Microsoft har i de seneste måneder rullet flere løsninger ud, som ville have været utænkelige for blot et par år siden, hvor Microsoft stadig betragtede sig som et Windows-centric selskab.
En af dem er den stadig ret nye Office-løsning til Apples iPad, som Microsoft lancerede for FC siden, hvilket du kan læse mere om her:
Her kommer der syv tips til Office til iPad:
Fildeling med Dropbox
Det er oplagt at tilføje Dropbox eller en anden fildelings-tjeneste til Office, så man får en nem vej til fildeling, hvilket ofte er nødvendigt, hvis man er flittig Office-bruger.
I Office til iPad skal man manuelt tilføje hver Office-app separat - altså Word, Excel og PowerPoint.
I Office-applikationen kan man enten finger-tappe på sit profilbillede og dernæst på 'Tilføj en tjeneste' eller man kan tappe på Åbn-knappen i venstre side af skærmen og så på 'Tilføj en tjeneste.'
Her vælger man den ønskede fil-tjeneste fra den liste, der kommer frem, for at give grønt lys til, at app'en kan tilgå filer i delings-tjenesten.
Dette skal som sagt gøres separat for både Word, Excel og PowerPoint.
Åbn fra Dropbox, håndter i Office
Man kan også begynde hele omgangen fra Dropbox-app'en, hvorfra man kan tilgå Office.
Læs også: Ny kæmpeaftale: Derfor går Dropbox nu pludselig sammen med Microsoft
Man kan nemlig direkte fra Dropbox sende filerne til Office-app'en, hvor man kan bearbejde dem.
Du skal i Dropbox bare åbne et Office-kompatibelt dokument og så trykke på 'Edit' i nederste højre hjørne.
Herefter åbner dokumentet i den rette Office-app, hvorefter du kan ændre og bearbejde det og gemme det direkte ned i din Dropbox-folder igen.
Tastatur-genveje
Anvender du et eksternt iPad-tastatur - som eksempelvis dette - kan du i Office til iPad anvende en række smarte tastatur-genveje, hvilket sparer mange finger-taps.
Microsoft har udarbejdet en række lister med tastatur-genveje til app'ene.
Du kan se listen over tastatur-genveje til Word her.
Du kan se listen over tastatur-genveje til Excel her.
Du kan se listen over tastatur-genveje til PowerPoint her.
Det er også muligt at navigere rundt på skærmen ved hjælp af piletasterne fremfor at sidde og tappe med fingeren på selve skærmen.
Det kan for mange være langt mere behageligt end hele tiden at skulle løfte hånden for at markere på skærmen med fingeren.
Gem lokale kopier
Det kan jo være meget fint at gemme dokumenter i internettets lagertjenester som Dropbox og lignende, men det kræver som bekendt, at man er i nærheden af en internet-forbindelse, hvis man skal have adgang til dokumenterne.
Og det har man ikke altid.
Har du brug for at arbejde med eksempelvis en PowerPoint-præsentation, mens du sidder i toget eller et andet sted med ingen eller begrænset internet-forbindelse, kan du gemme dokumentet lokalt på din iPad.
For at gøre det, skal du åbne det pågældende dokument og så tappe på dokument-ikonet, så de to pile former en cirkel.
Dernæst fremkommer der en liste med valgmuligheder, hvorfra du tapper på 'Dupliker', hvorefter du vælger din egen enhed på listen over storage-muligheder.
Autoudfyld i Excell
Det er en regulær hadeopgave at skulle indtaste lange lister i Excel som for eksempel datoer, tal-rækker, måneder, år og den slags.
Til alt held har Microsoft indbygget autoudfyld-funktionen fra den gammelkendte Excel til Windows i den nye Excell til iOS.
Her kan man nøjes med at udfylde de første to celler, så systemet fanger, hvad man er i færd med.
Så markerer man de to celler ved at holde fingeren på dem, hvorefter en række muligheder dukker op i en boks. Her vil man se en knap, der hedder 'Udfyld.'
Tap på den og træk dernæst pilen i den retning, som autoudfyldningen skal foregå i.
Cellerne udfyldes automatisk, så snart du løfter fingeren fra skærmen.
Formattering
Det kan være ret enerverende og anstrengende at gentage de samme opgaver igen og igen - ikke mindst på en touch-skærm, hvor man hurtigt kan blive øm i pegefingeren.
En af disse kedelige opgaver er tekst-formattering og ensretning af forskellige sektioner i et word-dokument.
I Office til iPad findes der imidlertid en nem måde at gøre dette på:
Marker først den del af teksten, som har den formattering, som du gerne vil beholde, og tap på 'Kopier' i den popup, der fremkommer.
Dernæst markerer du den tekst, som du gerne vil formattere, vælger 'Indsæt formattering' på listen og vupti, antager den valgte tekst den første tekst-bloks formattering.
Laser-lys
Det er altid gavnligt med en 'pegepind' i form af det spidse røde laserlys, når man er i gang med en PowerPoint-præsentation.
Microsoft har indbygget et 'fake' laserlys i PowerPoint til iPad, som man kan anvende, hvis man har glemt at tage et rigtigt lys med.
For at aktivere det falske laser-lys skal PowerPoint være i præsentations-mode - eksempelvis med iPad'en tilsluttet en stor skærm, et Apple TV eller en projektor.
Holder du din finger på plads på iPad'ens skærm, vil der fremkomme et laser-ikon, som vil flytte sig derhen, hvor du fører din finger.
Dermed kan du altså pege direkte på iPad'ens skærm på de områder i præsentationen, som du ønsker at fremhæve over for publikum.
Ligeledes kan man tegne direkte på skærmen i forskellige farver.
Læs også:
Microsoft i kovending: Lancerer kæmpeprogram til iPad
Vild succes: Så mange har downloadet Office til iPad
Nadellas vilde år på tronen: Den store forvandling af Microsoft - har han bestået opgaven?
Microsofts nye Office-plan: Sådan skal løsningerne fungere nu
Dommen over Office til iPad: Geniale eller gumpetunge apps?
Gratis Office til Android på vej: Microsoft søger Android-brugere til beta-test
Det nye Microsoft: Lægger Windows bag sig - her er den nye fremtid