Bilindustrien står på spring for at forsyne produkterne med smart teknologi.
Man er dog knap så langt fremme i skoene, når det handler om it-sikkerheden.
Det kan du læse mere om her: Advarsel fra amerikanerne: Nye biler kan hackes så let som ingenting
I Tyskand har man ligefrem gjort klar til at indlemme en del af landets motorveje som test-bane for selvkørende biler.
Læs: Nu får de selvkørende biler deres helt egen motorvej
Nu er det så svenske Volvo, der fortæller om et ambitiøst it-projekt i form af en cloud-tjeneste, der kan forsyne bilen med massevis af informationer.
Ved at forsyne bilen med information, kan trafiksikkerheden gøres bedre. Det langsigtede mål er nul uheld i løbet af fem år.
Volvos sikkerhedskoncept er en såkaldt connected car-løsning, der kobler bilens computer sammen med andre biler, så der kan deles oplysninger.
Det, der deles, er eksempelvis realtidsdata om vejforhold, trafik og lignende faktorer, som i første omgang byttes via skyen, kaldet Volvo Cloud.
På den måde kan data bringes rundt til alle biler, der er koblet sammen via skyen. Bilens computer kan så udregne løsningsforslag til forudsete problemer i form af eksempelvis en trafikkø eller et isslag.
Teknologien testes i øjeblikket i både Sverige og Norge i et pilotprojekt med 1.000 biler, der deler data om med hinanden og med vejmyndighederne.
Skifter lyset fra rødt til grønt
I et lidt længere perspektiv forsøger Volvo at tage den digitale førertrøje på i kampen om at blive det firma, der kan levere løsningerne til fremtidens smarte by.
I det begreb ligger eksempelvis muligheden for, at teknologien kan skifte et lyssignal fra rødt til grønt, hvis der ikke er andre trafikanten i krydset.
Ligeledes kan gadebelysningen være styret efter trafikforholdene, skriver Volvo.
"Du skal forestille dig en verden, hvor data bliver indsamlet af bilerne og deles med andre brugere og myndigheder gennem skyen. Anonym deling af information, der kan betyde bedre komfort for bilisten og større sikkerhed i trafikken," skriver Klas Bendrik, der er vicedirektør i bilkoncernen.
Volvo har en vision om, at ingen skal komme til skade i trafikken i en Volvo, der er produceret efter 2020.
Kampen om at vinde kodeherredømmet over de digitale løsninger bliver hård, og i øjeblikket ser det ud til, at tyskerne er kommet foran vores svenske brødre.
Læs også:
2015 i bil-teknologiernes navn: It-firmaerne flokkes om at gøre din bil til en smartbil
Ny Tesla får digital autopilot
Et hæsblæsende ræs: Her er it-kampen om fremtidens biler
Apple og Tesla i hård kamp: Er Apple på vej med en iCar?
Advarsel fra amerikanerne: Nye biler kan hackes så let som ingenting