Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Rejsekortet må en tur over knæet: For dyrt, langsomt og ikke brugervenligt nok

Rejsekortet får drøje hug i en ny evaluering af projektet fra Rigsrevisionen. De transporthungrende danskere bruger den digitale løsning langt mindre end forventet. Læs her hvorfor.

Det er efterhånden længe siden.

Rejsekort A/S blev stiftet helt tilbage i 2003 af en række trafikselskaber med DSB som én af hovedaktørerne.

Siden da er tiden gået, og det er lige præcis et af ankepunkterne i den rapport, som Rigsrevisionen netop har lagt sidste hånd på.

"Rigsrevisionen finder det utilfredsstillende, at den endelige version af rejsekortsystemet efter den nuværende leveringsplan bliver seks år forsinket, hvilket har påvirket både rejsekortets brugervenlighed og økonomi negativt," lyder den kritikken i rapporten.

Rejsekortet kom til at koste omkring to milliarder skattekroner at udvikle, og forsinkelserne har været medvirkende til den prisseddel.

Ikke direkte i forhold til den kontrakt, der blev skrevet i forbindelse med udbuddet, men den forlængede udviklingsperiode har medført højere interne omkostninger i Rejsekort-selskabet.

Ligeledes har forsinkelsen betydet, at der ikke er blevet kradset så mange penge ind som forventet.

Dårlig brugeroplevelse

Det lille plastikkorts brugervenlighed er længe blevet kritiseret af både eksperter og brugere af løsningen.

Læs også: Rejsekortet: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning

Også her er Rigsrevisionen tydelig i mælet.

"Brugeroplevelsen og økonomien i den digitale løsning til den offentlige transport hænger tæt sammen," lyder det i kritikken, der fortsætter:

"De færre kunder på rejsekort har haft store økonomiske konsekvenser for Rejsekort A/S, som har haft markant færre indtægter i perioden 2011-2014. Det har givet store underskud."

Du kan selv læse hele rapporten om driften af rejsekortet her.

Og det stopper ikke her:

Brugerne oplever nemlig problemer med rejsekortet, selv om rejsekortudstyret i det daglige overordnet fungerer.

Rigsrevisionen vurderer således, at Rejsekort A/S og trafikselskaberne ikke i tilstrækkelig grad har løst brugernes problemer med rejsekortet og koordineret forhold vedrørende det landsdækkende rejsekort.

"Trafikselskaberne har arbejdet meget langsomt med at løse konkrete problemer og sikre ens kundebetjening."

Den digitale løsning er blevet udviklet alt for langsomt, fordi trafikselskaberne har haft svært ved at blive enige om reelle løsninger og ikke har prioriteret it-løsninger, der tilgodeser kundernes behov, højt nok.

I starten af 2015 er der udstedt 1,1 millioner rejsekort til de danske pendlere.

Som Computerworld tidligere har beskrevet, har teknikken heller ikke fungeret helt efter planen.

Det kan du læse mere om her: Her er forklaringen: Derfor gik Rejsekortet ned med et brag eller her: Brugere ramt af kuk hos Rejsekortet efter stor it-opdatering

Endelig har Computerworld-læserne nomineret og stemt Rejsekortet ind som Årets It-fuser 2013

Læs også:
Efter software-opdatering: 2.400 opkald om dagen til Rejsekortet

Rejsekortet har givet dummebøder for 40 millioner kroner




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere