41-årige Thomas Jensen er blevet udpeget til jobbet som vicepresident i selskabet HP Inc., der bliver den rent hardwareorienterede del af det nye HP, som opstår når koncernen fra 1. november splittes i to nogenlunde lige store dele.
Læs også:
Ingen vej uden om: Derfor skal HP splittes op i to
I sit nye job får Thomas Jensen globalt ansvar for HP Inc.'s kanalstrategi og samarbejde med distributører og forhandlere på både retail- og erhvervsmarkedet.
Thomas Jensen arbejder i dag i et lignende job i HP's eksisterende print og pc-forretning (Printing & Personal Systems - PPS), hvor han også har ansvaret for den kommende opsplitning af HP's kanalorganisation og den fremtidige markedsstrategi.
På en telefon fra HP's hovedkvarter i Palo Alto i Californien fortæller Thomas Jensen til Computerworld, at en vigtig del af hans nye job består i at være med til at rekruttere nye typer af forhandlere eller hjælpe eksisterende HP-forhandlere med at følge med i den omstilling, som opsplitningen af HP-koncernen er udtryk for.
Behov for nye partnere
"Vi ser, at it-kunderne ønsker flere muligheder for at trække på vores produkter, ydelser og services. Derfor ser vi i et behov for at få nye partnere eller at vores eksisterende partnere udvikler sig på nye områder," fortæller Thomas Jensen.
Han understreger, at HP fortsat vil bygge en stor del at sin forretning på salg gennem forhandlere.
Han peger blandt andet på, at HP på sin årlige partnerkonference i Las Vegas i sidste måned lancerede et nyt partnerprogram, som lægger op til, at HP's forhandlere i højere grad skal sælge it-gigantens produkter som abonnementsbaserede services - uanset om det gælder pc'ere, printere, servere eller software-løsninger.
Det stiller nye krav til forhandlernes viden og kompetencer, og mange af dem spørger til, hvad det er, de skal kunne i fremtiden, lyder det fra Thomas Jensen.
"Vi ser, at vores eksisterende partnere i vidt omfang ikke har de kompetencer, der skal til for at kunne drive en forretning, der bygger på løbende indtægter per måned. Vi skal have flere partnere, der kan det. Og vi vil gerne hjælpe med til at opbygge de kompetencer. Men vi er opmærksomme på, at vi kan blive nødt til at tage store konsulent- og løsningshuse ind, som ikke nødvendigvis er dem, der foretager et salg, men som leverer ydelser, der er et følge af et salg," siger Thomas Jensen.
Thomas Jensen har gjort lynkarriere i HP.
I 2012 kom han til HP Danmark fra Vestas. Her fik han ansvaret for det danske kanalsalg.
Allerede i 2013 gik turen videre til HP's hovedsæde i Californien til jobbet som chef for kanalforretning i it-gigantens print og pc-division.
Læs også: