi selvfølgelig KMD, NNIT, EG og så videre - store selskaber, der arbejder med digitaliseringsagendaen med et forskelligt fokus."

"Men vi har også et stort samarbejde med mange af dem, så det er ikke sådan et enten eller. For mig er det et både og."

"Et eksempel kunne være, at KMD har en rigtig god løsning, de har lavet til offentlige kunder, og vi så måske kan hjælpe dem på cloud-siden eller hardware-siden med for eksempel en mainframe."

"Mange fandt det måske også overraskende, at vi lavede et partnerskab med Apple, men jeg tror bare, at man må se det sådan, at verden bliver mere kompleks, og det giver flere muligheder for de vågne og friske."

Holder øjnene åbne for opkøb

I hvor høj grad kan opkøb være en del af jeres mål om vækst?

"Min filosofi, inden jeg kom til IBM, har været, at dygtige virksomheder kombinerer akkvisitiv og organisk vækst. Der er nogle, der i meget stor udtrækning alene satser organisk, men hvis du vil tage en vindende markedsposition, så vil langt de fleste virksomheder benytte sig af akkvisitioner, fordi man ikke kan nå det hele selv. Og IBM har også købt mange løsninger indenfor de seneste par år."

Men hvad med lokalt i Danmark?

"Jamen, det kan man bestemt ikke udelukke. Samarbejde og konsolidering kan betyde mange ting. Vi vil åbne øjnene overfor muligheder, der kan hjælpe forretningen i Danmark."

IBM Danmark skal give overskud

Med undtagelse af 2012, hvor der var et mindre overskud, har IBM Danmark kørt med underskud i regnskaberne i en årrække. Hvordan er I rustet til at kunne ændre det til positive tal i den nærmeste fremtid?

"Jeg kan sige, at vi har haft en svag fremgang her i første kvartal vækstmæssigt, og det eneste svar er jo vækst - altså mere forretning og toplinje ind, og så skal omkostningerne selvfølgelig holdes i ave."

"Jeg føler mig helt overbevist om, at indenfor de kommende år så vil man kunne se det i vores regnskaber, også her lokalt."

Så det er noget, du skal leve op til som CEO her i virksomheden, at der skal være overskud?

"Det er klart, at CEO'er bliver målt på vækst og forretningsmæssig impact i form af henholdsvis toplinje og overskud."

"Nu laver vi jo ikke selv softwaren her, så det er klart, at som en del af en samlet leverancekæde er min primære opgave selvfølgelig at bringe alt det bedste fra IBM i spil hos kunderne, og det gør, at vi bruger hele leverancekæden i IBM-systemet. Men min opgave er helt klart er at vokse forretningen i Danmark."

Læs også: Her er IBM Danmarks tre store udfordringer

Ingen skjulte agendaer


Med udgangspunkt i jeres rundtur til medarbejderne fornemmer jeg, at åbenhed og en direkte dialog er nogle af dine værdier som leder. Hvad lægger du ellers vægt på?

"Jeg tror, at hvis du spørger andre, vil de sige, at jeg er en teamspiller - men jeg fylder også meget. Det er en del af det, der følger med lederens ansvar, at man trods alt i sidste ende skal træffe nogle beslutninger, der gør, at vi går den og den vej. Det er jeg ikke bange for. "

"Jeg tror, at folk må opleve mig som meget lige ud ad landevejen. Jeg siger min mening på godt og ondt. Det kan nogle gange koste lidt på forskellige konti undervejs, men jeg mener altid, at det er det rigtige at gøre."

"Jeg arbejder ikke med skjulte agendaer, så jeg spiller meget på stor åbenhed og stor tillid."

"Og så kan jeg godt lide de store linjer - og det er ikke fordi, jeg ikke kan tallene. Jeg kan sagtens være meget talfokuseret, men det er der også mange andre, der kan. Mine styrker går vel mere på at kunne se retninger, som vi med succes kan forfølge."

Hvis man til eksempelvis en sommerfest i IBM skal diskutere noget andet end arbejde med dig, hvad kan du så finde på at bringe på banen? Der er jo mange, der går op i deres carbon-cykler eller spiller golf...

"Det gør jeg også," griner Lars Clausen, men tilføjer så:

"Men sundhedsvæsenet interesserer mig faktisk en del. Lige nu taler både rød og blå blok om digitalisering, og jeg tror virkelig, at det er et af de områder, hvor IBM kan gøre noget godt for samfundet. Vi kan være med til at give bedre oplevelser i sundhedsvæsenet."

"Jeg har også rejst meget. Jeg har været næsten jorden rundt i de forskellige jobs, jeg har haft. Så hele diskussionen om Putin og den spændte stemning, der desværre er kommet tilbage mellem øst og vest, optager mig også en del."

"Jeg kan godt lide at læse om, hvad der sker i verden, og jeg prøver også at forstå, hvad der sker i Mellemøsten, selvom det kan være svært."

"Jeg interesserer mig - som så mange andre - for, hvordan verden hænger sammen."